کد خبر: 256496
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۰۹:۴۹:۰۰
| |

آغاز ازسرگیری مذاکرات برای تشکیل دولت لبنان

مذاکرات میان مسئولان لبنانی برای باز کردن گره تشکیل دولت فردا چهارشنبه ازسر گرفته می‌شود.

آغاز ازسرگیری مذاکرات برای تشکیل دولت لبنان
کد خبر: 256496
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۰۹:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت لبنان هفته گذشته به درخواست میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور مذاکراتی را با هدف باز کردن گره تشکیل دولت جدید آغاز کرده است.

به گفته منابع عباس ابراهیم طرح جدیدی را مطرح کرده که شامل تشکیل دولتی با 32 وزیر است یعنی یک وزیر علوی و یک وزیر مسیحی به دولت اضافه می‌شود. وزیر علوی را نجیب میقاتی، رئیس‌جمهور پیشین لبنان و وزیر مسیحی را میشل عون معرفی می‌کنند و به این ترتیب شش نماینده سنی مستقل هم‌پیمان حزب‌الله یک وزیر در دولت خواهند داشت. سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان نیز به سهمیه خود درباره معرفی یک وزیر سنی اضافی دست خواهد یافت با این حال منابع می‌گویند حریری به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

قرار است مذاکرات بعد از تعطیلی سال نو میلادی ازسرگرفته شود.

به گفته منابع مذاکرات مجددا بر این مبنا است که میشل عون از سهمیه خود وزیری را که گروه «اللقاء التشاوری» مدنظر دارند، معرفی کند. این ساختاری است که شکست خورده است و «اللقاء التشاوری» و «جریان آزاد ملی» یکدیگر را مسئول شکست آن دانسته‌اند. جریان آزاد ملی می‌گوید که وزیر مورد نظر باید جزو سهمیه رئیس‌جمهور باشد نه اینکه از سهمیه رئیس‌جمهور برداشته شود و اللقاء التشاوری می‌گوید که وزیر باید نماینده این گروه در دولت باشد نه نماینده فراکسیون لبنان قدرتمند.

به گفته منابع، طرح جدید بر همین مبناست که وزیر موردنظر نماینده اللقاء التشاوری باشد نه فراکسیون لبنان قدرتمند.

این منابع می‌گویند که احتمالا جریان آزاد ملی از شرط خود درباره اینکه باید وزیر جدید جزو فراکسیون لبنان قدرتمند باشد، کناره‌گیری کند تا طرح جدید به نتیجه برسد. موفقیت این طرح در گروی دیدارهای محمد ابراهیم است. این دیدارها از فردا آغاز می‌شود و او با نمایندگان سنی هم‌پیمان حزب‌الله دیدار خواهد کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها