کد خبر: 257421
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

بابک بهداد مطرح کرد:

برآورد بودجه‌ای برای مستندسازی نامناسب است

بابک بهداد معتقد است: برآورد بودجه‌ای که برای فیلم‌سازی می‌شود، برآورد مناسبی نیست. خیلی اوقات مستند سازها زمانیکه وارد بخش تولید می‌شوند، به خاطر افزایش هزینه‌هایی که وجود دارد به سختی کار را جمع می‌کنند. همین موضوع باعث شده معیشت مستندسازان و همچنین تولید مستند با مشکل روبرو شود. 

برآورد بودجه‌ای برای مستندسازی نامناسب است
کد خبر: 257421
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خالق «بهارستان، خانه ملت» که در جشنواره امسال «حقیقت» به نمایش درآمد به ایسنا گفت: به عقیده من جشنواره حقیقت مهم‌ترین جشنواره مستند ایران است که فیلم‌های مستندسازان حرفه ای در آن به نمایش در می آید.

این جشنواره یک جریانی را برای ارتقای سینمای مستند ایجاد می‌کند. فیلم‌هایی که در این جشنواره دیده می‌شود، بر مخاطبان تأثیرگذار است؛ این مخاطبین هم خود مستندسازان هستند و هم مخاطبانی هستند که به سینمای مستند علاقه‌مندند.امسال نیز جشنواره حقیقت جشنواره خوبی بود و فیلم‌های خوب ایرانی و خارجی در این جشنواره به نمایش در آمد.

این کارگردان با بیان اینکه "در حال حاضر فقط سینمای هنر و تجربه در بین سینماها فیلم‌های مستند را نمایش می دهد و تلویزیون نیز گهگاهی فیلمهایی را که مورد پسند و سلیقه از انتخاب میکند و نمایش می‌دهد" افزود: مسئولین برنامه خاصی غیر از این موارد برای اکران فیلم مستند در نظر نگرفته‌اند. گاهی اوقات نیز خود فیلم‌سازها فیلم‌های خود را به صورت دی وی دی به بیرون ارائه می‌دهند و یا در دانشگاه‌ها، مراکزی که مربوط به موضوع فیلم‌شان است یا فرهنگسراها و شهرداری فیلم‌شان را نمایش می‌دهند.

بابک بهداد درباره نقش تلویزیون در اکران فیلم‌های مستند گفت: به عقیده من تلویزیون فقط برای پخش برنامه‌های تلویزیونی نیست و برای فیلم مستند نیز می‌تواند جایگاه خوبی باشد. تلویزیون بزرگترین حامی سینمای مستنداست، همان طور که در همه دنیا اینگونه است.

تلویزیون می‌تواند فیلم‌های مستند را خریداری کند یا خودش در گونه‌های مختلف تاریخی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و حیات‌وحش سفارش دهنده فیلم‌های مستند باشد. در حقیقت تلویزیون می‌تواند بزرگترین عامل پخش مستند باشد، چراکه مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند مردم را با سینمای مستند آشنا کند.

کارگردان «بهارستان، خانه ملت» با بیان اینکه در حال حاضر با افزایش هزینه‌ها مستندسازی خیلی سخت شده است، افزود: به عقیده من برآورد بودجه‌ای که برای فیلم‌سازی می‌شود، برآورد مناسبی نیست. خیلی اوقات مستند سازها زمانیکه وارد بخش تولید می‌شوند، به خاطر افزایش هزینه‌هایی که وجود دارد به سختی کار را جمع می‌کنند. همین موضوع باعث شده معیشت مستندسازان و همچنین تولید مستند با مشکل روبرو شود.

او ادامه داد: کیفیت کارمستندسازی نیز، کم می‌شود، چراکه مستندساز مجبور است خیلی سریع فیلم خود را به پایان برساند. در عین حال مونتاژ، صداگذاری و آماده کردن فیلم نیز هزینه بر است. معمولا برآورد برای تولید فیلم مستند خوب مناسب نیست و این موضوع نیز یکی از مشکلات اساسی مستند سازی است.

این مستندساز درباره حضور مستند در جشنواره فجر اظهار کرد: به نظر من حضور فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر درست و ضروری است و هیچ منافاتی با جشنواره فیلم های مستند مانند جشنواره حقیقت یا جشنواره‌های دیگر ندارد. این جشنواره می‌تواند به صورت مستقل برای خودش بخشی را برای نمایش فیلم‌های مستند داشته باشد. همچنین رقابتی بین این فیلم ها ایجاد می‌کند.

بابک بهداد با اشاره به اینکه "جسارت در مستندسازی به نوع نگاه خود مستند ساز برمی‌گردد" افزود: جسارت داشتن در ساخت فیلم مستند به خود مستند ساز و شرایطی که در آن فیلم می‌سازد، بستگی دارد. بالاخره خط قرمزهایی در این مسیر وجود دارد که موجب می‌شود مستند ساز خودش را سانسور کند، چرا که باید فیلمش را به ارشاد یا تلویزیون ارائه دهد و آنها نیز یک خط قرمزهایی دارند که تا یک حدی به فیلم مستند اجازه می‌دهند به یک‌سری مسائل بپردازد. مخصوصاً فیلم های مستند اجتماعی که در حال حاضر یک مقدار به سختی تولید می‌شوند و پر و بال می‌گیرند.

او در پایان درباره مستند «بهارستان، خانه ملت» که برای بخش مستند سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزیده شد، گفت: مستند «بهارستان، خانه ملت» فیلمی تاریخی است که وقایع سیاسی _تاریخی منطقه بهارستان از دوره ناصرالدین شاه تا دوره انقلاب به تصویر می‌کشد. وقایعی همچون کودتای سی تیر، نهضت ملی شدن نفت، تجمعات یا ترورهایی که در آن دورها اتفاق افتاده است.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها