کد خبر: 258394
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۴:۳۴:۰۰
| |

آغاز ماموریت ماه‌نورد «چانگ ای 4»

پس از فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای «چانگ ای 4» (Chang'e 4) چین بر سطح سمت پنهان ماه، «سطح‌نشین»(rover) این فضاپیما از آن جدا شد و بررسی‌های خود را آغاز کرد.

آغاز ماموریت ماه‌نورد «چانگ ای 4»
کد خبر: 258394
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۴:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سازمان ملی فضایی چین گفت که تمام سیستم‌ها به‌کار‌گرفته‌شده تا فضاپیما و سطح‌نورد آن از تجهیزات مشاهدات خود پس از اولین فرود در سمت پنهان ماه استفاده کنند.

آژانس فضایی چین اواخر روز جمعه در وبسایت خود اعلام کرد که سطح نورد «Jade Rabbit 2» فضاپیمای «چانگ ای 4» موفق به ایجاد یک لینک انتقال دیجیتال با یک ماهواره بازبخش شده است که اطلاعات را به مرکز کنترل پکن ارسال می‌کند.

سطح‌نورد(rover) فضاپیما یا بخشی از آن را می‌گویند که می‌تواند پس از فرود بر سطح جسمی آسمانی، مانند سیاره یا ماه یا سیارک، حرکت کند و به‌صورت خودکار یا با هدایت فضانوردان به کاوش بپردازد. سطح‌نوردی که مخصوص کاوش در سطح مریخ باشد مریخ‌نورد و سطح‌نوردی که مخصوص کاوش در سطح ماه است را ماه‌نورد می‌گویند.

رادار و دوربین پانوراما سطح‌نورد فعال شده است و به طور معمول کار می‌کنند. یک عکس منتشر شده از سوی آژانس فضایی نشان داد که این سطح نورد در نزدیکی مکانی که فضاپیمای «چانگ ای 4» (Chang'e 4) روز پنجشنبه فرود آمد، قرار دارد.

سازمان ملی فضایی فضایی چین گفت: پس از ارسال سطح نشین، فضاپیما سه آنتن رادیویی با بسامد پایین 5 متری(16 پایی) را فعال کرد. فضاپیمای «چانگ ای 4»همچنین تصاویری را که با دوربین توپوگرافی گرفته شده را ارسال کرد.

پژوهشگران امیدوارند که مشاهدات کیهانی این آنتن رادیویی با بسامد پایین فرکانس پایین از سمت پنهان ماه که سیگنال‌های رادیویی از زمین توسط ماه مسدود می‌شوند، به دانشمندان در درک بهتر روزهای نخست تشکیل منظومه شمسی و تولد نخستین ستارگان کمک کند.

کاوشگر «چانگ‌ای-4» (Chang'e-4) روز چهارشنبه ساعت 8 شب به وقت منطقه زمانی شرقی و یک بامداد پنجشنبه به وقت ساعت هماهنگ جهانی و 9 صبح به وقت پکن بر سمت پنهان ماه فرود آمد. سَمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌ طور دائمی از کره زمین روی‌ گردان است. سمت پنهان ماه نخستین بار در سال 1959 توسط کاوشگر لونا 3 شوروی عکسبرداری شد و نخستین رویت مستقیم با چشم انسان در سال 1968 و در جریان مأموریت آپولو 8 صورت گرفت.

این کاوشگر در حوضه قطب جنوب-آیتکن و منطقه"Von Karman crater" فرود آمد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها