کد خبر: 256910
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۰۹:۱۱:۰۰
| |

سهم 6 درصدی برنامه های تربیتی آموزش و پرورش از بودجه 98

معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش گفت: 72 برنامه اولویت دار از زیرنظام های سند تحول بنیادین مشخص شده و امکانات و اعتبارات آموزش و پرورش را در راستای اجرای آنها دنبال می‌کنیم.

سهم 6 درصدی برنامه های تربیتی آموزش و پرورش از بودجه 98
کد خبر: 256910
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بسیاری از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و کارشناسان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معتقد هستند تا زمانی که آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه و اعتباری در نظر نگیرد، اجرایی شدن این سند در آموزش و پرورش وارد فاز اجرایی به معنای تحولی آن نخواهد شد.

به طور مثال حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادق زاده قمصری دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت مدرس و مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین گفته: همه می دانیم که همیشه 95 درصد تا 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان می شود. علاوه بر اینکه باید برای اضافه کردن بر حقوق معلمان چانه زنی شود، اما نکته اینجاست که ما برای تحول عملاً هزینه ای نمی کنیم. سیستم ملی قبول می کند 15 درصد به بودجه آموزش پرورش برای تحول اضافه شود؟ آیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با چنین رشدی موافقت می کند؟ در حال حاضر مجلس هم صرفاً به دنبال حقوق معلمان است که در جای خود بسیار نکته قابل پیگیری است اما کل کار آموزش و پرورش حقوق دادن به معلم ها نیست.

با این همه در لایحه بودجه ای که امسال از طرف دولت به مجلس ارائه شد نیز حرفی از سند تحول بنیادین به میان نیامده است و علی الهیار ترکمن معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش در خصوص اینکه چه میزان از کل بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق پرسنل و فرهنگیان است، در نشست خبری خود بیان کرد: ما تقریبا در فرآیند خوبی قرار گرفته ایم تا بین اعتباری که به حقوق فرهنگیان و پرسنل تعلق می گیرد و اعتبارهای دیگر تعادل ایجاد کنیم. سال گذشته 97 درصد اعتبارات در بخش پرسنلی هزینه می شد اما برای سال 98 کمی این وضعیت بهبود پیدا کرده و 94 درصد اعتبارات صرف حقوق پرسنل می شود.

و این پاسخ به این معناست که تنها 6 درصد از بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش اختصاصی به فعالیت های پرورشی، سلامت، تربیت بدنی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و... دارد که این رقم در بهترین حالت نسبت به سال گذشته بین یک تا دو درصد رشد داشته است. شاید به همین دلیل است که دیگر جایی برای دیده شدن ردیف مستقلی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین در بودجه باقی نمی ماند.

البته الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که کجای بودجه آموزش و پرورش اجرایی شدن سند تحول بنیادین دیده شده است، گفت: ببیند سند تحول بنیادین یک برنامه تحولی است. اگر خارج از برنامه های جاری آموزش و پرورش آن را ببریم، با شکست رو به رو می شویم.

وی ادامه داد: بزرگترین کار آموزش و پرورش این است که برنامه های سند تحول بنیادین را در قالب برنامه های جاری خودش انجام دهد و امکانات و اعتبارات را در راستای اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین دنبال کند.

الهیار ترکمن در ادامه بیان کرد: چون تمام زیرنظام های سند تحول بنیادین تصویب شده است و برنامه ها و فعالیتهای آن تصویب شده است، برای سال 98، ما 72 برنامه اولویت دار را از تمامی زیرنظام ها مشخص کردیم و هدایت آنها به سمت اجرای سند تحول بنیادین و پیشرفت سند را در دستور کارمان خواهیم داشت.

با وجود توضیحات این مقام مسئول، یکی از نقاط مبهم چنین استدلالی این است که نمی توان به درستی رقمی از بودجه که آموزش و پرورش برای اجرایی شدن مهمترین سند تحولی خود به کار می برد و همچنین رهگیری هزینه شدن آن بودجه برای اجرای سند تحول بنیادین را عملا پیگیری کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها