کد خبر: 256701
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۶:۱۱:۰۰
| |

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور:

آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش است

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: اگر بتوانیم بخشی از اعتبارات را صرف نظام آموزش‌وپرورش کنیم و کادر مراقبت و آموزشی در مدارس، از دانش آموزان مراقبت کنند و والدین نیز ریشه‌یابی و آموزش داده شوند یک پروژه ائتلافی بزرگ است.

آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش است
کد خبر: 256701
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۶:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تقی رستم وندی امروز در نشست منطقه‌ای مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استان‌های جنوب کشور در بندرعباس، افزود: باید در محلات حاشیه‌نشین کودکان بازمانده یا ترک از تحصیل را شناسایی کرده و آن‌ها را به‌ نظام آموزشی متصل کنیم، زندان‌ها نیز یک گلوگاه پر اهمیت است، تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های زندانیان و فرزندان آن‌ها از مهم‌ترین کارهاست که بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند.

وی اظهار کرد: هدف از تشکیل این نشست تبادل‌نظر و انتقال تجربه و اشتراک‌گذاری این تجربیات در حوزه اجتماعی و کاهش آسیب‌هاست، می‌گویند جامعه در حال فروپاشی است، این تحلیل‌ها درست و منطقی و منطبق با جامعه‌ایرانی نیست چون جامعه‌ایرانی در حال بقا و رشد و پیشرفت است.

رستم وندی با بیان اینکه وقتی جامعه‌ایرانی در نظر گرفته می‌شود باید هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف در کنار هم دیده شود، اضافه کرد: جامعه‌ایرانی، جوان است، جامعه‌ای که با اکثریت روستانشینی تبدیل به جامعه‌ای با اکثریت شهری شده است، تعداد افراد تحصیل‌ کرده و نرخ باسوادی کشور نسبت به دیروز افزایش پیداکرده است، یک کشور انقلابی و دین‌مدار که مردم آن تاب‌آوری بالایی دارند، جامعه‌ای که قدرت بزرگ علمی دارد و در سطح جهانی حرف‌ها برای گفتن. اگر خوب بهره‌برداری و مدیریت شود ظرفیت‌های بیشتری نیز دارد.

وی ادامه داد: انتظارات و مطالبات یک جامعه بی‌سواد با اکثریت روستایی، با جامعه با سواد بالا متفاوت است، اگر بخواهیم وضعیت اجتماعی ایران را تحلیل کنیم آسیب‌های اجتماعی روند افزاینده داشته، پس بایستی در هرگونه ارزیابی اجتماعی، در هردو کفه ترازو، نگاه بیندازیم، هم نقاط قوت و نقاط ضعف دیده شود، روی گزاره‌های اصلی به توافق برسیم و راهکار داشته باشیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم.

معاون وزیر کشور ادامه داد: روند آسیب‌های اجتماعی (مصرف مواد مخدر، خودکشی، قتل، منازعه و درگیری‌های فردی و اجتماعی) در جهان رو به گسترش است، لذا در جامعه جهانی زندگی می‌کنیم که مجموعه‌ای است از آسیب‌های رو به گسترش و به هم تنیده که ماهم نسبت به این روند روبه گسترش آسیب‌پذیر هستیم که باید تاب‌آوری اجتماعی را افزایش داد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بیان کرد: 27 درصد از مردم نسبت به مواد مخدر به دلیل اینکه نمی‌دانند مصرف مواد چه ضررهایی می‌تواند داشته باشد، نگاه مثبت و بینابینی دارند، گره دوم میل به مصرف مواد مخدر است که در کشور 17 درصد، به‌ویژه در میان جوانان وجود دارد که میانگین سن مصرف بین 20 تا 24 سال است و رسانه‌ها، مطبوعات، سمن‌ها و فعالان فرهنگی، این دو گره را باید باز کنند و بایستی تلاش کنند تا نگرش مردم نسبت به مصرف مواد تغییر کند.

وی قشر هدف و اصلی را نوجوانان و جوانان دانست و عنوان کرد: اگر به کودکان و نوجوانان نگاه ویژه شود و تحت پوشش قرار بگیرند، مدیران به مأموریت خود عمل کرده‌اند.

رستم وندی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بخشی از اعتبارات را صرف نوجوانان و جوانان کرده و کادر مراقبت و آموزشی در مدارس، از دانش آموزان مراقبت کنند و والدین نیز ریشه‌یابی و آموزش داده شوند و به جامعه 14 میلیونی دانش آموزان اضافه شوند، یک پروژه ائتلافی بزرگ است، به‌علاوه باید در محلات حاشیه‌نشین، کودکان بازمانده یا ترک از تحصیل را شناسایی کرده و آن‌ها را به‌نظام آموزشی متصل کنیم، زندان‌ها نیز یک گلوگاه پراهمیت است که تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های زندانیان و فرزندان آن‌ها که بیش از سایرین آسیب‌پذیر هستند، مهم است. در حوزه اجتماعی نیز باید گلوگاه‌ها را پیداکرده و وارد میدان شده و بخشی از آسیب‌ها را کاهش دهیم.

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این نشست گفت: اگر جامعه را به یک درخت تعبیر کنیم می‌توان گفت نماد بیرونی این درخت جامعه است که مدیران اجتماعی نماد بیرونی این درخت هستند، اما این درخت ریشه هم دارد که ریشه‌های آن در خاک است و به نور خورشید نیاز دارد که تصمیم‌گیرندگان اجتماعی برای نماد بیرونی این درخت خیلی تأثیرگذار نیستند یعنی نباید از ریشه‌ها غفلت کرد. ریشه‌ها باید خاک مناسب و کود مناسب داشته باشند تا درخت تنومند جامعه ،سرحال باشد و شرایطی مناسب داشته باشد.

بهروز اکرمی اظهار کرد: مردم استان هرمزگان به‌واسطه هم‌نشینی که با دریا دارند، دریادل هستند، مانند دریا محصولات مختلفی را در خود پرورش می‌دهند، هرمزگان یک ایران کوچک است از همه اقوام ایرانی در هرمزگان ساکن هستند، بخشی از ساکنین آن اهل سنت هستند، استان هرمزگان بزرگ‌ترین استان ساحلی کشور است. 22 کیلومتر ساحل تنها در شهر بندرعباس است بیش از 2300 کیلومتر ساحل جمهوری اسلامی ایران در هرمزگان است، پایتخت اقتصادی کشور است که در زمینه مسائل مرتبط با اشتغال و بیکاری به‌واسطه نام پایتخت اقتصادی امکان اشتغال را برای سایر مردم ایجاد کرده که تبدیل به کارگاه بزرگ اشتغال‌زایی شده است.

وی اضافه کرد: خرده‌فرهنگ‌های متفاوت، آداب و رسوم مختلف، نگرش اجتماعی و فرهنگی متفاوت در حوزه مسائل اجتماعی که این تکثیر اجتماعی بین مردم هرمزگان نوعی همزیستی اجتماعی ایجاد کرده و این نقطه قوت هرمزگان است، نقاط قوت بر نقاط ضعف می‌چربد و در سطح ملی زبانزد همگان است.

اکرمی با بیان اینکه استان هرمزگان ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم با همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی از آنچه امروز هستیم بهتر عمل کنیم، افزود: حاشیه‌نشینی متأسفانه در هرمزگان پر رنگ است که زیبنده بندرعباس نیست در شهر بندرعباس 30 الی 40 درصد بافت شهری آن حاشیه‌نشینی دارد که در آنجا انسان‌ها فقط زنده‌اند و زندگی جریان ندارد، بخشی از قاچاق خردی که در استان رقم می‌خورد با معیشت مردم گره‌خورده است که باید راهکارهای اجرایی در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: سواحل نیز متأسفانه هنوز اعتباری دریافت نکرده‌اند که برای سریع‌تر به نتیجه رسیدن بحث سواحل نیاز به اعتبار است که امیدواریم ماحصل این نشست برای مردم استان‌های ذی‌ربط نیز برکت داشته باشد.

در نشست منطقه‌ای مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استان‌های جنوب کشور به میزبانی استان هرمزگان، مدیران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز حضور دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها