کد خبر: 257724
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۷:۵۳:۰۰
| |

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

گفتمان مشترکی میان مردم و دولت شکل نگرفته است/ مردم نه از موانع دولت اطلاع چندانی دارند و نه از توفیقات آن

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «گفتمان مشترکی میان مردم و دولت شکل نگرفته است» گفت: به خاطر عدم ‌اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع، مردم نه از موانع دولت اطلاع چندانی دارند و نه از توفیقات دولت. برای بخش‌هایی از دستگاه حکومتی، افکارعمومی اهمیت ندارد.

گفتمان مشترکی میان مردم و دولت شکل نگرفته است/ مردم نه از موانع دولت اطلاع چندانی دارند و نه از توفیقات آن
کد خبر: 257724
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۷:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «رابطه دو طرفه دولت و جامعه یک ضرورت امکان‌ناپذیر است»، بیان کرد: در دولت روحانی به این ارتباط یا پرداخته نشده یا خیلی ضعیف بدان پرداخته شده است؛ بنابراین گفتمان مشترکی میان مردم و دولت شکل نگرفته است. به خاطر عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع، مردم نه از موانع دولت اطلاع چندانی دارند و نه از توفیقات دولت.

وی ادامه داد: اگر مردم از موانع دولت به درستی مطلع شوند، با تصمیمات دولت همراهی بیشتری می‌کنند. متاسفانه حوزه‌های اجرایی ما ارتباط صحیح و به موقعی با مردم ندارند. از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم اتفاقی در کشور رخ داده و اعتراضی در جامعه نسبت به آن شکل می‌گیرد، رسانه‌های غیررسمی به موضوع می‌پردازند، اخبار درست و ناردستی منتشر شده و برای مردم ابهام ایجاد می‌شود و بعد تازه مسئولین دنبال پاسخگویی می‌روند درحالی که اگر اطلاع‌رسانی به موقع و صحیحی انجام شود شاید کار اصلا به ابهام و اعتراض مردم نینجامید.

این فعال سیاسی با بیان این‌که «شایعات هم در جامعه اثرگذاری خود را دارند»، بیان کرد: اگر یک رسانه خبری را منتشر کند ولی این خبر خود را تکذیب کند، آثار خبر اولیه از بین نمی‌رود. اطلاع رسانی به موقع یکی از راه‌های مقابله با انتشار شایعه است اما وقتی اطلاع رسانی درست و به موقع انجام نمی‌شود، رسانه‌های غیررسمی یا معاند از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند.

این عضو بنیاد باران همچین با اشاره به رابطه مردم و دستگاه‌های حاکمیتی و ابراز نگرانی نسبت به چگونگی آن ابراز عقیده کرد: مردم احساس نمی‌کنند برخی مسئولان برای افکار عمومی ارزش قائل هستند. برای بخش‌هایی از دستگاه حکومتی، افکار عمومی اهمیت ندارد و افکار عمومی هم به این دستگاه ها اعتماد ندارد.

وی بر اهمیت اطلاع رسانی درست قوه قضاییه درباره اقدامات این قوه نیز تاکید و نقش این موضوع در ازدیاد اعتماد مردم را گوشزد کرد و گفت: من معتقدم دستگاه قضایی باید نسبت به فعالیت‌های خود، آسیب شناسی داشته باشد و جایگاه خود را در میان افکار عمومی بازسازی کند.

امام همچنین بیان کرد: افکار عمومی نیازمند پاسخ درست دستگاه‌ها است نه این که توضیحات کلی داده شود به گونه ای که مردم قانع نشوند. دیوار اعتماد جامعه و دستگاه‌های حاکمیتی باید بازسازی شود در غیر این صورت به جای عملکردهای خوب، فقط ناکارآمدی‌ها دیده می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فعالیت رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور اظهار کرد: این رسانه‌ها قطعا از خلاء ایجاد شده میان جامعه و دستگاه‌های حکومتی سوءاستفاده کرده‌اند زیرا اگر این خلاء ارتباطی وجود نداشت، آن‌ها نمی توانستد به این راحتی در جامعه نفوذ کنند. سوال این است صداوسیما که باید رسانه ملی باشد چقدر براساس معیار ملی‌بودن عمل کرده و چقدر به خواسته های بینندگان خود و جامعه توجه کرده است. قطعا اگر ناکارآمدی ها در داخل کشور موجب ایجاد خلاء ارتباطی میان جامعه و دستگاه‌ها وجود نداشت، رسانه‌های خارج از کشور نمی‌توانستد در جامعه نفوذ کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها