کد خبر: 257758
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۳۵:۰۰
| |

افزیش 31 درصدی تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: در 8 ماهه امسال 40 میلیون تردد در این استان ثبت شده که در این میان افزون بر 2 هزار فقره تصادف رخ داده است.

افزیش 31 درصدی تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان
کد خبر: 257758
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی خانقایی افزود: 643 نفر در حوادث رانندگی این مدت سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش تلفات نشان می دهد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت ایمنی تردد انواع وسایل نقلیه در جاده ها سه هزار عدد کلاه ایمنی و برچسب شبرنگ مخصوص در میان راکبان موتورسیکلت، 550 عدد کپسول آتش نشانی و هزار و 800 مارکز شبرنگ مخصوص وانت بارها در این استان توزیع شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان توزیع 600 عدد مثلث خطر مخصوص ادوات کشاورزی برای تردد در جاده ها و راههای روستایی، صدور بیش از 23 هزار و 700 فقره برگه معاینه فنی، ایمن سازی 74 باب مدرسه روستایی در حاشیه جاده ها از طریق نصب تابلوهای مخصوص علائم ایمنی و نصب سرعت گیرها، آموزش بیش از 13 هزار و 800 دانش آموز مدارس حاشیه راههای سیستان و بلوچستان در زمینه تردد ایمن و فرهنگ ترافیک را از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده این استان برای افزایش ایمنی تردد عنوان کرد.

وی گفت: یکی از اولویت ها در استان سیستان و بلوچستان بحث ترانزیت است و ضرورت دارد تا در بخش زیرساخت ها اقدامات ویژه ای انجام گیرد.

وی با بیان اینکه ترانزیت و حمل و نقل از عوامل تاثیر گذار در توسعه استان به شمار می روند، اظهار کرد: 95 درصد جابجایی کالاها از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای انجام می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وسعت و فاصله زیاد بین مراکز جمعیتی این استان تاکنون 89 موافقت اصولی برای راه اندازی مجتمع های بین راهی صادر شده است که از این تعداد 29 مجتمع فعال، 22 مجتمع در دست ساخت و بقیه در حال سیرمراحل تحویل زمین هستند.

وی رتبه سیستان و بلوچستان از نظر تعداد مجتمع های بین راهی را در کشور 19 عنوان کرد و گفت: این استان از نظر شاخص تعداد مجتمع به ازای هر هزار کیلومتر راه برون شهری در رتبه 28 کشوری قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: استان از نظر طول راه شریانی در کشور دومین استان محسوب می شود اما از نظر شاخص تعداد مجتمع به ازای هر هزار کیلومتر راه برون شهری در وضعیت قابل قبولی قرار ندارد.

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده ای در مسیرهای ارتباطی سیستان و بلوچستان گفت: وجود مجتمع های چند منظوره خدمات رفاهی در جاده های استان می تواند نقش بسزایی در رفع خستگی و کاهش خطای انسانی به عنوان عامل اصلی حوادث جاده ای داشته باشد؛ از این رو در محورهای یکنواخت و بیابانی نظیر جاده های سیستان و بلوچستان، تاثیر وجود این مجتمع ها بیشتر نمایان خواهد بود.

خانقائی عمده ترین مشکلات سیستان و بلوچستان در زمینه راه اندازی مجتمع های بین شهری را فاصله زیاد مراکز جمعیتی از یکدیگر و صادر نشدن مجوز جایگاه سوخت برای این مجتمع ها از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و افزود: وجود این مشکلات به ویژه صادر نشدن مجوز جایگاه سوخت سبب دلسردی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده، به طوری که هم اینک در راه اندازی 16 مجتمع بین راهی استان با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصد خلل جدی وارد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان افزود: این مشکل در کل کشور مطرح است، به طوری که مجتمع هایی که جایگاه سوخت ندارند عملا با استقبال روبه رو نمی شوند؛ مگر اینکه در کنار مراکز گردشگری ویژه باشند.

خانقایی اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان مناطق خاص گردشگری وجود دارد اما متأسفانه میزان اقبال به آنها از سوی گردشگران، به آن میزانی نیست که توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری حداقل 30 میلیارد ریالی برای راه‌اندازی یک مجتمع خدماتی رفاهی داشته باشد.

وی بر حمایت مسئولان سیستان و بلوچستان از سرمایه گذاران مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی تاکید کرد و افزود: ضروری است با توجه به نیاز استان رفع مشکلات سرمایه گذاران این حوزه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها