کد خبر: 257193
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۰۹:۳۳:۰۰
| |

چرا از ظرفیت‌ مرزهای سیستان و بلوچستان استفاده نمی‌شود؟

نماینده مردم خاش گفت: از دولت گلایه داریم که چرا مرزهای سیستان و بلوچستان روان و از ظرفیت آن به طور مناسب استفاده نمی‌شود.

چرا از ظرفیت‌ مرزهای سیستان و بلوچستان استفاده نمی‌شود؟
کد خبر: 257193
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۰۹:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علی کرد در شورای بررسی مشکلات استان سیستان و بلوچستان افزود: ضروریست با توجه به نیاز مردم سیستان و بلوچستان به اشتغال و استعدادهای فراوان در مرزها گذرهای مرزی برای مبادلات کالا مورد توجه قرار گیرد .

وی رفع مشکل موتور پمپ های مرزنشینان، رفع نقاط حادثه خیر جاده‌های ارتباطی، گازرسانی به تمام شهرهای سیستان و بلوچستان، صدور مجوز برای استخدام نیرو در پست‌های بلاتصدی و تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و شرکتی استان سیستان و بلوچستان را از ضروریات برشمرد.

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بر فعال شدن پایانه و بازاچه های مرزی، تسریع در گاز رسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان و امکان تردد خودروهای منطقه آزاد چابهار در کل استان تاکید وی اظهار کرد: مردم بلوچستان ارتباطات زیادی با مردم پاکستان دارند، اما مردم سراوان باید نزدیک به هزار و 200 کیلومتر راه را بپیمایند که از مرز میرجاوه به پاکستان بروند؛ بنابراین می‌طلبد بازارچه مرزی کوهک راه‌اندازی شود.

وی گفت: گاز، راه آهن، استانداردسازی جاده‌ها، آب و ارتقای آموزش عالی سراوان و آموزش عالی جامع سلامت و سطح آموزش از مطالبات جدی مردم است.

وی با بیان این‌که «ایجاد خوابگاه راه نجات کودکان از بازماندن از تحصیل است» مدعی شد: برای مهار آب‌های مرزی به اذن رهبری اعتبار دریافت و اقدام‌هایی در غرب انجام شد اما برای آب‌های مرزی در شرق کشور اقدامی نشد.

هم‌چنین حبیب الله دهمرده در شورای بررسی مشکلات استان افزود: سطح سواد و هیئت علمی دانشگاه در استان نسبت به گذشته رونق زیادی پیدا کرده است، در گردشگری و دیگر زمینه ها سرآمد است و باید برای شکوفا شدن آن اقدام شود. درخواست می شود تا دولت برای حفظ مردم در منطقه قدمی بردارد، چون خشکسالی امان مردم را بریده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان در ابعاد مختلف دارای ظرفیت است اما خیلی مظلوم واقع شده است، می طلبد برای این ظرفیت ها اقدام هایی انجام شود چرا که استعداد دارد اما عقب ماندگی آن جولان می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر به انرژی و حمل و نقل توجه نشود توسعه ای رخ نمی دهد. وقتی این استان گاز ندارد راه اندازی گلخانه توجیهی ندارد. آب اساسی ترین عنصر است، وظیفه داریم حق آبه را از افغانستان دنبال و برای انتقال آب از دریای عمان و آب های ژرف اقدام هایی انجام شود.

وی افزود: اگر سرمایه گذاری در بخش های مختلف سیستان و بلوچستان انجام شود نتیجه‌بخش خواهد بود.

دهمرده برپیگیری حق آبه رودخانه هیرمند از کشور افغانستان و راه‌اندازی کارخانه‌ها برای رفع مشکل اشتغال و معیشت مردم منطقه تاکید کرد.

علیم یارمحمدی نیز در شورای بررسی مشکلات استان سیستان و بلوچستان افزود: بازماندن از تحصیل ریشه ای بسیاری از نابسامانی ها تلقی می‌شود؛ بنابراین می بایست فکری اساسی برای افزایش امکانات آموزشی در مدارس استان سیستان وبلوچستان کرد. پراکندگی جمعیتی در استان سیستان و بلوچستان نیز یکی از موانع اساسی برای ساماندهی دانش آموزان در این حوزه انتخابیه است. ساماندهی مدارسی که تنها 5الی6 دانش آموز ان دارند نیازمندبرنامه ریزی اصولی است؛ بنابراین می‌توان با ساماندهی دانش‌آموزان و با ایجاد مدارس سیار بسیاری از مشکلات دانش آموزان را به سادگی برطرف کرد تا دانش آموزان برای عدم وجود فضای آموزشی از تحصیل باز نمانند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در استان به دلیل مشکلات عدیده 121 هزار بازمانده از تحصیل 6 تا 18 سال داریم که بسیاری از آن ها در دیگر استان ها کارگری می کنند.

وی افزود: در بررسی بودجه کشور به بودجه راه آهن برخوردم که خیلی ناچیز بود، اما آن چه خاطر مردم را مکدر کرده تصادفات است و رقم بالایی برای راه آهن طلبکار هستیم.با توجه به تصادف ها و پیشرفت بندر چابهار اگر برای توسعه راه آهن چابهار به زاهدان چاره اندیشی نشود تصادف ها افزایش می یابد.

وی گفت: دغدغه دیگر مردم استان حاشیه‌نشینی است، چون به راحتی سیمای زاهدان و چابهار تغییر نخواهد کرد. توسعه سواحل مکران نیز بسیار اهمیت دارد، اما با همه ظرفیت ها جوانان استان بیشترین دغدغه اشتغال را دارند، اگر به این ظرفیت ها توجه و اقدام هایی شود اشتغال زیادی فراهم خواهد شد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: قرار شد 120 اصله نخل پیارم به جنوب استان تحویل شود که قسمتی از آن تهیه شد و انتظار می رود برای بقیه تامین اعتبار شود.

وی گفت: با توجه به افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار ضروری است در ساخت راه آهن زاهدان - چابهار که 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد چاره اندیشی شود.

علیم یارمحمدی بر راه اندازی باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان، رفع مشکل حاشیه نشینی شهرهای زاهدان و چابهار، توسعه سواحل مکران، توسعه گلخانه در حاشیه سواحل سیستان و بلوچستان با استفاده از شیرین کردن آب دریا،تامین اعتبار برای در اختیار قرار دادن نهال پیارم خرما و تامین آب تضمینی برای شهرهای سیستان و مرکز این استان تاکید کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها