کد خبر: 259908
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۱۳:۳۳:۰۰
| |

واکنش دو مقام افغانستان به اظهارات اخیر ظریف درباره نقش طالبان در این کشور:

زمان: اظهارات ظریف خلاف موازین دیپلماتیک است/ مرتضوی: ایران روی مشکلات خودش تمرکز کند

معاون وزیرامور خارجه و معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان درباره نقش طالبان در آینده این کشور، واکنش نشان دادند.

زمان: اظهارات ظریف خلاف موازین دیپلماتیک است/ مرتضوی: ایران روی مشکلات خودش تمرکز کند
کد خبر: 259908
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۱ ۱۳:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ادریس زمان‌، معاون وزیر امور خارجه افغانستان به این بخش از گفت‌وگوی ظریف با ان‌دی‌تی‌وی مبنی بر این که «دولت آینده در افغانستان نمی‌تواند بدون نقش طالبان باشد، اما به طور قوی بر این باوریم که آن‌ها نباید نقش غالب در افغانستان داشته باشند؛ البته قطعا این مردم افغانستان هستند که در نهایت باید تصمیم‌گیری کنند»، در دو پیام توییتری واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت که وزیر خارجه ایران، در تاریخ 9 ژانویه با تلویزیون ان‌دی‌تی‌وی در مورد آن‌چه آن را مذاکرات رسمی و روابط غیر رسمی با طالبان خواند، اشاراتی داشت. وزارت‌خارجه‌افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دولتین با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد. هر گونه تجویزی مبنی بر تغیر در ساختار نظام جمهوری اسلامی افغانستان به شمول پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف تمام موازین دیپلماسیی و مداخله صریح در امور کشور پنداشته می‌شود.

شاه‌حسین‌مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به آن‌چه ارتباط مقامات ایران با طالبان خوانده شده، در پیامی توییتری واکنش نشان داد ومدعی شد که مقامات وزارت امور خارجه ایران نقش سخن‌گوی طالبان را ایفا می‌کنند. تجدید دموکراسی و حقوق مدنی در افغانستان دلیل نهان نگرانی ایران و علاقه این کشور برای روابط رو به افزایش با طالبان است. ایران می‌بایست بر روی مشکلات خود تمرکز کند.

گفتنی است که حامد کرزای، رییس جمهور پیشین افغانستان در ارزیابی خود از گفت‌وگوهای ایران با طالبان گفت: ایران با طالبان در تماس است و این تماس ایران با طالبان بدون شک به نفع افغانستان تمام می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها