عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

خراسان رضوی 20 درصد کسری آب کشور را دارد

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اطلاعات درباره میزان مصرف و کسری آب در استان‌های شرقی کشور باید روز به روز در اختیار مردم قرار گیرد و همه به آن دسترسی داشته باشند چرا که این آگاهی بخشی در بهبود میزان مصرف کمک زیادی می‌کند.

خراسان رضوی 20 درصد کسری آب کشور را دارد
کد خبر: 257300
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ۱۳:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ غلامحسین داوری در همایش مدیریت آب در شرق کشور در اتاق مشهد با اشاره به سرعت گرم شدن زمین به ویژه در ایران اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که هر 10 سال، یک درجه زمین گرمتر خواهد شد؛ در صورت روی دادن این اتفاق، آب تجدیدپذیر را در ایران به تدریج از دست می‌دهیم و تبخیر آب بیشتری صورت خواهد گرفت که این امر منجر می‌شود میزان شوری آب افزایش یابد. در نتیجه وضع وخیم‌تر می‌شود و با همه اینها شاهد هستیم که در حال حاضر برداشت‌های اضافی زیادی از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا، به یک حرکت جهادی نیازمندیم چراکه راه دیگری جز اقدام سریع و عاجل برای کاهش میزان مصرف وجود ندارد. سالهاست که مسئولان می‌خواهند اقدام عاجل کنند اما به دنبال اجماع نیستند و تا زمانی که این اجماع صورت نگیرد، ما در اجرای این برنامه مداوم عقب افتادیم.

داوری با تاکید بر اینکه اطلاعات در حوزه آب باید در دسترس همگان باشد، تصریح کرد: چرا با وجود برنامه‌های تعادل بخشی در این سالها همچنان شاهد شیب کاهش میزان آبهای زیرزمینی هستیم؟ اطلاعاتی که امروز در این همایش درباره میزان مصرف آب و میزان کسری آب در استان‌های شرقی کشور بیان شد، باید روز به روز در اختیار مردم قرار گیرد و همه به آن دسترسی داشته باشند؛ این آگاهی بخشی در بهبود میزان مصرف کمک زیادی می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه یک پنجم منابع آب کشور در اختیار خراسان رضوی است، عنوان کرد: 20 درصد کسری مخزن آب کشور متعلق به خراسان رضوی است و بر همین اساس، نیازمند اقدامی جدی در احیای منابع آبی خود هستیم، این اتفاق اول باید در استان اتفاق بیفتد.

وی در خصوص تلاش‌های جمعیت ناجیان آب استان در کاهش مصرف آب خاطرنشان کرد: با همه تلاش‌ها، روند این تلاش کند است؛ کشاورزان برای کاهش مصرف پا پیش گذاشته‌اند، شورای حوزه در استان ما از قبل شکل گرفته و 36 نهاد در سال 93 برای نوشتن تدبیر آب کمک کردند، بنابراین، این اجماع در حد خوبی وجود دارد اما به نظر می‌رسد حمایتی که ما می‌خواهیم وجود ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها