جیمی کارتر درباره خطرات ورود آمریکا و چین به جنگ سرد هشدار داد

رییس‌جمهور پیشین آمریکا درباره خطرات ورود به جنگ سرد با چین هشدار داد و از هر دو قدرت بزرگ جهان خواست که در توسعه آفریقا با یکدیگر مشارکت کنند.

جیمی کارتر درباره خطرات ورود آمریکا و چین به جنگ سرد هشدار داد
کد خبر: 256437
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۰۸:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جیمی کارتر، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در چهلمین سالگرد عادی‌سازی و ارتقای روابط با چین در سال 1979 نسبت به اظهارات مقامات دو کشور مبنی بر اعلام یکدیگر به عنوان تهدید ابراز نگرانی کرد.

این رییس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: اگر مقامات ارشد هر دو کشور، اظهارات خطرناکی را تایید می‌کنند، در این صورت جنگ سرد مدرن میان دو کشور غیر‌قابل اجتناب است.

وی در یادداشتی در روزنامه‌ واشنگتن‌پست، نوشت: در چنین دوران حساسی سوءتفاهم‌ها، محاسبات غلط و ناکامی در پیروی از قوانین در مورد مناطقی همچون تایوان و دریای چین جنوبی می‌تواند باعث افزایش تنش و حتی بروز درگیری نظامی شود که در چنین صورتی فاجعه جهانی رخ می‌دهد.

کارتر که در دوران پس از ریاست‌جمهوری‌اش برای ریشه کن کردن فقر تلاش کرده است، گفت: آسان‌ترین مسیر همکاری میان چین و آمریکا در حوزه آفریقا است.

کارتر اعلام کرد: هر دو کشور در حال‌ حاضر شدیدا درگیر مبارزه با بیماری، ایجاد زیرساخت‌ها و حفظ صلح در قاره آفریقا هستند اما در ‌عین ‌حال هر دو کشور یکدیگر را به خرابکاری سیاسی و اقتصادی متهم می‌کنند. آفریقایی‌ها همانند میلیاردها انسان دیگر در جهان نمی‌خواهند که مجبور شوند یکی از این دو طرف را انتخاب کنند.

وی ادامه‌ داد: با همکاری یکدیگر در حوزه آفریقا، آمریکا و چین می‌توانند به یکدیگر برای رفع بی‌اعتمادی و تاسیس دوباره این روابط حیاتی کمک کنند.

در سال 2018، تنش میان آمریکا و چین به دلیل جنگ تجاری افزایش یافت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها