کد خبر: 258391
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

سابقه نخست‌وزیری نظام را به ریاست‌جمهوری تغییر داد/ بازی با کلمات مشکلی را حل نمی‌کند و بر مشکلات هم می‌افزاید/ احیای نخست‌وزیری به این شرط است که احزاب با هم رقابت کنند

محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: اینکه نخست‌وزیری بتواند مشکلات را حل کند، سابقه داشته و بر اساس همان سابقه هم گفته‌اند که بیایید و سیستم را به ریاست‌جمهوری تغییر دهید.

سابقه نخست‌وزیری نظام را به ریاست‌جمهوری تغییر داد/ بازی با کلمات مشکلی را حل نمی‌کند و بر مشکلات هم می‌افزاید/ احیای نخست‌وزیری به این شرط است که احزاب با هم رقابت کنند
کد خبر: 258391
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفت‌وگو با « اعتمادآنلاین » با اشاره به طرح موضوع نظام ریاستی و نظام پارلمانی گفت: مشکل اساسی که در کشور ما وجود داشته و اگر به همین روش پیش رود ادامه خواهد داشت، این است که مسئولیت‌ها و پاسخگویی‌ها یکسان نیستند؛ یعنی افرادی می‌توانند مسئولیت‌های زیادی در کشور داشته باشند اما پاسخگو نباشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: دولت هم از طریق مجلس مورد سوال و نظارت است، هم به‌وسیله افکارعمومی، منتقدان و صاحب‌نظران از او پرسش می‌شود. بنابراین قول‌ها، وعده‌ها و تحقق یا عدم تحقق آنها قابل سنجش است.

نعیمی‌پور با بیان اینکه براساس برآوردی که گفته می‌شود 20 تا 30 درصد مسئولیت و اختیارات در ید دولت است و بقیه در دست دیگر مجموعه‌ها است، بیان کرد: بنابراین ممکن است که دولت به قول و قرارهایی که می‌گذارد اعتقاد داشته باشد، اما وقتی در تعامل با دیگر ارکان قرار می‌گیرد، نمی‌تواند مطالبات خود را محقق کند یا بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرد که تعهدات خود را دنبال یا رها کند.

او افزود: مثلا به نام اینکه تنش در کشور ایجاد نشود به تعبیری بین دوراهی تحقق وعده‌ها و توجه به مردم یا رای مردم قرار می‌گیرد، یا سازش با دیگر ارکان حکومت، که معمولا هم دومی را انتخاب کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره احیای نخست‌وزیری گفت: اما اینکه نخست‌وزیری بتواند این مشکل را حل کند، سابقه داشته و براساس همان سابقه هم گفته‌اند که بیایید و سیستم را به ریاست‌جمهوری تغییر دهید.

او در ادامه درباره شروط احیای نخست‌وزیری گفت: البته سیستم نخست‌وزیری به این شرط است که حاکمیت بپذیرد احزاب با هم رقابت کنند و برنامه‌ها را به معرض رای مردم بگذارند. وگرنه، اینکه اشخاص بیایند در این کشور کاری از پیش نمی‌برند و به خوبی و بدی آنها هم آنچنان ربطی ندارد.

نعیمی‌پور در ادامه تاکید کرد: اینها در واقع فرافکنی است که نظام سیاسی نخست‌وزیری یا رییس‌جمهوری باشد؛ اصل قضیه این است که باید در کشور تصمیم گرفت که یا همه اختیارات را در یکجا متمرکز کنند و پاسخگو هم باشند؛ یا به این شکل کارآمدی نظام و دولت حداقلی است. لذا اگر قرار است کسانی راه‌حل‌هایی پیدا کنند، راه‌حلشان از اینجا عبور می‌کند و غیر از آن پاسخگو نیست.

نعیمی‌پور درباره طرح موضوع احیای نخست‌وزیری از طرف چهره‌های اصولگرا بیان کرد: اگر آقایان اصولگرا چنین مبحثی را مطرح می‌کنند، خیلی ساده‌تر بگویند که به دنبال تمرکز قدرت هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه اگر خودمان را سرگرم موضوعات ساختاری کنیم نه جواب می‌دهد و نه اساسا حلال موضوعات است، گفت: باید همان‌هایی که قدرت سیاسی و اقتصادی دارند، بدون رودربایستی و پرده‌پوشی صحبت کنند و بگویند راه ما این است و زورمان هم می‌رسد، به این عمل می‌کنیم و به بقیه هم کاری نداریم. بازی با کلمات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات هم می‌افزاید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها