کد خبر: 259054
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۵:۵۶:۰۰
| |

دبیر کل انجمن کشتیرانی:

ممنوعیت ورود کشتی های ایرانی به بنادر خارجی

مسعود پلمه دبیر کل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از بنادر خارجی به ویژه آنهایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند ورود کشتی های ایرانی را ممنوع کردند، گفت: در کسب و کارهای دریایی و بندری شاهد ریزش 40 درصدی نیروی کار هستیم.

ممنوعیت ورود کشتی های ایرانی به بنادر خارجی
کد خبر: 259054
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ۱۵:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود پلمه در نشست خبری انجمن کشتیرانی وابسته با بیان اینکه در سال 60 سندیکای کشتیرانی به انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تبدیل شد گفت: از ابتدای دهه 70 موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور برای ادامه فعالیت انجمن کشتیرانی شدیم.

وی با بیان اینکه هفته آینده سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی است گفت: معتقدیم انجمن نباید تنها فعالیت اقتصادی داشته باشد به همین دلیل گستره فعالیت های انجمن کشتیرانی را به موضوعات رفع مشکلات حقوقی فعالان این صنعت ، آموزش، رفع مشکلات موجود در کسب و کارهای دریا و بندر محور و ... افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه بندر و دریا سرمنشا تحول و توسعه اقتصادی در کشورها تلقی می شود گفت: 95 درصد تجارت ایران متکی بر دریا است و کشور ما از آنجایی که اقتصاد وارداتی دارد بیش از 95 درصد واردات و صادرات را از طریق دریا انجام می دهد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه در حال حاضر 270 شرکت عضو انجمن هستند گفت: 95 درصد فعالیت های بندری کشور توسط شرکت های عضو انجمن کشتیرانی انجام می شود.

وی با اشاره به اثرگذاری تحریم ها بر روی کسب و کار دریا و بندر محور اظهار داشت: اولین نقطه برخورد تحریم با اقتصاد ایران دربحث دریا بود و تمام شرکتهایی که به نوعی با امریکا در ارتباط بودند ایران را ترک کردند.

وی با تاکید بر اینکه از زمان خروج آمریکا از برجام تا به امروز بیست شرکت حمل ونقل دریایی بنادر ایران را ترک کردند گفت:لیستی که در دوره تحریم های قبلی علیه صنعت دریایی کشور وجود داشته مجددا احیا شده است و نام اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه بندری و دریایی در این لیست دیده می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا بنادر کشورهای خارجی هم پهلو گیری ناوگان دریایی ایرانی را محدود و یا ممنوع کرده اند گفت: تعداد قابل توجهی از بنادر خارجی ورود کشتی های ایرانی را ممنوع کردند و محدودیت هایی را ایجاد کردند که برخی از این بنادر جزو بنادر کشورهای دوست و برادر ایران هستند.

وی ادامه داد: هرچند برخوردها متفاوت از دوره تحریم های گذشته است اما در بسیاری از کشورها با موانعی روبرو هستیم البته سیگنال های مثبتی در مذاکرات با کشورهای اتحادیه اروپا صورت گرفته است اما به هر حال بنادری که متعلق به بخش خصوصی هستند می توانند علیرغم نظر دولت هایشان تحریم را بر روی ناوگان دریایی ایرانی اعمال کنند.

پلمه همچنین درباره بحث بیمه شرکت های کشتیرانی گفت:شرکتهایی خدماتی بیمه ای کشتیرانی که خدمات ارایه می دهند محدود هستند اما خدمات گسترده ای را ارایه می دهند پس از خروج آمریکا از برجام هم خدمات این شرکت های بیمه ای در ایران قطع شده است و بیمه این شرکت ها برای کشورهای خارجی تا آب های ایران است و زمانی که کشتی های خارجی وارد آب های ایران شوند بیمه این شرکت ها هم قطع می شوند همچنین کشتی های ایرانی مشمول بیمه این شرکت ها نمی شوند بنابراین مشکلاتی را به وجود آورده است.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: پیش از تفاهمنامه برجام دو شرکت بیمه ای قشم و کیش فعال بودند که پس از برجام فعالیت های آنها متوقف شد اما دوباره پس از وقوع این شرایط دو شرکت بیمه ای قشم و کیش برای ارایه خدمات بیمه ای به کشتی های ایرانی و خارجی مجددا فعال شده اند.

وی با اشاره به اثرگذاری تحریم ها در صنعت دریایی ایران گفت: همانطور که آقای جهانگیری هم اعلام کردند بسیاری از شرکت های خارجی در صنعت دریایی و بندری پس از خروج آمریکا از برجام ایران را ترک کردند و همین که 20 لاینرخارجی دیگر به ایران خدمات نمی دهند وارد آبهای ایران نمی شوند به معنای آسیب پذیری اقتصاد کشورمان در شرایط جدید تحریم ها است.

وی همچنین با اشاره به ریزش اشتغال و نیروی کار در شرکت های دریایی و بندری اظهار داشت: تقریبا 40 درصد نیروهای فعال در این بخش تعدیل شده اند و در ترمینال های بندری با توجه به کاهش میزان صادرات و واردات سه شیفت کاری به یک شفیت کاری کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: سال گذشته در همین ایام ارز را با نرخ تسهیل 3200 می توانستیم تهیه کنیم اما امروز با احتساب نرخ نیمایی باید برای هر یک دلار 8 هزار تومان بپردازیم بنابراین این طبیعی است که با افزایش هزینه ها مواجه هستیم و دولت باید هرچه سریعتر نسبت به کاهش قیمت تمام شده در این صنعت که 95 درصد تجارت ایران را انجام می دهد اقدام کنند.

وی افزود: معتقدم آقای جهانگیری همواره از اهمیت تقویت بخش خصوصی حرف می زند باید لایحه تقویت بخش خصوصی درباره تحریم ها را با دو فوریت به مجلس ارایه دهد تا بخش خصوصی از حمایت دولت اطمینان پیدا کند.

همچنین امید ملک رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه این نشست با اشاره به شرایط کسب و کارهای موجود در بخش دریا و بندر اظهار داشت: در شرایطی که با کاهش قابل توجه واردات مواجه هستیم و شرایط کسب و کار در تمام کشور با بحران مواجه شده طبیعی است که صنایع دریایی و بندری را هم تحت تاثیر قرار دهد چرا که تجارت و حمل نقل مرتبط با یکدیگر هستند.

وی افزود: از آنجایی که تقریبا 30 درصد حجم مبادلات بازرگانی کاهش پیدا کرده است راندمان شرکت های دریایی و بندری هم به همین میزان پایین آمده است و برخی از شرکت ها در این حوزه مجبور به تعدیل نیرو شده است.

ملک همچنین در باره دادگاه سانحه کشتی سانچی هنوز دادگاه رای نهایی را اعلام نکرده است و شرکت های بیمه ای هر دو کشتی در حال بررسی موضوع هستند معتقدم دربخش بازرگانی تجاری و تصدی گری احتیاج به فعالان بخش خصوصی است تا این موضوعات از طریق انجمن ها و ذینفعان دنبال شود.

ملک با تاکید بر اینکه هزینه دمورایج یک کشتی در ایران چیزی حدود 600 هزار دلار است که این هزینه بسیار بالایی برای شرکت های کشتیرانی محسوب می شود گفت:‌ در حالی که باید بتوانیم در شرایط رقابتی هزینه ها را کاهش دهیم امروز شاهد افزایش قیمت ها در صنعت دریایی و بندری ایران هستیم که این رقابت پذیری را در صحنه بین المللی کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: متاسفانه با کاهش حجم مبادلات تجاری شناورهای سنتی و شناورهای با ظرفیت هزار تا 3 هزار تن غیر فعال مانده اند و بار برای حمل و نقل ندارند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها