حمید قبادی در نشست خبری جشنواره طراحی مدولباس کودک:

نهادهای دولتی همکاری نمی‌کنند/ از ظرفیت‌های خصوصی استفاده کردیم

حمید قبادی گفت: از ظرفیت‌های غیر دولتی و تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی بهره‌مند باشیم و در نهایت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها اجرا و برگزاری جشنواره را به انجمن طراحان لباس و پوشاک سپردیم.

نهادهای دولتی همکاری نمی‌کنند/ از ظرفیت‌های خصوصی استفاده کردیم
کد خبر: 258036
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۴:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری دومین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان امروز صبح 15دی‌ماه، با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، مینو پدرام دبیر جشنواره و عضو هیئت مدیره موسسه طراحان لباس ایران و سومبات هاکوپیان موسس هاکوپیان برگزار شد.

حمید قبادی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان گفت: برای برگزاری این جشنواره سعی کردیم از ظرفیت‌های غیر دولتی و تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی بهره‌مند باشیم و در نهایت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها اجرا و برگزاری جشنواره را به انجمن طراحان لباس و پوشاک سپردیم. تصمیم ما در این مورد در این خصوص بوده که ظرفیت‌های غیردولتی را فعال کنیم تا پیشرفت‌های بیشتری در در این راه داشته باشیم.

او ادامه داد: استقلال و تخصصی کردن مد ولباس از دیگر سیاست‌ها و خط‌مشی ما بوده است، با توجه به حجم بالای مصرف کالایی پوشاک در بخش کودک و نوجوان تصمیم به اهمیت دادن به جامعه مصرفی داشتیم که البته بخشی از اهمیت دادن این نقش‌ها مربوط به رسانه‌ها است که آن را معرفی کنند. همچنین توجه دادن به ظرفیت‌ها بحث مهم و الزامی دیگر است باید در بخش‌های مختلف تسهیل‌گری صورت بگیرد.

دبیر کارگروه مد و لباس اظهار کرد: به قدر کافی همراهی بخشی از حوزه‌ها را نداریم و این نقد ما از آنان است که باید با همدیگر با باور یکپارچه به این مسائل بپردازیم. البته من تمام نهادهای مرتبط را به نقد می‌کشم حتی در بخش بهداشت و درمان هم این نقد را داریم که اصلا ورود تخصصی به این حوزه نداشتند. در حالی‌که یکی از مباحث اصلی در جهان این است که مشکل سرطان را لباس می‌دانند که ما متاسفانه بسیار محدود به آن پرداختیم. باید نگاه جامعه به سمتی معطوف شود تا اهمیت خاصی را به این حوزه‌ها داشتته باشیم.

قبادی با انتقادی تند از برخی نهادها که تنها به دنبال مادیات هستند، گفت: با هر نهادی برای گرفتن کمک و همکاری صحبت می‌کنیم، می‌گویند چه میزان پول به ما تعلق می‌گیرد و من هم می‌گویم که ما هیچ پولی نداریم.

او ادامه داد: میزان آمار جامعه کودک و نوجوان ما قابل توجه است و باید نگاه توسعه جمعیتی را به آن داشته باشیم نگاه زیرساختی تنها به راه و ساختمان نیست بلکه محصولات پوشاک و پوشش آنان را هم باید مدنظر قرار بدهیم. همچنین نقش اهمیت لباس کودک را در کتاب‌ها و به‌صورت اکادمیک باید دنبال کنیم. ما در حوزه مد و لباس به همراهی نهادها و سازمان‌های کلان کشور نیاز داریم.

به گفته قبادی، افتتاحیه این جشنواره سه‌شنبه ساعت 10صبح، 18دی‌ماه برگزار می‌شود.که امیدواریم تولیدکنندگان به آثار توجه ویژه‌ای نشان دهند، در کشور نزدیک به 20 برند ایرانی پوشاک کودک داریم که البته کافی نیست اما رشد و موفقیت خوبی به حساب می‌آید.

او درباره طراحی لباس‌های دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: اتفاقا یکی از نقدهای ما به آموزش و پرورش در خصوص لباس‌ها وجود دارد که اصلا در این زمینه خیلی وارد نشدند البته آیین‌نامه‌ای را به نگارش درآوردیم که تا هفته‌های آینده امیدواریم به تصویب برسد که در برخی از مداس استان‌ها و شهرستان باید نوع لباس متناسب با فصل باشد . البته قصد یکسان‌سازی و یک‌شکل کردن را نداریم اما به اقتضای سن و جغرافیا باید لباس‌ها تغییر پیدا کند. همچنین در هر مدرسه‌ای باید یک طراح وجود داشته باشد.

باید صنعت مد و لباس را سرآمد قرار دهیم

هاکوپیان رئیس موسسه طراحان لباس، با اشاره به جشنواره کودک گفت: امیدوارم بتوانیم در آینده این جشنواره موفق باشد و شعار از کودکی خوب بپوشیم، شعارهایی است که خانواده‌ها بتوانند کودکان‌شان را بهترین لباس را بر تن‌شان کنند تا نگاه معصومانه آنان به‌خوبی به نمایش گذاشته شود.

او ادامه داد: باید نوع رنگ، جنس و تولید ملی از همان کودکی به بچه‌هایمان آموزش داده شود تا ایرانی پوشیدن برای آن‌ها نهادینه شود. ما در گذشته لباس سرآمد همه امورات و صنعت‌ها بود امیدواریم بتوانیم این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کنند تا حوزه مد و لباس همانند صنعت فرش هم ارتقا و پیشرفت زیادی پیدا کند.

از کودکی خوب بپوشیم

پدرام در ادامه این نشست درباره برگزاری جشنواره گفت: از سال گذشته جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودکان و نوجوان به صورت مجزا از جشنواره فجر برگزار شد زیرا معتقد بودیم حوزه کودک و نوجوان باید دیده شود و به آن پرداخته شود. ما سعی کردیم آثار طراحان را به خوبی عرضه کنیم و از تولیدکنندگان دعوت‌هایی داشتیم تا بتوانیم آثار را به انبوه برسانیم.

دبیر جشنواره لباس و پارچه کودکان و نوجوانان در ادامه افزود: احساس کردیم یکسری مسائل در این حوزه مغفول واقع شده و نشست‌هایی را از سال گذشته برگزار کردیم و امسال هم ادامه دادیم که ‌دیدگاه خوبی به طراحان ما داد و طراحان جریان فکری بازار را در کنارتولیدکنندگان دارند.

او ادامه داد: در شعار از کودکی خوب بپوشیم این جمله تمام معنا را می‌رساند که معنای زیبا شناسی، بهداشت و ... را در حوزه پوشاک کودک و نوجوان رعایت کنیم و کودک باید در کنار والدینش خوب پوشیدن را آموزش ببیند.

به گفته پدرام، 3نشست برگزار کردیم درباره مبحث روان‌شناسی و خلاقیت کودک که برای طراحان بسیار ثمربخش بود. تا طراحان بتوانند کودک را بشناسند.

او با اشاره به اینکه پارسال در جشنواره 370اثر وجود داشته گفت: نزدیک به 500اثر به دبیرخانه رسیده که نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی داشته‌ایم، تصمیم گرفتیم بعد از اختتامیه جشنواره طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان، جشنواره دیگر را برگزار کنیم تا بتوانیم در این حوزه موفقیت‌هایی روزافزون را به دست بیاریم.

دبیر جشنواره طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان درباره برنامه جانبی این جشنواره اظهار کرد: بخش «ویترین ملی» در حمایت از برندهای کالاهای ایرانی خواهیم داشت و بخشی از مسابقه زنده از ایده تا اجرا در جشنواره وجود دارد که قطعا برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

پدرام گفت: در بحث ایده‌پردازی با تعامل و پل ارتباطی با صنعت‌گران باید ایده‌های خوبی برای طراحان درنظربگیریم. نگاه ما کاربردی است تا بحث اشتغال و کارآفرینی طراحان را فراهم آوریم تا طراحان به این حوزه صنعتی نگاه کنند.

او درباره فروش آثار گفت: در این نمایشگاه فروش نداریم، امیدواریم تولیدکنندگان طرح‌ها را بخرند تا آثار به فروش انبوه برسد. در بخش برگزاری جشنواره در فرهنگستان هنر به دلیل اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ما در بحث بودجه خیلی همکاری نکردند نتوانستیم در آن‌جا جشنواره را برگزار کنیم از همین رو جشنواره در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

کیاوش عضو شورای سیاستگذاری جشنواره لباس کودک درباره کمی و کیفی بودن جشنواره گفت: آثار رسیده در جشنواره بسیار خوب و راضیم تنده بوده است، حتی کسانی که دانشجوی طراحی در دانشگاه‌ها هستند این رویداد برای آنان بسیار جذاب آمده و قصد شرکت در این جشنواره را دارند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها