عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی:

اقدام عملی ایران در مقابل کندی اروپا در ارائه SPV به صلاح نیست

عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این‌که «تصور نمی‌کنم اروپا به ایران اعلام کند که ساز و کار مالی را اجرایی نمی‌کند»،‌ گفت: بهتر است هر چه زودتر FATF  و CFT به نتیجه برسد تا این بهانه از اروپایی‌ها گرفته شود و بتوانیم اجرایی شدن ساز و کار را از اروپایی‌ها بخواهیم.

اقدام عملی ایران در مقابل کندی اروپا در ارائه SPV به صلاح نیست
کد خبر: 257410
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در ارزیابی خود از تاخیر اروپا برای ارائه ساز و کار مالی (SPV) بیان کرد: اروپایی‌ها اعلام کردند که در حال انجام ساز و کار مالی هستند تا به سرانجام برسد، البته یکبار هم اعلام کردند محرمانه است و نمی‌خواهند آشکار شود، اگر آشکار شود فشارهای بیش‌تری را باید تحمل کنند.

وی افزود: از طرف دیگر ایران هنوز موضوع FATF و CFT را انجام نداده و این مساله بستگی دارد به این که این موضوع که بین مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در جریان است آیا به سرانجام می‌رسد؟ این موضوع شاید بتوان گفت تا حدی بهانه‌ای شده برای اروپایی‌ها که ساز و کار مالی را به تاخیر بیاندازند، اگر قرار است اصلاحاتی روی این انجام شود و به آن‌ها اعلام کنیم بهتر است هر چه زودتر این کار انجام شود تا این بهانه از آن‌ها گرفته شود و بتوانیم فشار بیش‌تری را به آن‌ها برای اجرایی شدن ساز و کار بیاوریم.

مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این که اروپایی‌ها به دنبال این مساله و اجرایی شدن ساز و کار هستند،‌ گفت: این بحث مطرح است که ایران مجوزی را به دست آورده که تا 6 ماه بتواند بخشی از نفت خودش را به فروش برساند و یا با برخی از کشورها از طریق پول ملی آن‌ها معامله کند، بنابراین اروپایی‌ها منتظر هستند تا ببینند آیا این امکان وجود دارد که اطلاعات دقیقی را به دست آورند.

فرجی راد همچنین بیان کرد: با توجه به این که ساز و کار مالی برای اروپایی‌ها هم سخت است و هم نمی‌خواهند عصبانیت و فشار آمریکا را را تحمل کنند، به دنبال این هستند که اطلاعات دقیق‌تری را به دست آورند که فروش نفت ایران در این بازه زمانی تعیین شده تمدید می‌شود یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد:‌ البته تصور نمی‌کنم که اروپا به ایران اعلام کند که ساز و کار مالی را اجرایی نمی‌کند یا به دنبال آن نیست، با توجه به این‌که بخش سیاسی اروپا محکم ایستاده و از برجام دفاع می‌کند، به معنی دفاع از برجام بوده که بندهای برجام اجرایی و عملی شود، بنابراین اروپا به خوبی در حال دفاع از برجام است اما بخش اجرایی آن مهم است و براساس گزارش های رسیده برخی از شرکت‌های اروپایی آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کرده‌اند، طبیعتا اگر کشورهای اروپایی بخواهند کارشان را شروع کنند نیاز به ساز و کار مالی است که تاکنون عملیاتی نشده است.

مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر بتوانیم FATF را در داخل کشور به نتیجه برسانیم شاید امکان فشار وارد کردن به اروپا وجود داشته باشد برای این‌که اروپایی‌ها ساز و کاری را تحویل ما دهند.

فرجی‌راد ادامه داد: ما هم از نظر اقتصادی تحت فشار هستیم و در شرایطی که آمریکا صادرات نفت ما را به صفر برساند یا کاملا مبادلات ما را ببندد، ایران باید بررسی کند که لازم است از برجام خارج شود یا نه اما در شرایط فعلی این کار ضرورتی ندارد،‌ زیرا آمریکایی ها فشار سیاسی را تحمل می‌کنند و در انزوا قرار گرفته‌اند، در آینده نزدیک نمایندگان کنگره تغییر می‌کنند، با توجه به این‌که دموکرات‌ها حداکثر هستند به صلاح نیست که ایران بخواهد اقدام عملی در مقابله با خروج آمریکا و یا کندی اروپا در رابطه با عدم ایجاد ساز و کار مالی و تحویل ندادن آن انجام دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها