علت مخالفت با طرح توسعه دانشگاه تهران چیست؟

در حال حاضر پرونده طرح توسعه دانشگاه تهران در وضعیتی قرار دارد که مورد توجه قرار گرفته است و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. بیش از 25 سال از طرح توسعه دانشگاه تهران می‌گذرد، اما این طرح سبب ایجاد نگرانی‌هایی برای ساکنان و کسبه محدوده دانشگاه تهران شده و واکنش بسیاری از مسئولان و فعالان اجتماعی را به‌دنبال داشته است.

علت مخالفت با طرح توسعه دانشگاه تهران چیست؟
کد خبر: 256706
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۳:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بیش از 25 سال از طرح توسعه دانشگاه تهران می‌گذرد، اما با نگاهی به روند طی شده در طول اجرای طرح، می‌توان دریافت که چرا این روند سبب ایجاد نگرانی‌هایی برای ساکنان و کسبه محدوده دانشگاه تهران شده و واکنش بسیاری از مسئولان و فعالان اجتماعی را به‌دنبال داشته است.

«شما اگر مالک کانسون، قدیمی‌ترین فروشگاه لوازم‌التحریر تهران باشید یا سینما سپیده یا فلافل‌فروشی باشید در انقلاب یا صاحب کافه‌ای در وصال، دو دهه است که نه حق مالکیت دارید نه اجازه فروش و نه امکان حفظ ملک‌تان؛ چون شما در طرح توسعه بزرگ‌ترین بنگاه‌دار آکادمیک، دانشگاه تهران قرار دارید.» این توییت یک فعال اجتماعی، خلاصه‌ای از شرایط امروز ساکنان محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران است؛ طرحی که از شمال تا بلوار کشاورز، از شرق تا وصال و از غرب تا کارگر وسعت دارد. هر مالک موظف است در اولین فرصت ملک خود را به دانشگاه بفروشد.

طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها، برای تجمیع املاک دانشگاه و ساخت پردیس‌های متمرکز دانشگاهی مطرح شده است.

دانشگاه تهران از سال‌ها پیش درگیر طرح توسعه شده و برای این امر اقدام به طراحی پروژه‌ای بلندمدت برای خرید املاک اطراف دانشگاه کرده است. این طرح در سال 1375 از سوی دانشگاه تهران به شورای عالی شهرسازی و معماری شهرداری تهران ارائه شده و در سال 1382 محدوده این پروژه در شورا مصوب می‌شود تا طرح نهایی برای تصویب ارائه شود، اما تاکنون ارائه نشده است.

تشکل‌های دانشجویی مخالف طرح توسعه دانشگاه تهران

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران از گذشته پیگیر این طرح بودند و همراه با ساکنان محلی مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند. این تشکل‌ها در اردیبهشت‌ 97 نامه‌ای خطاب به عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی می‌نویسند و با بررسی طرح توسعه دانشگاه تهران، اثرات منفی طرح را متذکر می‌شوند.

درخواست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای لغو طرح توسعه دانشگاه

حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری روز آخر آبان ماه 97 در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، با اشاره به نامه ساکنان و کسبه محدوده دانشگاه تهران و مرور تجربه دانشگاه الزهرا در محله ده‌ونک، از طرف این مرکز، پیشنهاد توقف و لغو طرح توسعه دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها مطرح شد. در این نامه پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی تخلفات و خسارت‌های وارد شده نیز داده شده است.

نامه ساکنان به وزیر راه و شهرسازی برای احقاق حق مالکیت

در اوایل آذر ماه نیز نامه‌ای از سوی نمایندگان ساکنان و کسبه محله دانشگاه تهران خطاب به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نگاشته شده و در آن ضمن اشاره به محروم شدن مالکان این محدوده از حقوق مالکانه، از وزیر خواسته شده تا موضوع تجدیدنظر در این مصوبه در اسرع وقت در جلسه شورای عالی شهرسازی مطرح شود تا گامی در جهت بازسازی اعتماد مردم این محل به مسئولان برداشته شود.

رئیس دانشگاه تهران: تا پایان سال بخش از پروژه‌های طرح توسعه انجام می‌شود

در روزهای گذشته، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که تا پایان سال بخشی از پروژه‌های طرح توسعه دانشگاه‌ تهران انجام می‌شود و در ادامه در مورد اعتراض مالکان اطراف دانشگاه تهران می‌گوید: «اگر برخی از مالکان معترض اجرای این طرح هستند، به این دلیل است که بودجه لازم برای تملک مابقی اراضی تأمین نشده است. در غیر این‌صورت، طرح به خودی خود مشکلی ندارد و اجرای آن فراتر از دانشگاه تهران، در واقع برای شهر تهران مناسب است. ضمن اینکه ما منکر ایجاد مشکل برای ساکنان طرح نیستیم ولی سعی کردیم زمین‌های تمام کسانی که مشکل دارند را خریداری کنیم که تا حدودی این امر انجام شده است.»

خبر دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری از تعیین تکلیف طرح

از طرفی، هفته گذشته محمدسعید ایزدی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد طرح توسعه دانشگاه تهران گفته بود: «جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با محوریت توسعه دانشگاه تهران برگزار شد که در آن، نمایندگان ساکنان، ‌دانشجویان، شهرداری، دانشگاه تهران و اعضای کمیته تخصصی شورای عالی شهرسازی حضور داشتند. در این جلسه، نظرات مخالفان و موافقان را شنیدیم و قرار شد توقف یک و نیم ساله‌ای که در روند بررسی و تصویب طرح ایجاد شده و به نگرانی‌هایی برای مردم و ساکنان انجامیده را با پیگیری مستمر، جبران، و هرچه سریع‌تر طرح را در شورای عالی شهرسازی نهایی کنیم.»

تعارض منافع شهروندان با طرح توسعه دانشگاه تهران

در حال حاضر پرونده طرح توسعه دانشگاه تهران در وضعیتی قرار دارد که مورد توجه قرار گرفته است و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. دانشگاه تهران به‌صورت جدی پیگیر اجرای این طرح و خرید املاک اطراف دانشگاه است و از طرفی مالکان، گروهی از دانشجویان، برخی کارشناسان شهری و... با این طرح مخالف هستند. نکته قابل توجه، تعارض این طرح با منافع شهروندان و تخریب هویت فضایی دانشگاه تهران است که به نظر در ارائه و اجرای این طرح در مورد آن بحث و بررسی کافی انجام نشده است.

ادامه روند کنونی و اصرار دانشگاه تهران به اجرای طرح بدون توجه به حواشی آن، این احتمال را به‌وجود خواهد آورد که حوادث تلخ ده‌ونک و اختلاف اهالی با دانشگاه الزهرا در اطراف دانشگاه تهران نیز رخ دهد. سلب حقوق مالکیت افراد و اصرار بر اجرای طرحی که پیامدهای فراوانی به همراه خواهد داشت، موجب نارضایتی عمومی خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها