کد خبر: 259024
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۲:۰۰
| |

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

تمامی تصورات متعالی فعالان اقتصادی نقش برآب شد

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بدعهدی و کارشکنی آمریکا و از طرف دیگر دوستان داخلی که در نقش دشمن ظاهر شدند و بذر ناامیدی را در جامعه کاشت، همه تصورات متعالی فعالان اقتصادی را نقش برآب کردند.

تمامی تصورات متعالی فعالان اقتصادی نقش برآب شد
کد خبر: 259024
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در سومین دوره مراسم امین الضرب که به مناسبت یکصدوسی و پنجمین سالگرد تاسیس اتاق بازرگانی تهران تشکیل شده است اظهار کرد: یک بار برای همیشه باید این امر در کشور ما پذیرفته شود که ولی توسعه نیافته مگر اینکه بخش خصوصی را پذیرفته و به آن اعتماد کرده است؛ :ترکیه، چین، هند، مالزی، سنگاپور‌ و لیست بلندبالایی از کشورها نیز این شرایط را طی کرده اند.

خوانساری گفت:باید تاسف خوردکه اعتماد و امید در جامعه به‌ شدت کاهش پیدا کرده است؛ در دو سال گذشته با تصویب برجام امیدواری زیادی در کشور و میان فعالان اقتصادی ایجاد شد و رویای توسعه هر روز بیشتر درذهن آنها نقش بست اما از یکسو بدعهدی و کارشکنی آمریکا و از طرف دیگر دوستان داخلی که در نقش دشمن ظاهر شدند و بذر ناامیدی را در جامعه کاشت، همه آن تصورات متعالی را نقش برآب کردند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت:می‌خواهم به دولتمردان بگویم بخش خصوصی که آن را به بازی نمی‌گیرید، با آن‌ها مشورت نمی‌کنید و تصمیمات را بدون اطلاع آن‌ها با بخشنامه و ابلاغیه اجرا ‌می‌کنید، همان کسانی هستند که حتی پیش‌ از مشروطه به فکر آینده کشور بودند و اکنون هم تمام زندگی و سرمایه‌شان را روی زمین به کارخانه تبدیل کرده‌اند. نگاه بخش خصوصی، غیرسیاسی و غیرجناحی است و آنچه ‌می‌خواهد آبادانی ایران اسلامی است.

فشار تحریم‌ها و تنگناهای مالی بر اقتصاد کشور سایه انداخته

وی افزود: امروز در هر محفلی حرف از گرانی، فساد، رانت و مفسدان است. اما سوال این است که کدام بخش خصوصی باریشه و غیررانتی را ‌می‌توان در فهرست مفسدان یافت؟ اینکه فردی تازه به دوران رسیده یا برآمده از ثروت و رانت نفتی و ارزی در اثر سیاست‌های‌ غلط دولت‌ها، جامعه را به فساد ‌می‌کشد و کارش را در پوشش یک شرکت یا کارخانه صوری پیش ‌می‌برد، آیا از او فعال اقتصادی ‌می‌سازد؟ نام کارآفرین‌ را نباید آغشته به این گمراهی‌ها کرد.

خوانساری افزود: در همین روزها که فشار تحریم‌ها و تنگناهای مالی بر اقتصاد کشور سایه انداخته، همچنان روزانه با کارآفرینانی مواجه می‌شوم که غم‌شان این است که خدایی نکرده ناملایمات اقتصادی آن‌ها را وادار به تعدیل نیرو کند و شادی‌شان به این گره خورده که در پایان هر ماه بتوانند سفره کارگرانشان را رنگین کنند. آیا این افراد را نباید به مثابه «نمادهایی» از نگاه ملی و دینی به جامعه معرفی کرد؟ آیا این کارآفرینان نمی‌توانند به الگوهای واقعی این عصر و زمانه‌ تبدیل شوند؟ آیا آن‌ها کمتر از بازیگران، ورزشکاران یا سیاستمداران جان و زندگیشان را برای کشور گذاشته‌اند؟

خوانساری افزود: امروز اگر امید و اعتماد در جامعه کم رنگ شده، ناشی از همین نگاهی است که نمادها و مفاخر واقعی را منکوب ‌می‌کند یا محصول دستگاه تبلیغاتی است که به جای تکریم کارآفرین و اقتصاد رقابتی، یکسویه همه را ناصالح ‌می‌خواند. سوال این است که آثار فرهنگی و دستگاه‌های رسمی تبلیغاتی تا چه اندازه به کارآفرینان تریبون می‌دهند یا آن‌ها را محترم بر‌می‌شمارند؟


وی گفت: امروز در پیشگاه شما مردانی معرفی ‌می‌شوند که چه در گذشته و چه در زمان حال توانسته‌اند با تمام مشکلات اثراتی از خود برجای بگذارند که قطعا ماندگار خواهد ماند.


خوانساری افزود: جامعه ایران امروز نیازمند دمیدن روحی تازه است که بتواند محرک نشاط و انگیزه برای جوانان باشد و با اطمینان باید بگویم که روح کارآفرینی، انگیزه، امید، اعتماد، جسارت و ایمان است و جامعه‌ای که از این مفاهیم عاری شود، در دام ناملایمات گرفتار و به قهقرا می‌رود.

خوانساری افزود: ما به جوانانی مانند خالق و کار آفرین می‌بالیم که با نیروی جوانی توانست بخشی از بازار ایران را دگرگون کند. از رفتار بزرگانی مانند مرحوم نیازمند الگو ‌می‌گیریم و به ایمان راسخ کارآفرینانی مانند مرحوم عالی نسب معتقدیم.

بنابراین گزارش، در سومین دوره مراسم سالانه امین الضرب، بیش از 420 بنگاه و شخص حقیقی مورد داوری قرار گرفتند که از این تعداد 10 فرد و شرکت شایسته اهدای لوح تقدیر و تندیس امین الضرب شناخته شدند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها