کد خبر: 259665
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ۲۲:۰۰:۰۰
| |

اپیکور و طرح مسئله سلبریتی‌ها

با فروکش کردن آن شعف اولیه جامعه در مواجهه با سلبریتی‌ها، اقدامات این قشر با وسواس بالایی توسط افکار عمومی رصد می‌شود. نگاه کنید به ماجراهای همین ماه‌های اخیر که جمله ای از یک بازیگر درباره فرزند فرنگ رفته‌اش یا تبلیغ یک دارو در صفحه دیگری تبدیل به چه غائله‌ای شد.

اپیکور و طرح مسئله سلبریتی‌ها
کد خبر: 259665
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ۲۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کوشیار قدوسی: وقتی جامعه ایران پس از یک دهه توقف، از اوایل دهه 70 شمسی دوباره در مسیر توسعه و البته مصرف‌گرایی افتاد؛ به تبع آن طبقه متوسط شهرنشین جان گرفت و مفاهیمی مثل «سلبریتی» هم به سرعت پدید آمد. بعدتر نه فقط تغییر سبک زندگی مردم بلکه شبکه‌های اجتماعی هم فرش قرمز را برای این چهره‌های مشهور پهن کردند و حداقل برای چند سال جامعه اقبال بالایی به سلبریتی ها نشان می‌داد. تا جایی که سیاستمداران آن‌ها را به میتینگ‌های انتخاباتی شان دعوت می‌کردند و جمعیت حاضر در مراسم خاکسپاری یک خواننده پاپ همه را حیرت زده می‌کرد.

همزمان با تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر اما این ماه عسل به شکلی غافلگیرکننده به آخر خط رسید. حالا با فروکش کردن آن شعف اولیه جامعه در مواجهه با سلبریتی‌ها، اقدامات این قشر با وسواس بالایی توسط افکار عمومی رصد می شود. نگاه کنید به ماجراهای همین ماه های اخیر که جمله ای از یک بازیگر درباره فرزند فرنگ رفته اش یا تبلیغ یک دارو در صفحه دیگری تبدیل به چه غائله‌ای شد. این روزها گروه موسیقی رپ اپیکور همین سوژه را دستمایه یکی از آثارش قرار داده. قطعه‌ای که یک نقد اجتماعی صریح و بدون تعارف است و طعنه‌های روشنی به سلبریتی‌ها و در مرحله بعد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌زند. پای رفتار متظاهرانه و مزورانه بعضی نمایندگان این قشر را وسط می‌کشد و آمیخته شدن زندگی آن‌ها با کمپین‌های تبلیغاتی را مورد نکوهش قرار می‌دهد.

استفاده از این مضمون در یک آهنگ رپ می‌تواند فضای گفت‌وگوی اجتماعی حول این موضوع را هم شکل بدهد. نسبت جامعه با سلبریتی‌ها و مناسبات این گروه با دولت و حاکمیت از موضوعات بحث برانگیز ایران امروز است. چه بهتر این بار یک گروه موسیقی رپ طرح مسئله کرده که در دنیا این گروه‌ها مشهور هستند به درهم تنیدگی با لایه‌های زیرین جامعه. در قطعه‌ای که گروه اپیکور منتشر کرده علاوه بر اینکه به لحاظ محتوایی خبری از رجزخوانی‌های ملال آور و لاف زدن‌های مرسوم رپ ایران نیست، با غنای تکنیکی بالایی هم مواجهیم. بیت و ملودی به هیچ وجه تخت نیست و شاهد همان اعوجاج هارمونیک عامدانه ای هستیم که تبدیل به امضای کارهای اپیکور شده است. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که نقد سلبریتی‌ها از موسیقی رپ جهان جدایی‌ناپذیر است و کمتر سلبریتی غربی را پیدا می‌کنید که از دم تیغ کلام خواننده‌ای مثل «امینم» نگذشته باشد. هرچند که علی رغم همه این بحث‌ها کسی منکر جایگاه جلیل هنرمندان واقعی نیست. ناگفته پیداست که بحث اینجا درباره سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهایی است که اپیکور در مورد آن ها این تعبیر را به کار می‌برد: «شاخ‌های شیک و فِیک»!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها