کد خبر: 257614
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

انتقاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی از بودجه فرهنگی سال 98

اعتبار برخی بخش‌های فرهنگی در بودجه پیشنهادی سال 1398، واکنش فعالان این عرصه را در پی داشت. رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با توجه به تعدیل بودجه درخواستی، هر گونه هزینه کرد در این سازمان را نوعی «سرمایه گذاری برای تاثیرگذاری ملی و فراملی» می داند.

انتقاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی از بودجه فرهنگی سال 98
کد خبر: 257614
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تقدیم لایحه بودجه پیشنهادی 98 از سوی ریاست جمهوری به مجلس در هفته گذشته و مشخص شدن سهم هریک از نهادهای فرهنگی از این سفره ملی، تکاپوهایی برای حساس‌سازی این عرصه و لزوم تخصیص اعتبارات را به دنبال داشته است.


جداول بودجه و سهم هریک از نهادها و سازمان‌ها باید در جلسات کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا در نهایت بعد از تصویب خانه ملت برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال و و در صورت تایید، برای اجرا ابلاغ شود.


سازمان اسناد و کتابخانه ملی از نهادهای فرهنگی کشور در زمینه حفظ اسناد تاریخی و تولید منابع اندیشه است که می توان هزینه کرد در آن را با سرمایه گذاری برای آیندگان برابر دانست.


بودجه این سازمان در سال 1397، یکصد میلیارد تومان بود که در سال جدید به 127 میلیارد و 210 میلیون تومان افزایش یافته اما این مبلغ حدود 30 میلیون تومان به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از بودجه پیشنهادی این نهاد کمتر است.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: بودجه اولیه‌ای که براساس نیاز این سازمان برای سال 98 با لحاظ همه شرایط از جمله ارز دیده و تنظیم شد و 150 میلیارد تومان بود که پس از بازنگری 30 میلیارد تومان در تنظیم بودجه و در لایحه پیشنهادی کاهش پیدا کرد.


اشرف بروجردی افزود: تنظیم بودجه در این دوره با وضعیت فعلی به جهت شرایط خاصی که برای جامعه ما پیش آمده و دستور رهبری مبنی بر اینکه باید بودجه برای شرایط بحران تنظیم شود، یک امر طبیعی است.


وی ادامه داد: در این برهه با توجه به اینکه دیپلماسی سیاسی میان ایران و کشورهای دیگر با چالش روبرو شده، دیپلماسی فرهنگی می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین به‌کار رفته و بازخورد داشته باشد. بنابراین هرچه به این عرصه توجه و در آن هزینه شود در واقع سرمایه گذاری است نه هزینه کرد و اتلاف منابع، چون در چند زمینه بازگشت دارد.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بازگشت سرمایه در این عرصه را در زمینه حفظ مواریث فرهنگی در جمهوری اسلامی برای آیندگان و فرهنگ سازی برای مردمی دانست که به ساحت علم و دانش بیشتر توجه کنند یا در زمینه تعاملات فرهنگی در کشورهایی زندگی می کنند که برای آشنایی با انقلاب اسلامی علاقه دارند.


«بنابراین توجه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی که هم سند و هم منابع تولید اندیشه را دربرمی گیرد می تواند بسیار موثر و کاربردی باشد».
بروجردی گفت: همه، شرایط دولت را با توجه به کاهش بهای نفت و شرایط تحریم‌ درک می کنیم اما اگر این هزینه ها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی را سرمایه گذاری تلقی کنیم در واقع بازگشت سرمایه خواهد داشت و می‌تواند جبران مافات باشد.


بروجردی یادآوری کرد: قبل از تقدیم لایحه پیشنهادی به مجلس در مورد بودجه این سازمان با سازمان برنامه و بودجه و معاونت‌های ریاست جمهوری مذاکراتی صورت گرفت.


وی ابراز امیدواری کرد هم شرایط اضطرار برطرف شود و هم دولت سرمایه گذاری در این قسمت را بازگشت سرمایه بداند و تاثیرگذاری فرهنگی این حوزه را برای برقراری ارتباطات بیشتر و ورود به عرصه تعاملات فرهنگی با کشورهای دیگر درنظر بگیرد.


بروجردی از ریاست جمهوری و علاقه مندان به حوزه فرهنگ خواست با نگاه ویژه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی توجه کنند.

منبع:ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها