کمال خرازی:

در اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییری به وجود نیامده است

سید کمال خرازی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ارزیابی خود از سیاست جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: در اصول تغییر زیادی در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پدید نیامده، ما بر اساس اصل استقلال خودمان و بر اساس اصل حمایت از ملت‌ها، اصل ثبات کشور و همچنین براساس احیای ارزش‌های اسلامی همچنان پابرجا بودیم،

در اصول سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییری به وجود نیامده است
کد خبر: 260012
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید کمال خرازی که اکنون ریاست شورای راهبردی روابط خارجی را بر عهده دارد، معتقد است در اصول سیاست خارجی ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز تغییر زیادی به وجود نیامده است، فراز و نشیب به دلایل مختلف وجود داشته اما در کلیت در اصول خودمان ایستادگی کردیم.

کمال خرازی همواره به فعالیت‌های فرهنگی و علمی مبادرت ورزیده و در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ را عهده دار بوده است. او پس از آن طی سال‌های 68 تا 76 مسئولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را به عهده داشت.

این دیپلمات با سابقه کشورمان، در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی نیز طی دو دوره به‌ عنوان وزیر امور خارجه دولت اصلاحات مشغول به کار بود. البته در این سال‌ها به عنوان دبیر ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت داشت.

سید کمال خرازی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ارزیابی خود از سیاست جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: در اصول تغییر زیادی در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پدید نیامده، ما بر اساس اصل استقلال خودمان و بر اساس اصل حمایت از ملت‌ها، اصل ثبات کشور و همچنین براساس احیای ارزش‌های اسلامی همچنان پابرجا بودیم، فراز و نشیب به دلایل مختلف داشته اما در کلیت بر اصول خودمان ایستادگی کردیم.

بسیاری از مشکلات ما ناشی از استقلال‌طلبی ما است

وی تصریح کرد:‌ البته ریشه مشکلات‌مان هم با کشورهایی مثل آمریکا همین است که آن‌ها نمی‌خواهند موجودیت جمهوری اسلامی ایران را برتابند و بعضی از آن‌ها به صراحت می‌گویند می خواهیم تغییر رژیم انجام دهیم. بعضی ها نیز با پرده این را صحبت می‌کنند بنابراین بسیاری از مشکلات ما ناشی از استقلال‌طلبی ما است، این‌که بر ارزش‌های خود پا بر جا هستیم، از مستضعفین جهان حمایت می‌کنیم، این‌ها بر اساس قانون اساسی وظیفه ما است و آن‌ها نمی‌خواهند این ارزش‌ها را برتابند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در پاسخ به این سوال که اکنون با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، در این سال‌ها چه اشتباهاتی رخ داده و شما به‌عنوان کسی که سال‌ها مسئول بودید این اشتباهات را در چه مواردی می‌دانید که با شناخت‌ آن‌ها بتوان اشتباهات را سریع‌تر حل و اصلاح کرد؟ گفت: اشتباهات، طبیعت هر انسانی است و نظام‌ها هم مجموعه انسان‌ها هستند، اما شاخص‌هایی داریم که باید ببینیم آیا به آن شاخص‌ها به درستی عمل شده یا خیر؟.

امیدواریم اشتباهات گذشته را مجددا تکرار نکنیم

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: قانون اساسی کشور این شاخص‌ها را در اختیار ما می‌گذارد، باید ببینیم چقدر نسبت به قانون اساسی وفادار بودیم. آیا همه ابعاد قانون اساسی را اجرا کردیم یا خیر و این‌ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اصل فرمایش شما درست است که باید ما خود ارزیابی کنیم و ببینیم چه اشکالاتی داشتیم، چه خطاهایی را مرتکب شدیم و در آینده چگونه می‌شود از این خطاها بر حذر بود و این تقریبا وظیفه هر انسانی است. امیدوار هم هستیم ما اشتباهات گذشته را مجددا تکرار نکنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها