کد خبر: 256402
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۰۸:۴۷:۰۰
| |

هنگام کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان خواست در صورت عزیمت به ارتفاعات برفگیر و مناطق صعب العبور کوهستانی از لباس های دارای رنگ مشخص (قرمز، زرد و فسفری) برای سهولت در رصد امدادگران و گروه های امداد و نجات هوایی و کوهستان استفاده کنند.

هنگام کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟
کد خبر: 256402
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مرتضی سلیمی با اعلام رشد 16 درصدی ماموریت های جستجو و نجات در کوهستان در هشت ماه گذشته از سال 97 این مطلب را عنوان کرد و اظهار داشت: طبق گزارش های ارزیابی شده رسمی از سوی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (EOC) سازمان امداد و نجات در مدت یادشده بیشترین سلسله عملیات امداد و نجات کوهستان در ارتفاعات استان های مازندران با 185 مورد، تهران با 133 مورد و فارس با 99 مورد انجام شده است.


وی از کوهنوردان اعزامی به مناطق کوهستانی و برفگیر سراسر کشور خواست، هنگام برنامه ریزی صعود به مناطق کوهستانی و ارتفاعات برفگیر ضمن به همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل و همچنین آگاهی از وضعیت آب و هوا، از مسیرهای مشخص و پاکوب شده برای صعود و فرود به ارتفاعات یاد شده استفاده کنند.


رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در 48 ساعت گذشته یک کوهنورد زن که به رغم برودت هوا و جو نامساعد اقدام به صعود انفرادی در ارتفاعات دارآباد تهران کرده و پس از رسیدن به حوالی قله پیازچال در حوالی خط الراس دارآباد دچار سرمازدگی شده بود، از سوی گروه های جستجو و نجات در کوهستان این سازمان نجات یافت، گفت: از تمام کوهنوردان اعزامی به مناطق کوهستانی درخواست کرد که با زمان بندی مناسب، برنامه صعود و فرود خود را قبل از تاریکی هوا تنظیم کنند.


سلیمی همچنین توصیه کرد وسایل ضروری بقا در کوهستان شامل مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کیف کمک های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی تلفن همراه با شارژ کامل را به همراه داشته باشند.


وی اضافه کرد، اشراف داشتن بر مناطق صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاه ها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ) برای گروه های کوهنوردی عازم به ارتفاعات ضروری است.


این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان خواست در زمان حاضر از صعود انفرادی به مناطق کوهستانی سراسر کشور خودداری کنند و اگر قصد صعود به مناطق کوهستانی را دارند، به همراه گروهی مجرب و آموزش دیده و با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی و سازمان های امدادرسان اقدام به این کار کنند.

وی از کوهنوردان و دیگر شهروندان دوستدار فصل زمستان و زیبایی ها آن در ارتفاعات کوهستانی و مناطق برف گیر خواست، در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه با شماره 112 هلال احمر تماس بگیرند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها