کد خبر: 259207
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۰۸:۰۳:۰۰
| |

مدیرکل حیات‌وحش محیط‌زیست کشور:

87 گونه جانوری در خطر انقراض‌

مدیرکل حیات‌وحش محیط‌زیست کشور اظهار کرد: از 1170 گونه مهره‌داری که در کشور داریم 87 گونه بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.

87 گونه جانوری در خطر انقراض‌
کد خبر: 259207
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۰۸:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ این وسط از زبان حیات‌وحش نوشتن مرا یاد تقلای پلنگ زبان‌بسته می‌اندازد... از تک و تا نمی‌افتد به‌سختی بلند می‌شود و این بار با شتاب بیشتر از سایه سیاه مردی بی‎ رحم و دولول تفنگش می‎ گریزد. یادم می‎ ‏آید تصویر جسم بی ‎ جان پلنگی که انگار چشم‌هایش هنوز بازند و به خنده شکارچیان زل زده است...

لرستان هرچند از بکرترین زیست‌بوم‌های رشته‌کوه زاگرس به شمار می‌آید و دارای مناطق متعدد شکارممنوع و حفاظت‌شده برای حفظ گونه ‎ های جانوری نظیر کل، قوچ، گوزن و میش کوهی است اما در سال ‎ های گذشته و با باز شدن پای برخی از افراد به حیات‌وحش این استان، کم‌کم می ‎ رود تا با صدای شلیک ‎ ها و بر خاک افتادن جانداران حیات‌وحش مویه ‎ خوان لاشه ‎ های کشتار شده باشد.

هر شصت ثانیه یک گونه از حیات‌وحش منقرض می‌شود، هر دقیقه حیاتی از بین می‌رود. کاش قبل از بی ‎ تفاوتی نسبت به حیات‌وحش، با خود می‌اندیشید که کدام ترسناک‌تر است؟ طبیعتی بدون پلنگ، خرس قهوه ‎ ای، گرگ، گراز و ... یا رقص کَل و بز بر فراز یافته؟!

به‌راستی آیا وجود حیات‌وحش برای ما این‌قدر بی‌ارزش است که چنین روزافزون تیشه به ریشه همین تعداد انگشت‌شمار قلاده یا رأس باقی‌مانده می‌زنیم؟ آیا وقت آن رسیده بااین‌همه ادعای بافرهنگی، آزار و اذیت حیوانات را متوقف کنیم.

87 گونه جانوری در خطر انقراض‌اند

سید مجید خرازیان‎ مقدم، مدیرکل حیات‌وحش محیط‌زیست کشور دراین‌باره اظهار کرد: بر اساس ماده 38 قانون در برنامه ششم توسعه وظیفه داریم برای گونه ‎ های در معرض تهدید و انقراض جانوری حیات‌وحش یک برنامه پنج‌ساله را تهیه و اجرا کنیم. در صورت تحقق اعتبار 30 برنامه عمل را تهیه و اجرا می ‎ کنیم.

وی ادامه داد: از 1170 گونه مهره‌داری که در کشور داریم 87 گونه بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت، در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.

خرازیان ‎ مقدم با اشاره به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اضافه کرد: این بیماری بیشتر در حیات‌وحش است و متأسفانه ما نمی‌توانیم ارزش ریالی برای حیات‌وحش قید کنیم. برای مثال وقتی در یک منطقه 200 یا 300 رأس قوچ، میش یا بز تلف می‌شود این یعنی زحمات 15 سال حفاظت چند محیط‌بان که همه زحمت زندگی خود را برای حفاظت از این حیوانات گذاشته‌اند، تلف شده است.

PPR تا سال 2030 ریشه‌کن می‎شود/سال گذشته تلفات عجیبی داشتیم

مدیرکل حیات‌وحش محیط‌زیست کشور با اشاره به بیماری PPR افزود: سازمان دامپزشکی در بحث بیماری PPRتعهد بین ‎ المللی دارد تا سال 2030 این بیماری را ریشه‌کن کند.

وی یادآور شد: این بیماری از آن دسته بیماری‌هاست که از دام سبک شیوع پیدا می‌کند و در سال‌های گذشته تلفات عجیبی در حیات‌وحش داشتیم اما خوشبختانه امسال تلفات کمتر شده است و در لرستان اصلاً تلفاتی نداشتیم.

پروانه‎ های چرا پیگیری می ‎ شوند/ حیات‌وحش نیاز به امنیت دارد

خرازیان ‎ مقدم در رابطه با پروانه‌های چرا نیز تصریح کرد: بحث پروانه‌های چرا یک بحث پیچیده‌ای است که باید با محوریت استان و در سطح ملی پیگیری شود.

مدیرکل حیات‌وحش محیط‌زیست کشور در رابطه با سرشماری حیات‌وحش گفت: حیات‌وحش نیاز به امنیت، تأمین علوفه، تأمین آب، بهداشت و حفاظت مناطق تحت مدیریت دارد.

در استان لرستان، پرندگان در دام "پروانه‌های" سازمان محیط‌زیست می ‎ افتند؛ هر متقاضی که با اسلحه مجاز به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران مراجعه کند، می‌تواند مجوز شکار پرنده دریافت کند، بی‌آنکه هیچ‌ محدودیتی در تعداد پروانه‌های صادرشده وجود داشته باشد. به عبارت ساده‌تر متقاضیان شکار کافی است با مجوز اسلحه به محیط‌زیست استان تهران مراجعت کنند تا اجازه شکار پرندگان طی سه ماه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه‌ از محیط‌زیست استان تهران دریافت کنند. این قضیه باعث شده که تناسب میان ظرفیت مراتع این استان و چرای دام برقرار نباشد.

لزوم اصلاح پروانه چرا در برخی مناطق لرستان

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط ‎ زیست لرستان نیز با اشاره به اهمیت فرهنگ ‎ سازی در خصوص حفاظت از حیات‌وحش گفت: در این راستا اقدامات خوبی در استان انجام داده ‎ ایم.

وی اضافه کرد: متأسفانه در سال‏ ‎ های گذشته پروانه چرا در برخی مناطق تحت مدیریت مانند اشترانکوه ایجاد شده بود که خطراتی را متوجه گونه ‎ های جانوری می ‎ کند. امیدواریم در ارتباط با اصلاح این پروانه ‎ ‌ها هماهنگی لازم انجام شود.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: خوشبختانه در منطقه پناهگاه حیات‌وحش سفیدکوه ازنا گله های چند صدتایی قوچ و میش را داریم که امسال با توجه به خشک‌سالی منطقه با استفاده از اعتبارات ملی و استانی 11 آبشخور در این پناهگاه احداث شد و همچنین در سفیدکوه خرم‌آباد در منطقه یافته کوه و چاه‌های هرو هشت چشمه آبشخور احداث کردیم که در جلوگیری از مهاجرت و به خطر افتادن حیات‌وحش تأثیر به سزایی داشته است.

27 هزار هکتار زیستگاه‌ حساس در لرستان حفاظت می‌شود

احمد مرادپور، معاون استاندار لرستان نیز با بیان اینکه نگهداری حیات‌وحش با توجه به وسعت و شرایط خاص کار بسیار دشواری است، گفت: سازمان محیط‌زیست یک سازمان حاکمیتی با اعتبارات محدود است بر همین اساس حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست وظیفه کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط است.

سامان دامپزشکی دام های اهلی را سالم نگه دارد

وی افزود: سازمان دامپزشکی نقش بسیار مهمی در حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش دارد و اگر بتواند دام‌های اهلی را سالم نگه دارد بسیاری از مشکلات حیات‌وحش حل می‌شود.

مرادپور با اشاره به اراضی تحت حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: در استان لرستان 173هزار هکتار اراضی به‌طور مستقیم، 250هزار هکتار مناطق شکار و صید ممنوع و همچنین 27 هزار هکتار زیستگاه‌های حساس توسط سازمان محیط‌زیست لرستان حفاظت می‌شود.

یکی از تهدیدهای پیش روی حیات‌وحش بیماری ‎ هاست که به‌ویژه در سال ‎ های اخیر در برخی نقاط کشور مشکل‌ساز شده است و بیشتر بیماری ‎ ها از طریق دام ‎ های اهلی به حیات‌وحش منتقل می ‎ شود. بیماری ‎ هایی که کنترل آن‌ها جان‌بخش اعظمی از حیات‌وحش را نجات می ‎ دهد.

چهار کانون آنفلوانزا در لرستان شناسایی شد

حمید مخیری رئیس گروه بیماری های واگیر علوم پزشکی لرستان نیز در دومین جلسه کارگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های حیات‌وحش نیز، گفت: در سال گذشته 4860 بیمار مشکوک به آنفلوانزا داشته‌ایم که از این تعداد 179 نفر بستری و پس از آزمایش‌های انجام‌شده 18نفر مبتلابه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند؛ در ابتدای امسال تاکنون 2221 مورد مشکوک به آنفلوانزا داشته‌ایم که از این تعداد 86 نفر نیاز به بستری در بیمارستان داشتند که پس از انجام آزمایش‌های شش نفر مبتلابه آنفلوانزا بودند.

وی افزود: در سال 96 تعداد 10 کانون آنفلوانزا داشته‌ایم که در شش شهرستان اتفاق افتاد و در ابتدای امسال چهار کانون در سه شهرستان شناسایی شد که از این تعداد نیز موارد مثبتی یافت شد که اقدامات واکسیناسیون انجام شد، اولویت با زنان باردار است و طیور نیز معدوم شدند.

تحریم ‎ ها بر خرید آمپول آنفلوآنزا تأثیر گذاشته است

مخیری عنوان کرد: در سال 96 حدود 5000 واکسن آنفلوانزا داشته‌ایم که سهم هر دستگاه مشخص است، امسال نیز در نوبت اول 6000 واکسن گرفتیم و بین ادارات و ارگان ‎ های مختلف تقسیم کردیم در همین راستا 300هزار دُز در کشور خریداری شده که به دلیل تحریم‌ها 70هزار دُز را تحویل دادند و 230 هزار دُز تاکنون تحویل نداده‌اند.

می ‎ رسد روزی که با نتایج فاجعه‌بار عملکردهای نادرست خود روبرو خواهیم شد، جایی که دیگر راه بازگشتی وجود ندارد. از هم‌اکنون زنگ‌های خطر به صدا در آمده، هرچند به نظر نمی‌رسد گوش شنوایی باشد. اما چرا از خود شروع نکنیم، هرکدام از ما یک قطره‌ایم، قطره‌ها جمع می‌شوند، جویبارهای کوچک شکل می‌گیرند، رود به جریان می‌افتد و اقیانوس شکل می‌گیرد. از امروز به‌جز خود به دیگر موجودات نیز فکر کنیم، به آن گل خودرو، آن درخت پرشاخ و برگ، آن پروانه‌ی رنگارنگ، گنجشکی که به شادی آواز می‌خواند، گربه‌ای که از کنارتان عبور می‌کند، سگی که قصد عبور از خیابان را دارد و.....، آن‌ها شیء نیستند و هم همچون شما زنده‌اند، به آن‌ها هم حق حیات بدهید و حیات‌وحش را زنده نگه‌دارید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها