نایب رییس شورای ملی زعفران:

رشد 2 برابری قیمت زعفران کفاف هزینه های تولید را نمی دهد

با اینکه بهای هر کیلوگرم زعفران در یک سال اخیر بیش از 2 برابر رشد داشته است اما نایب رییس شورای ملی زعفران می گوید قیمت فعلی نیز کفاف هزینه های تمام شده تولید را نمی دهد.

رشد 2 برابری قیمت زعفران کفاف هزینه های تولید را نمی دهد
کد خبر: 258500
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۷ ۰۸:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا میری گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های تمام شده تولید امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران بین 6 تا 10 میلیون تومان معامله می شود در حالی که سال گذشته قیمت این محصول بین چهار میلیون و 200 هزار تومان تا پنج میلیون و 400 تومان بود.


وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت زعفران است، اظهار داشت: با وجود افزایش 2 برابری نرخ تولید، بهای این محصول با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید، منطقی نیست.


وی اضافه کرد: سال گذشته نرخ پاکسازی هر کیلوگرم زعفران از 100 کیلوگرم گل برای هر کارگر بین 500 تا 700 تومان بود اما اکنون دستمزد کارگری روزانه برای پاک کردن هر کیلوگرم زعفران بین 15 تا 20 هزار تومان است.


«هر کارگر روزانه حداقل 3 کیلوگرم زعفران پاک می کند که مبلغ دریافتی ماهانه بین 1.5 تا 2 میلیون تومان می شود؛ این تنها هزینه کارگری بابت پاکسازی زعفران است.»


رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرده امسال 380 تا 400 تن زعفران در سطح 121 هزار هکتار از اراضی 23 استان کشور تولید شود.


وی با یادآوری اینکه ایران به دلیل میزان تولید همچنان رتبه نخست تولید و صادرات زعفران را در جهان دارد، افزود: صادرات زعفران ایرانی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد رشد داشته است که از لحاظ ارزشی مبلغ قابل توجهی خواهد بود.


میری گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازارهای جهانی بین 600 تا 1400 دلار معامله می شود و امیدواریم با توجه به تعدیل نرخ پایه زعفران از 1450 دلار به 1070 دلار، صادرات این محصول افزایش مطلوبی پیدا کند.


نایب رییس شورای ملی زعفران تصریح کرد: البته به دلیل شرایط اقتصادی فعلی و نوسان نرخ ارز، برخی از خریداران زعفران مبادلات ریالی انجام می دهند.


وی سرانه مصرف ماهانه زعفران را بین سه تا پنج دانست و گفت: پیش از این سرانه مصرف زعفران برای هر ایرانی کمتر از یک گرم بوده که افزایش بیش از 2برابری بهای این محصول سبب کاهش مصرف داخلی این محصول شده است.


میری اضافه کرد: البته ایرانی ها اغلب زعفران را به عنوان یک کالای لوکس و فانتزی برای تزئین غذا استفاده می کنند در حالی که این گیاه دارویی مصارف خاصی برای کنترل برخی بیماری ها دارد و لازم است به عنوان یک کشور تولید کننده این محصول بتوانیم مصرف داخلی آن را نیز افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر ظرفیت تولید زعفران در ایران بیش از 300 تن در سال رسیده است در حالی که در سال 1368 میزان تولید این محصول 30 تن در سال بود.


حدود 80 تن از زعفران تولیدی به مصرف داخلی می رسد و بقیه به کشورها هدف صادر می شود.


پارسال قیمت زعفران به شدت کاهش یافت و به کمتر از سه میلیون تومان برای هر کیلوگرم رسید تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهادکشاورزی در قالب خرید حمایتی نزدیک به 67 تن زعفران را در گریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی خریداری کرد.


سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی 97 - 1396 به مدرن سازی بازار زعفران (بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استانداردسازی محصول دست زد؛ به گونه‌ای که براساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی این سازمان، بیش از 250 تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از 352 میلیون دلار زعفران به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل 970 دلار و حداکثر 1300 دلار صادر شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها