کد خبر: 259175
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از حواشی تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گزارش می‌دهد:

از فریاد دو-دو نمایندگان در مخالفت با مسکوت ماندن تا تذکر لاریجانی به یک نماینده

بررسی یک فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حواشی را به دنبال داشت. نادر قاضی پور در مخالفت با این طرح خطاب به لاریجانی گفت: شما با این طرح موافقید و می خواهید زور بگویید.

از فریاد دو-دو نمایندگان در مخالفت با مسکوت ماندن تا تذکر لاریجانی به یک نماینده
کد خبر: 259175
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مسکوت ماندن سه ماهه اصلاح قانون انتخابات مجلس، طرحی که روز گذشته اولویتش رای آورد؛ در اولین دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و حاشیه هایی را به دنبال داشت.

فریاد دو- دو نمایندگان

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین ، بعد از اعلام بررسی مسکوت ماندن طرح استانی شدن انتخابات مجلس در صحن علنی، نمایندگان فریاد دو - دو سر دادند.فریادهای دو-دو به حدی بلند بود که دقایقی اخلال در صحبت‌های حسینعلی حاجی دلیگانی که درخواست مسکوت ماندن این طرح را داشت، ایجاد کرد. همین موضوع موجب تذکر علی لاریجانی رییس مجلس شد و او گفت: دوستان اجازه دهید مطلبشان را بفرمایند.

حاجی دلیگانی در تشریح در خواست خود برای مسکوت ماندن این طرح گفت: مردم دغدغه معیشت و اشتغال را دارند ولی این مطالب را از ما می شنوند و مردم می گویند نمایندگان بجای اینکه مشکل اقتصادی را حل کنند به دنبال انتخابات دور بعد هستند.

با این صحبت ها بار دیگر فریاد دو-دو نمایندگان در مخالفت با سخنان او بلند شد و لاریجانی بار دیگر از نمایندگان خواست تا حاجی دلیگانی حرف هایش را ادامه دهد.

حاجی دلیگانی سخنان خود را ادامه داد و اظهار کرد: نباید با یک انتخابات شوک سیاسی وارد شود و بازی صفر و صد باشد. در این شرایط مردم بازنده بودن خود را متصور می شوند. با استانی شدن انتخابات ارتباط مردم با نمایندگان کاهش پیدا می کند و حامیان نفوذ و قدرت به مجلس ورود پیدا خواهند کرد.

محمد علی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان مخالف مسکوت ماندن طرح استانی شدن انتخابات گفت: گلایه دارم که هر موضوعی در دستور قرار می گیرد را به معیشت مردم پیوند می زنیم و اصل موضوع را به حاشیه می بریم؛ این عوام فریبی و پوپولیستی است. معیشت مردم و مطالبه معیشت به حق است اما نا کارآمدی برخی ساختارهای فعلی موجب مشکلات معیشت فعلی است.

در این میان چندین گعده از اصلاح طلبان و اصولگرایان در صحن علنی مجلس تشکیل شده بود. نکته جالب نظر مخالف علیرضا سلیمی نماینده محلات و مجتبی ذوالنوری نماینده قم که دو هم جناحی هستند، بود. مجتبی ذوالنور که موافق مسکوت ماندن بود در صحن علنی می چرخید تا بتواند نظر نمایندگان را به مسکوت ماندن این طرح جلب کند اما علیرضا سلیمی مخالف مسکوت ماندن بود و زمانیکه ذوالنوری از کنار صندلی این نماینده عبور می کرد دقایقی با یکدیگر بحث کردند و در نهایت ذوالنوری چهار- چهار کرد و سلیمی دو-دو.

در نهایت مسکوت ماندن طرح استانی شدن انتخابات مجلس با 68 رای موافق، 144 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب نرسید.

پس از آنکه مسکوت ماندن طرح استانی شدن انتخابات رای نیاورد، نمایندگان یک فوریت آن را بررسی کردند. علیرضا رحیمی عنوان کرد که 52 موافق و 21 مخالف برای این طرح ثبت نام کرده‌اند. همین سخنان رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس انتقادات نادر قاضی پور را به دنبال داشت.

قاضی پور که مخالف یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس بود، خطاب به رحیمی گفت: شما چرا تعداد مخالفین و موافقین را قرائت کردید؟

قاضی پور خطاب به لاریجانی: موافق استانی شدن انتخابات مجلس هستید و می خواهید زور بگویید

علی لاریجانی خطاب به قاضی پور گفت زمان شما تمام شده است.

قاضی پور خطاب به لاریجانی گفت: شما با این طرح موافقید و می خواهید زور بگویید.

همین اظهارات قاضی پور واکنش رییس مجلس را به دنبال داشت و او تاکید کرد: من لفظی را عنوان نکردم که این معنی را داشته باشد. به مطالبی که از پشت تریبون می گویید دقت کنید.

پیامک های دوباره به نمایندگان برای رای ندادن

علی سبحانی فر نماینده سبزوار که به عنوان مخالف سخنرانی می کرد اعلام کرد که از روز گذشته پیامک هایی از شهرستانها و روستاها برایش ارسال شده که آیا بعد از استانی شدن انتخابات نمایندگان را در روستاها و مناطق محروم خواهیم دید؟ او ادامه داد: مسلم است که با استانی شدن انتخابات مجلس ما به روستاها ومناطق محروم نخواهیم رفت و ارتباط با مردم قطع می شود. با این اقدام نخبه کشی شروع خواهد شد.

همین اظهارات سبحانی فر دو- دو نمایندگان را به دنبال داشت.

سبحانی فر گفت: با استانی شدن انتخابات صاحبان پول و ثروت به مجلس راه می یابند که به کانون قدرت وصل باشند. فقط پول دارها به مجلس می آیند واختلاف بین قومیت ها و مذاهب بیشتر می شود.

در نهایت یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با 155 رای موافق، 62 رای مخالف و 7 رای ممتنع به تصویب رسید. پس از آن نیز درخواست ارجاع به کمیسیون به منظور اصلاحاتی مطرح شد که با 186 رای موافق به تصویب رسید. بنابراین پس از یک هفته کار کارشناسی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور طرح استانی شدن انتخابات در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها