معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اعلام کرد؛

یک پنجم اشتغال کشور برای کمیته امداد است

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بر ضرورت افزایش اعتبارات اشتغال مددجویان امداد در بودجه 98 کشور تاکید کرد و گفت: یک پنجم کل اشتغال کشور مربوط به کمیته امداد است.

یک پنجم اشتغال کشور برای کمیته امداد است
کد خبر: 258727
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۷ ۱۵:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به تسهیلات ارایه شده برای خودکفایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، گفت: کمیته امداد از سه محل، تبصره ماده 16 قانون بودجه، صندوق امداد قرض‌الحسنه ولایت و اعتبارات قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایر برای خودکفایی مددجویان تسهیلات قرض‌الحسنه ارایه می‌دهد.

وی در خصوص سهم اعتبارات اشتغال مددجویان امداد در بودجه 98 کشور افزود: امسال 600 میلیارد تومان اعتبار برای صندوق امداد ولایت اختصاص یافته بود که برای سال آینده هم همین میزان اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از احتمال افزایش اعتبارات اشتغال مددجویان در بودجه سال 98 خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه میزان اعتبار در لایحه بودجه سال آینده هنوز نهایی نشده است، در حال رایزنی با مجلس هستیم تا منابع لازم تامین شود.

وی با بیان اینکه برای سال 97 حدود 1400 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات از محل تبصره 16 قانون بودجه تخصیص یافت، بیان کرد: با توجه برنامه‌ریزی انجام شده برای افزایش وام اشتغال از 20 به 50 میلیون تومان، اعتبارات اشتغال باید به 3500 میلیارد تومان افزایش یابد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به تسهیلات ارایه شده از سوی این نهاد برای خودکفایی مددجویان در 9 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت 955 میلیارد تومان از محل تبصره ماده 16 قانون بودجه، 255 میلیارد تومان از محل صندوق امداد و ولایت و 100 میلیارد تومان تسهیلات از محل قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایر به صورت قرض الحسنه پرداخت شده است.

وی افزود: با پرداخت 1313 میلیارد تومان تسهیلات در 9 ماهه گذشته، 74 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است.

ضرورت ایجاد زمینه کسب و کار و فرصت شغلی

عبدالملکی به ضرورت ایجاد زمینه برای کسب و کار و فرصت شغلی و مذاکره با فعالان بخش خصوصی و صاحبان شرکت‌ها برای استخدام مددجویان اشاره کرد و گفت: در همین راستا، در 9 ماهه نخست امسال برای هشت هزار نفر فرصت شغلی و کاریابی ایجاد شده است. همچنین در این مدت 129 هزار نفر تحت آموزش مقدماتی، مهارتی و پایدارسازی و توسعه کسب و کار قرار گرفتند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد یکی از رویکردهای اساسی این حوزه را تقویت اشتغال دانست و افزود: از سال گذشته دو کلان پروژه برای ارتقای شغل مددجویان آغازشده است.

وی افزود: یکی از کلان پروژه‌ها مربوط به هدایت شغلی با هدف ایجاد زمینه‌ساز و کار اشتغال در داخل مجموعه کمیته امداد از طریق آموزش بود. همچنین تسهیل ضوابط و کاهش قوانین دست و پا گیر و حذف 80 درصد از این قوانین به عنوان دومین کلان ‌پروژه این نهاد، محقق شده است.

عبدالملکی ارتقای انگیزه همکاران برای ایجاد فرصت شغلی با تعریف پاداش بهره‌وری و تغییر سیستم مشاوره شغلی از کارمندی به نظام پاداش‌محوری را به عنوان سومین کلان پروژه نام برد.

وی ادامه داد: یکی از این گام‌ها تاسیس «کانون خیرین کار آفرین» صاحب تخصص با هدف کمک این افراد برای ایجاد فرصت شغلی از طریق آموزش، تامین فضای کسب و کار و... است.

وی عنوان کرد: به همین منظور مهرماه امسال اولین مجمع کانون خیرین کار آفرین استان‌ها در سمنان برگزار شد و مجمع دیگری چند هفته پیش در استان البرز برگزار شد.

به گفته وی، قرار است تا پایان سالجاری سه مجمع کانون خیرین کارآفرین نیز برگزار شود و امیدواریم تا اواسط سال آینده همه کانون‌ها فعال شوند.

عبدالملکی دومین گام برای ایجاد شغل را استفاده از ظرفیت جهادگران کار آفرین ذکر کرد و گفت: گروه‌های جهادی در کشور با هدف انقلابی و خیر خواهانه به دنبال رفع محرومیت در کشور هستند که تاکنون در استانهای البرز، خراسان جنوبی و مازنداران 400 جهادگر برای این کار آموزش دیده‌اند و 200 نفر دیگر نیز برای پیوستن به مجموعه کمیته امداد اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 70 نفر از کارآفرینان فعالیت خود را شروع کرده‌ اند، گفت: براین اساس فراخوانی برای جذب کارآفرینان موفق از طریق سایت کمیته امداد اعلام شده است که کارآفرینان موفق و متخصص می‌توانند با وارد شدن به سایت و بخش "راهبرانه" در صفحه اصلی فرم‌های لازم را کامل و اطلاعات لازم را ثبت کنند.

عبدالملکی در ادامه افزود: پس از تکمیل فرم‌های لازم صلاحیت فرد متقاضی از سوی این حوزه بررسی و تایید می‌شود.

رفع مشکل بیکاری با استفاده از ظرفیت کارآفرینان موفق

وی با اشاره به وجود 400 هزار کارآفرین حرفه‌ای در کشور، گفت: در حال حاضر حدود چهار میلیون بیکار در کشور وجود دارد که اگر هر کارآفرین 10 فرصت شغلی ایجاد کند، می‌توان مشکل بیکاری در کشور را حل کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به آموزش و مهارت‌آموزی سه میلیون و 300 هزار مددجو به منظور توانمندسازی و اجرای یک میلیون و 500 هزار طرح اقتصادی اشاره کرد و افزود: یک پنجم کل اشتغال کشور مربوط به کمیته امداد است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها