کد خبر: 259030
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ادبیات دولت درباره لابی‌گری مجلس درباره بودجه پسندیده نیست/ حسام‌الدین آشنا قبل از ارائه بودجه به مجلس به رییس‌جمهور مشاوره می‌داد/ مطالبه نمایندگان مجلس از بودجه در راستای محرومیت‌زدایی است/ مجلس نمی‌تواند اصلاحات اساسی در بودجه ایجاد کند

یک نماینده مجلس تاکید کرد: مطالبه نمایندگان مجلس در راستای توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی است. توقع ما این است که دولت در یک سالی که زمان دارد کار کارشناسی در راستای توسعه متوازن و محرمیت‌زدایی انجام دهد.

ادبیات دولت درباره لابی‌گری مجلس درباره بودجه پسندیده نیست/ حسام‌الدین آشنا قبل از ارائه بودجه به مجلس به رییس‌جمهور مشاوره می‌داد/ مطالبه نمایندگان مجلس از بودجه در راستای محرومیت‌زدایی است/ مجلس نمی‌تواند اصلاحات اساسی در بودجه ایجاد کند
کد خبر: 259030
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام، تایباد و باخرز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: بودجه در کشور به دلیل اینکه متکی به درآمد نفت است ودرآمدهایی که نفت دارد از شفافیت لازم برخوردار نیست. همین موضوع موجب می‌شود تا در بخش‌هایی از بودجه ابهاماتی وجود داشته باشد و دقت لازم در بودجه‌های متکی بر درآمدهای مالیاتی وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه انواع و اقسام قراردادهای نفتی و مدل های فروش نفت را داریم شاهد این ابهامات در بودجه هستیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در خصوص بخشی نگری کار اساسی را دولت انجام می‌دهد، دولت یک سال فرصت دارد تا بر روی بودجه کار کند. بنابراین بهتر این است که هر بخش زائدی که وجود دارد در دولت حذف شود و هر بخشی قرار است شفاف شود، در دولت شفاف شود. مجلس کمتر از سه هفته برای بررسی بودجه فرصت دارد و دست مجلس به لحاظ قانونی در اصلاح بودجه محدود است و نمی توانیم اصلاحات اساسی در بودجه ایجاد کنیم.

رحیمی جهان آبادی افزود: در مجلس ما نمی‌توانیم بودجه را از یک بخش به صورت کامل به بخش دیگر منتقل کنیم. طبق اسناد بالا دستی مانند سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه و با توجه به نیازهایی که در کشور احصا می‌کنیم و شاخص‌هایی که در کشور می‌شناسیم بودجه را عادلانه توزیع کنیم. اما اقدام اصلی را دولت انجام می‌دهد.

این نماینده مجلس گفت: این ادبیات دولت را نمی‌پسندم که در مجلس لابی‌هایی انجام می‌شود. آقای آشنا بجای اینکه بودجه را بعد از ارائه به مجلس مورد نقد قرار بدهد، باید در طول یک سال گذشته به حسن روحانی مشاوره می‌داد تا هر کجا که اصلاحاتی لازم بود در دولت انجام شود.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: متاسفانه در این شرایط یک جنگ رسانه‌ای راه می‌افتد و بعد از آنکه بودجه را به مجلس ارائه می دهند سر فصل‌ها را اعلام می‌کنند و نظر مجلس را می خواهند و فشار بر مجلس وارد می‌کنند. دولت چرا نظر مردم را در طول یک سالی که سازمان برنامه و بودجه فصل های مختلف را بررسی می کند، نخواست؟ اگر هم ابهامی وجود دارد دولت باید پاسخگو باشد و اصلاحاتی که در مجلس انجام می دهیم بسیار اندک است. از کل پیشنهادات نمایندگان در سال گذشته تنها 3 درصد به تصویب رسیده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: عملا مجلس نقشی در تعیین سرنوشت و مسیر بودجه ندارد اما همیشه این چوب را مجلس می‌خورد که مجلس بودجه را تیکه و پاره کرد و بخشی نگری کرد و... یک نماینده‌ای از شهرستان دور افتاده‌ای که آقای آشنا و برخی مشاوران رییس جمهور در طول عمرشان اسم آن شهرستان را در نقشه هم ندیده است، به تهران می‌آید. باید نیازهای آن منطقه را دنبال کند و در ردیف‌های بودجه تلاش کند تا منطقه‌اش دیده شود.

او گفت: نماینده‌ای که حوزه انتخابیه‌اش آب آشامیدنی ندارد و با تانکر آب رسانی می کنند در بودجه به دنبال این است که بودجه‌ای را برای بحث آبرسانی اختصاص دهد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: باید نگاه ملی در بودجه باید وجود داشته باشد اما اصلی‌ترین مکان و جایگاهی که نگاه ملی را می‌تواند در آن اعمال قدرت کند و تغییرات انجام دهد، دولت است چون یک سال بودجه در اختیار دولت است.

او ادامه داد: بعید می‌دانم نمایندگان بتوانند بیش از 3 درصد در بودجه تغییراتی را ایجاد کنند و سال گذشته هم حدود 3 درصد از پیشنهادات نمایندگان به تصویب رسید. ما مطالبه مردم را داریم که برای حداقل‌های زندگی مشکل دارند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: مطالبه نمایندگان مجلس در راستای توسعه متوازن و محرومیت زدایی است. در برخی از استان‌ها جاده اصلی خاکی داریم و با بارش باران و برف راه ارتباطی مردم به شهر قطع می شود آیا ما وظیفه نداریم برای آنجا تامین اعتبار کنیم؟ توقع ما این است که دولت در یک سالی که زمان دارد کار کارشناسی در راستای توسعه متوازن و محرمیت زدایی را انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها