کد خبر: 257852
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

تحصیلکرده های بیکار را فراموش نکنیم

در پاییز 97 سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکار از کل بیکاران از 37 درصد به 40 درصد رسیده است.

تحصیلکرده های بیکار را فراموش نکنیم
کد خبر: 257852
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نرخ مشارکت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشورمان نسبت به سایر گروه‌های تحصیلی، پایین‌تر است. هزینه‌های فردی و اجتماعی که برای درس‌خواندشان صرف شده کم نیست. پس چرا دیگر دنبال کار نمی‌گردند و آمار فارغ‌التحصیلان و نرخ بیکاری‌شان در تعقیب یکدیگر هستند؟

بر اساس جداول مصارف دستگاه‌ها در لایحه بودجه 98 کل کشور، بالغ بر 50 میلیارد تومان برای برنامه توسعه کارآفرینی و اشتغال پیش بینی شده است.

در همین زمینه برای اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان که از سال گذشته ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی کلید خورد، 11 میلیارد و 476 میلیون تومان اعتبار در لایحه بودجه درنظر گرفته شده است.

تیرماه 96 دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، به عنوان یکی از طرح‌های ذیل بسته‌های رونق تولید و اشتغال دولت مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از سوی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه ابلاغ شد و بر اساس این طرح، اشتغال سالانه 150 هزار فارغ التحصیل جویای کار پیش‌بینی شد.

اجرای این طرح با هدف جذب فارغ التحصیلان بیکار در بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در گروه دانش آموختگان دانشگاهی آغاز شد و براساس آن، فارغ التحصیلان در دوره زمانی حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه و در مناطق محروم تا 9 ماه، تحت عنوان کارورز در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار می شوند و مهارت‌های حرفه‌ای مرتبط با شغل و رشته تحصیلی خود را فرا می‌گیرند.

چندی پیش حبیب عرفان منش، مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش این سازمان با بیان اینکه از سال 1396 تا 6 ماهه اول سال جاری، 17 هزار و 283 دانش آموخته دانشگاهی با همکاری و هدایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای فراگیری آموزش های مهارتی جذب بنگاه های اقتصادی شده اند، از صدور 11 هزار و 568 مجوز آموزش کارورزی برای بنگاه اقتصادی که شرایط ارائه آموزش های مهارتی را داشته اند، از سال گذشته تا 6 ماهه اول سال جاری خبر داد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 12 هزار و 433 در راستای اجرای طرح مذکور با همکاری و هدایت سازمان برای فراگیری آموزش های مهارتی جذب بنگاه های اقتصادی شده اند و تعداد 8 هزار و910 مجوز آموزش کارورزی برای بنگاه های اقتصادی در سال گذشته توسط سازمان صادر شده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از نیروی کار در پاییز، نرخ بیکاری در پاییز 1397، 11.7 درصد بوده است. این نرخ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثابت مانده است.

این ثبات نرخ بیکاری در مقایسه با سال گذشته در حالی اتفاق افتاده است که نرخ مشارکت اقتصادی (نسبت جمعیت فعال (بیکار یا شاغل) به جمعیت در سن کار ضربدر 100) افزایش یافته است و از 39.9 درصد به 40.5 درصد رسیده است ، اما مسئولین تلاش نموده اند تا این افزایش را به سمت جمعیت شاغل هدایت کنند چرا که تعداد شاغلین در پاییز سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.5 درصد رشد داشته است و تقریباً برابر را رشد نرخ مشارکت اقتصادی بوده است.اما یکی از نکات مهم در این جلسه این است که سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی بیکار از کل بیکاران با افزایشی 3.4 درصد از 37.1 درصد در پاییز 1396 به 40.5 درصد در پاییز 1397 رسیده است.

جدول شاخص نیروی کار

در راستای برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری تا پایان سال 1400 به 8.6 درصد برسد. این در حالی است که برای رسیدن به این نرخ باید سالیانه یک میلیون شغل درهر سال ایجاد شود. اما در حال حاضر نرخ بیکاری کشور 11.7 درصد که با سیاست های برنامه ششم توسعه فاصله زیادی دارد.

منبع: افکار نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها