کد خبر: 259467
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در گفت‌وگوی ویدیویی با اعتمادآنلاین:

بازار سکه و طلا اصولاً یک بازار آزاد است/ اگر مبنای قیمت طلا ارز دولتی باشد، طلا قاچاق می‌شود/ عدم اطمینان مردم به بازار از دلایل بالا ماندن قیمت سکه است

محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف گفت: بازار سکه و طلا اصولاً یک بازار آزاد است. هر گاه که نرخ ارز دچار تغییر شود روی نرخ آزاد هم تأثیر خواهد گذاشت.

حجم ویدیو: 13.45M | مدت زمان ویدیو: 00:06:03 دانلود ویدیو
کد خبر: 259467
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص تأثیر تصویب بودجه 98 با دلاری بین محدوده 5200 تومان تا 5800 تومان بر بازار کشور مخصوصاً بازار سکه و طلا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: بازار سکه و طلا اصولاً یک بازار آزاد است. هرگاه که نرخ ارز دچار تغییر شود روی نرخ آزاد تأثیر خواهد گذاشت. دلاری که قرار است در بودجه به تصویب برسد با دلار دولتی 4200 تومان، حدوداً 34 درصد تفاوت قیمت دارد و برای تأثیر این دلار پیشنهادی روی بازار طلا باید در نظر گرفت که مبنای قیمت‌گذاری بر سکه و طلا در بازار داخلی بهای طلای جهانی و نرخ ارز در بازار آزاد داخلی است و اگر مبنا را نرخ دولتی طلا در نظر بگیریم طلای داخلی به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در ادامه افزود: اگر بانک مرکزی نرخ ارز را در بازار آزاد کنترل نکند، این مابه‌التفاوت 35 درصدی به قیمت طلا در بازار اضافه خواهد شد، اما اگر بانک مرکزی نرخ ارز در بازار را کنترل کند هر مقدار که نرخ ارز در بازار آزاد باشد به همان میزان تأثیرش را بر بازار طلا خواهیم دید؛ بنابراین تا زمانی که بودجه سال 98 تصویب شود هیچ تأثیری روی قیمت طلا در بازار نخواهیم دید.

او در ادامه گفت: بر همین اساس هر موقع که بودجه تصویب شود و نرخ ارز بازار آزاد در بازارهای ثانویه مثل بازار ثانویه ارز مشخص شود و این نرخ‌ها تغییر کند می‌تواند روی قیمت طلا در بازار داخلی تأثیرگذار باشد.

کشتی‌آرای در پاسخ به این سؤال که در روزهای اولیه التهابات بازار ارز شاهد افزایش قیمت در بازارهای موازی چون مسکن و خودرو و سکه و طلا بودیم، اما چرا بعد از کنترل نرخ ارز شاهد کاهش قیمت محسوسی در این بازارها نبودیم؟ گفت: بازار ارز در مقطع کوتاهی شاهد افزایش شدید قیمت بود و تنها بازاری که سریع‌ترین تأثیرپذیری را از نرخ ارز دارد بازار طلا و سکه است. تغییرات قیمتی در بازار طلا با بازار سکه متفاوت است، به‌نحوی‌که طلا هم‌زمان با نوسانات نرخ ارز دچار تغییر می‌شود ولی بازار سکه متفاوت از طلاست، چنان‌که که متأثر از افزایش نرخ ارز دچار افزایش سریع قیمت می‌شود و با کاهش نرخ ارز به‌تدریج دچار کاهش قیمت می‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: از دلایل کاهش تدریجی قیمت سکه این است که تنها ارگان و سازمان واگذارکننده سکه در بازار بانک مرکزی ایران است. به همین دلیل موضوع سکه به میزان عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد و حبابی که روی سکه وجود دارد هم علتش همین عرضه و تقاضا در بازار است.

کشتی‌آرای با تأکید بر اینکه در زمان افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت در بازارهای موازی همچون و مسکن و پوشاک و خودرو و مواد غذایی و غیره بودیم گفت: هم‌زمان با افزایش نرخ ارز قیمت‌ها با افزایش مواجه بود اما وقتی نرخ ارز سیر نزولی را طی کرد و به کانال 10 هزار تومان تا 11 هزار تومان رسید شاهد کاهش قیمت در سکه نبودیم.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا در ادامه افزود: از دلایل اینکه بهای سکه متناسب با کاهش نرخ ارز کاهش پیدا نکرده می‌توان به عدم اطمینان مردم به تحولات بازار مبنی بر اینکه آیا این کاهش قیمت‌ها واقعی است یا مقطعی است اشاره کرد؛ اما اگر این اطمینان حاصل شود که کاهش تداوم دارد و در همین محدوده ثابت می‌ماند باعث می‌شود تا بازارهای دیگر از جمله سکه و طلا به‌ناچار خودشان را با این کاهش قیمت نرخ ارز وفق بدهند.

او در ادامه گفت: اما هنوز چنین اطمینانی برای مردم و صاحبان کالاها پیش نیامده است و بر این باورند که ممکن است قیمت‌ها در بازار ارز دوباره دچار افزایش شود. بنابراین تا زمانی که این اطمینان حاصل نشود شرایط به همین‌گونه باقی می‌ماند، مخصوصاً در بازار مسکن چرا که اکثر کالاهای استفاده‌شده در بخش مسکن خارجی است و بهای تمام‌شده این کالاها با نرخ ارز و دلار محاسبه می‌شود.

کشتی‌آرای در پایان تأکید کرد: باید صبر کرد و دید اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده در خصوص کنترل نرخ ارز تا چه حد ثبات دارد و اگر مردم به این ثبات اطمینان پیدا کنند قیمت‌ها به روال قبل برخواهد گشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها