مدیرعامل کانون هموفیلی:

باید ردیف بودجه‌ بیماران خاص از وزارت بهداشت جدا شود

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به مشکلات ناشی از تاخیر در درمان بیماران هموفیلی، اصلاح بودجه بیماران خاص در بودجه آینده را خواستار شد.

باید ردیف بودجه‌ بیماران خاص از وزارت بهداشت جدا شود
کد خبر: 257131
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ احمد قویدل گفت: در فصل بودجه ما همیشه نگران بودجه‌های بیماران خاص هستیم. طبیعتا باید در نظام بودجه‌ریزی کشور در حوزه بیماران خاص تجدید نظر کرد. پیشنهاد ما این است که ردیف بودجه‌ای بیماران خاص باید از ردیف‌های وزارت بهداشت تفکیک شده و قابلیت ذی‌حسابی داشته باشد؛ به‌طوریکه مسئولین نتوانند از ردیف بودجه‌های حوزه‌های دارو و درمان بیماران خاص، سایر مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی را حل کنند. این اولین درخواستی است که از نمایندگان مجلس داریم و به اعتقاد ما کمک کردن در این حوزه به ارائه خدمات دقیق‌تر و بهتر به بیماران کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه از طرفی وقتی ظرفیت‌های بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی را ارزیابی می‌کنیم، تردیدی نداریم که بودجه‌هایی که به آنها اختصاص داده شده، ناکافی است، افزود: ما این موضوع را از طریق وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کردیم و وزیر بهداشت قول داده بودند که بتوانند دولت را متقاعد کنند که با افزایش این ظرفیت‌ها امکان ارائه خدمت بهتر را فراهم کنند.

قویدل ادامه داد: این درحالیست که در اواسط سال گذشته سه بیماری جدید اتیسم، ای‌بی و بیماران متابولیک هم به فهرست بیماران خاص اضافه شد، اما نه‌تنها اعتبارات مربوط به بیماران خاص افزایشی پیدا نکرد، بلکه کاهش نیز یافت؛ به‌طوریکه بودجه بیماران خاص که در سال 1397، 216 میلیارد تومان بود، به 150 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1398 کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، یکی از مهم‌ترین اقدامات وزیر بهداشت در حوزه بیماران خاص را ایجاد تعامل وسیع با کلیه انجمن‌های بیماران خاص از طریق معاونت اجتماعی وزارت بهداشت دانست و گفت: در طول سال 1397 با جلساتی که با وزارت بهداشت داشتیم به ما قول دادند که بتوانند در سال 1398 ترتیبی اتخاذ کنند که بودجه‌های خوبی برای بیماران خاص دیده شود و امیدواری ما این بود که بودجه‌ها از سوی دولت اختصاص داده شود تا بعد از آن ما مجلس را متقاعد کنیم، اما در کمال شگفتی دیدیم که اعتبار بیماران خاص در لایحه بودجه سال 98 کاهش یافته است. درست نیست که چنین بودجه‌ای برای یکی از کلیدی‌ترین بخش‌ها که با جان و زندگی بیماران سروکار دارد، ‌در نظر گرفته شود.

قویدل با تاکید بر اینکه عملکرد وزارت بهداشت یکی از نقاط قوت دولت است و یکی از عوامل جدی و تاثیرگذاری بود که در نوبت دوم مردم به دولت تدبیر و امید رای دوباره دادند، افزود: بر اساس قانون اساسی خدمات بهداشت، درمان و آموزش پرورش باید رایگان باشد.

وی تاکید کرد: تردیدی نیست که عدم اصلاح بودجه بیماران خاص به معنی معلولیت کودکان هموفیلی و به وجود آمدن هزاران مشکل برای بیماران تالاسمی است که اگر داروی خودشان را به موقع دریافت نکنند، در زندگی‌شان دچار مشکل می‌شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها