کد خبر: 257400
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

اولین پرواز هواپیما در ایران چه زمانی بود؟

اولین پرواز هواپیما در ایران، درست 105 سال پیش اتفاق افتاد. این پرواز توسط یک خلبان لهستانی‌الاصل انجام شد و پس از پرواز، خلبان مجبور شد در میدان مشق تهران فرود بیاید.

اولین پرواز هواپیما در ایران چه زمانی بود؟
کد خبر: 257400
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پرواز در آسمان در گذشته همیشه یک آرزو برای انسان بود و قرن‌های متمادی به این مسئله به عنوان یک رؤیا و یک مجهول نگاه می‌شد، اما همان‌طور که معروف است در دسامبر 1903 برادران رایت در آسمان یکی از شهرهای آمریکا اولین پرواز را تجربه کردند.

اما ده سال طول کشید تا در ششم صفر 1332 مصادف با 14 دی ماه 1292 و 4 ژانویه 1914 و در زمان احمدشاه قاجار اولین هواپیما در آسمان ایران به پرواز درآید. در این روز، «کوزمینسکی»، خلبان لهستانی‌الاصل، قطعات مجزای یک هواپیمای «بلریو» را از روسیه و از طریق بندر انزلی به‌وسیله اتومبیل به تهران آورد و پس از سرهم کردن آن، اولین پرواز را بر فراز تهران به انجام رساند. با این حال اولین پرواز هواپیما بدون حاشیه هم نبود، چرا که نبود مکان مناسب برای فرود باعث شد خلبان به اجبار در میدان مشق (وزارت خارجه فعلی) فرود بیاید. فردای آن روز احمدشاه با جماعتی از درباریان و خدمتگزاران دستگاه کشوری و لشگری از این هواپیما دیدن کرده و کنار آن عکسی به یادگار گرفتند.

این هواپیما بعدها به محوطه قصر قاجار (باغ موزه قصر فعلی) منتقل شد و مدتی پروازهای نمایشی بر فراز تهران انجام می‌داد و مردم به تماشای آن می‌پرداختند.

اولین هواپیمایی که برای ایران خریداری شد

اولین هواپیمایی که برای ایران خریداری شد، یک فروند هواپیمای «یونکرس-ای 13» بود؛ این هواپیما در سال 1301 شمسی از نمایندگی شرکت یونکرس آلمان در تهران برای ارتش خریداری شد تا از آن به عنوان هواپیمای ارتباطی و ترابری نظامی بهره برداری شود. گفتنی است شرکت یونکرس 4 سال بعد اولین و نخستین شرکت هواپیمایی در ایران را دایر کرد و با 6 هواپیمای یک موتوره و یک هواپیمای سه موتوره پروازهایی بین شهرهای مختلف ایران برقرار کرد. پروازهای این شرکت در مسیر قصرشیرین به بغداد، زاهدان به دهلی، مشهد به کابل، بندر انزلی به باکو، بندر بوشهر به کراچی و بمبی، خرمشهربه بصره و تبریز به تفلیس بر قرار بود. این شرکت تا سال 1312 در ایران فعالیت می‌کرد.

هواپیما

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها