کد خبر: 258681
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۷ ۱۳:۵۳:۰۰
| |

در نشست خبری سومین کنفرانس گردشگری و معنویت مطرح شد؛

نظر حوزه علمیه در مورد گردشگری چیست؟

سومین کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت» با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی با حضور اندیشمندان خارجی این هفته در تهران برگزار می‌شود.

نظر حوزه علمیه در مورد گردشگری چیست؟
کد خبر: 258681
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۷ ۱۳:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| این کنفرانس درحالی قرار است سومین دوره خود را پنجشنبه 20 دی‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ تجربه کند که متولیان آن از جریان فکری جدید و مثبتی در بین علمای مذهبی و حوزه‌های علمیه قم درباره گردشگری خبر می‌دهند، هرچند که معتقدند: گسترش و تسری این نگرش به بطن عمومی‌تر جامعه؛ راه طولانی‌تری را می‌طلبد.

سید سعید هاشمی رییس این کنفرانس در نشست خبری که در آستانه برگزاری این رویداد در دانشگاه علم و فرهنگ برپا شد، از امضاء تفاهم‌نامه‌ای با محور گردشگری و معنویت بین جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه کنفرانس روز پنجشنبه خبر داد و بیان کرد: ایده گردشگری و معنویت می‌تواند درک و نگاه جدیدی را به جهان گردشگری وارد کند، ‌ همان‌طور که شهر قم، مرکز دینی و مذهبی ایران را به این جریان وارد کرده است.

وی توضیح داد: در سه سال گذشته با اجرای کنفرانس گردشگری و معنویت پیشرفت خوبی حاصل شده است و مباحثی که تا کنون از سوی علمای دینی درباره گردشگری مطرح شده خیلی پیشرو بوده، هرچند بنا به دلایلی هنوز این نگرش‌ها عمومی نشده است.

او معتقد است: موضوع گردشگری و معنویت نخست باید به بدنه دانشگاهی و جامعه متخصص وارد شود تا به جامعه و مردم تسری پیدا کند. به هر حال ما حتی فکر نمی‌کردیم حوزه‌های علمیه تا این حد در بحث گردشگری پیشرو باشند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ که این کنفرانس به همت این مرکز علمی برگزار می‌شود، متذکر شد: گردشگری و معنویت خاصِ گردشگری مذهبی نیست و در گونه‌های متعددی از گردشگری مطرح است.

محمدحسین ایمانی‌خوشخو ـ رییس کمیته علمی کنفرانس گردشگری و معنویت ـ نیز گفت: کشور با تهدیدهای زیادی روبرو است همه دنبال برنامه‌ای برای جایگزین کردن نفت هستند؛ چرا که شواهد حاکی بر این است که صادرات نفت در آینده با مشکل روبرو می‌شود. همه به این نتیجه رسیده‌اند که صنعت، کشاوری و دیگر بخش‌ها نمی‌تواند جایگزین محکمی برای نفت باشد. همسو با این نگرش این روزها از گردشگری زیاد حرف زده می‌شود اما باید چارچوب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تعریف شود.

او سپس به موضوع گردشگری و معنویت پرداخت و افزود: از سه چهار سال پیش که این ایده مطرح شده تا کنون اتفاقات خوبی رخ داده است، این ادبیات وارد بدنه‌ای از دانشگاه شده است، از سال گذشته تا کنون نیز حدود هشت پیش‌نشست برای کنفرانس سوم در شهر قم برگزار شده که جامعه‌المصطفی، جامعه المرتضی، مسجد جمکران، آستان حضرت معصومه (س)، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مستقر در قم و شماری از حوزه‌های علمیه در آن مشارکت داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در خارج از ایران نیز ایده گردشگری و معنویت به برخی محافل راه یافته و این نهضت تا حدی به جهان گردشگری وارد شده است. فرضیه اصلی آن هم این است: انسانی که دو بعد روحی و جسمی دارد در گردشگری این بعد روحی او است که جلوتر حرکت می‌کند ولی تا به حال توجهی به آن نشده است. در خارج از کشور قبلا به این موضوع پرداخته شده بود ولی معمولا آن را به گردشگری مذهبی ربط می‌دانند درحالی‌که به این نتیجه رسیده‌ایم گردشگری معنوی در همه گونه‌های گردشگری قابل دستیابی است.

ایمانی‌خوشخو در پاسخ به این سوال که اگر این ادبیات وارد حوزه‌های علمیه شده و همانطور که اشاره شد اندیشمندان قم نگاه پیشرویی به گردشگری دارند، چرا هنوز دیدگاه‌های محدودی درباره گردشگری وجود دارد و نگرش‌های متناقضی از سوی امامان جمعه که نقشی تعیین کننده در تعیین استراتژی‌ها مردمی بویژه در جوامع کوچک‌تر دارند، مطرح می‌شود؟ گفت: این جریان‌سازی و ایجاد مفاهمه بین نهادهای مرجع که شاید تصویری درست از گردشگری نداشته باشند، مقداری طول می‌کشد.

او اضافه کرد: اینطور نیست که موضوع گردشگری و معنویت به دپارتمان یک دانشگاه محدود شده باشد، هدف ما این است که پس از کنفرانس سلسله دیدارهایی را با جریان‌های فکری مذهبی در قم و تهران از جمله روسای حوزه‌های علمیه و ستاد ائمه جمعه داشته باشیم. بعد از سه سال وقت آن است که این ادبیات را به بطن گسترده‌تری از جامعه وارد کنیم.

رییس کمیته علمی کنفرانس گردشگری و معنویت بیان کرد: مجموع نشست‌هایی که با علمای قم داشتیم نشان می‌دهد حوزه‌های علمیه با گردشگری مخالفتی ندارد.

او همچنین درباره حضور کمرنگ اساتید و اندیشمندان خارجی در کنفرانس سوم، توضیح داد: 10 استاد خارجی در فهرست دعوت ما قرار داشت اما تقبل هزینه‌ها در این شرایط بسیار دشوار بود، حتی یکی از اساتید قرار است با هزینه‌ی شخصی خود در این کنفرانس شرکت کند. به هر حال با وجود چنین مشکلاتی نمی‌خواستیم این جریان را تعطیل کنیم.

ایمانی‌خوشخو سپس گفت: به کنفرانس سوم گردشگری و معنویت 50 مقاله رسیده که 22 مقاله تایید شده و ارائه خواهد شد. سه اندیشمند و استاد از کشورهای مالزی، ترکیه و ایتالیا نیز در این رویداد حضور خواهند داشت که از جوانب مختلف به گردشگری و معنویت می‌پردازند.

منوچهر جهانیان دبیر سومین کنفرانس گردشگری و معنویت نیز با تاکید بر ضرورت اهمیت دولت به گردشگری در شرایط تحریم، مشخصا درباره موضوع گردشگری و معنویت گفت: در سال 2018 بیش از 1150 رفرنس و مرجع علمی و تخصصی در دنیا به حوزه گردشگری و معنویت پرداخته است. خوشبختانه کشورهای پیشرو فراتر از جنبه‌های مادی، تفریحی و سرگرمی به گردشگری پرداخته‌اند، ما هم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این نگاه و ادبیات نو را به گردشگری وارد کنیم.

او سپس از برگزاری دو کارگاه در حاشیه این کنفرانس خبر داد که توسط اساتیدی از ایتالیا و مالزی، با رویکرد گردشگری و معنویت مدیریت می‌شوند.

هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ و سومین کنفرانس گردشگری و معنویت در پایان این نشست اعلام کرد: قرار است از امسال این کنفرانس هر دو سال یک‌بار برگزار شود تا از فاصله موجود برای جریان‌سازی فکری و ایدئولوژی‌سازی استفاده شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها