کد خبر: 257841
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خبر داد:

حذف بدرقه فیزیکی متهمان/ کلانتری‌ها الکترونیکی می‌شوند

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به حذف بدرقه فیزیکی متهمان اشاره کرد و گفت: برنامه ناجا در سال آینده این است که متهم به‌صورت فیزیکی بدرقه نشود چرا که هزینه‌بر است و خارج از شاخص‌های حقوق شهروندی است در این خصوص از سیستم ویدئوکنفرانس استفاده خواهیم کرد.

حذف بدرقه فیزیکی متهمان/ کلانتری‌ها الکترونیکی می‌شوند
کد خبر: 257841
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در آئین اختتامیه همایش فرماندهان کلانتری ها به آسیب‌های حوزه امنیت اخلاقی اشاره کرد و گفت: در این زمینه پلیس، مأموریت به‌روز و مستقیم دارد که در این زمینه کارهای ایجابی و سلبی هم با توجه به اقتضای آن صحنه توسط پلیس انجام‌ شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ابراز کرد: نظام اجتماعی سهم بالاتری دارد و در این میان هر فرد در حوزه کاری و مقامی که است باید نقش خود را در بحث کاهش آسیب‌ها ایفا کند.

شرفی با بیان اینکه توان هر فردی در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، افزود: تمام‌قلم‌ها و فکرها، توانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است که باید از ظرفیت‌هایی که در جامعه وجود دارد به خوبی استفاده شود.

وی با اشاره به جرائمی که در استان زنجان از فراوانی برخوردار اسـت، گفت: یکی از جرائمی که در استان زنجان از فراوانی برخوردار است سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو است که جرم اول استان زنجان است.

سرقت از خانه باغ ها جرم دوم استان زنجان

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ابراز کرد: سرقت از اماکن خصوصی جرم دوم این استان است چرا که استان زنجان خانه باغ‌های زیادی دارد و بدون نگهبان هستند و پلیس قادر به نظارت از این خانه باغ‌ها نیست.

شرفی گفت: در این زمینه پلیس بر آموزش و توانمندسازی شهروندان تأکید دارد و اقدامات لازم را انجام داده است.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های خصوصی وجود دارد که به دلایلی نیمه تعطیل و تعطیل بوده و محافظت نمی‌شوند، گفت: شورای فرماندهی و جلسه کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضلات اجتماعی تشکیل می‌شود و این موضوعات در این جلسات بحث می‌شود و راهکارهایی مطرح می‌شود تا این معضلات کاهش یابد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا عنوان کرد: در استان زنجان سرقت موتورسیکلت بیشترین فراوانی جرم در استان را دارد.

شرفی گفت: این استان به لحاظ داشتن زیرساخت‌های فرهنگی و اعتقادی و مردمان حسینی و نظارت اجتماعی خوب جزو سه استان امن کشور است و استحکام خانوادگی بسیار بالا است.

وی یاد آور شد: فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه ساری و جاری است و باید تلاش کنیم که این فرهنگ تقویت و حفظ شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه در هر پدیده و موضوعی در قدم اول تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را به‌کار ببریم تا از وقوع بحران جلوگیری کنیم، افزود: خیلی از پدیده‌ها و موضوعات در حوزه اجتماعی شکل می‌گیرد و اگر به‌موقع پیشگیری نکنیم این مرحله بالاتر می رود و به مرحله سیاسی می‌رسد و آن جا ظهور و بروز می‌کند و اگر از آن جا هم پیشگیری نکنیم به مرحله امنیتی می‌رود و آن موقع تبدیل به بحران و خطر می‌شود.

استان زنجان در مهار جرم عملکرد خوبی دارد

شرفی ابراز کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در حوزه عملکردی حوزه انتظامی استان زنجان عملکرد مطلوبی در خصوص مهار جرائم داشته است و در بحث افزایش توانمندی کشف جرائم استان زنجان خوب بوده و کشف‌ جرایم در کوتاهترین زمان انجام شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به هوشمند سازی پلیس اشاره کرد و گفت: این اقدام برنامه مهم و اولویت‌دار ناجا در سال آینده است و با توجه به شرایط امروز کشور و دنیا همه از فناوری و تکنولوژی استفاده می کنند، ناجا هم در این موضوع پیشرو و پیشگام است.

وی افزود: مبادله الکترونیکی پرونده از طرح‌های اولیه بود و از سال‌های گذشته زیرساخت‌ها فراهم‌شده و امسال در برخی از استان‌ها به بهره‌برداری رسید و بخشی از مبادله الکترونیکی پرونده در کشور اجرا می‌شود.

بدرقه فیزیکی متهم خارج از شاخص های حقوق شهروندی است

شرفی به حذف بدرقه فیزیکی متهمان اشاره کرد و افزود: برنامه ناجا در سال آینده این است که متهم به‌صورت فیزیکی بدرقه نشود چرا که هزینه‌بر است و خارج از شاخص‌های حقوق شهروندی است.

وی تأکید کرد: در این خصوص از سیستم ویدئوکنفرانس استفاده خواهیم کرد و با دستگاه قضا رایزنی های لازم انجام‌شده و تصمیم‌گیری شد که در وهله اول زندانیان نیابتی را به‌صورت ویدئو کنفرانسی کارهایشان را انجام بدهیم تا نیاز به بدرقه و جابجایی فیزیکی مجرم و متهم نباشد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: در راستای اشراف به عملکرد و رفتار شهروندان و کارکنان از دوربین البسه استفاده می شود چرا که حافظه این وسیله در صحنه عمل پلیس سند محکمی برای قضاوت در محاکم قضایی است.

وی گفت: در کشور نرخ وقوع جرم در هزار مترمربع 451 مورد است و در استان زنجان 81 مورد است و این نشان می‌دهد نرخ وقوع جرم در استان زنجان پایین است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: نرخ وقوع جرم به ازای هر 100 هزار نفر در کل کشور هزار مورد و در استان زنجان 500 مورد است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها