چرا ازدواج کودکان در برخی مناطق ایران مرسوم است؟

یک کارشناس آسیب های اجتماعی گفت: وجود برخی خلاء ها و استثناها، بازدارندگی قوانین در حوزه ازدواج‌های زودهنگام را کاهش داده است.

چرا ازدواج کودکان در برخی مناطق ایران مرسوم است؟
کد خبر: 260029
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۰۸:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ احد مهرمند با اشاره به وجود خلاء های قانونی و نبود قوانین متقن و بازدارنده در خصوص کاهش پدیده کودک همسری تصریح کرد: قوانین فعلی به تنهایی بازدارنده نیست چراکه هم اکنون استثناهای بسیاری در محدوده قانون وجود دارد و اگر فردی به سن قانونی نرسیده باشد با اذن مراجع قضایی و مجوز پزشکی قانونی، ازدواج می تواند صورت گیرد که عملا چنین مواردی تاثیرگذاری قوانین را کاهش داده است.

مهرمند با تاکید بر لزوم تصویب قانون های بازدارنده در خصوص پدیده کودک همسری تصریح کرد: طرح‌هایی نظیر طرح کودک همسری که توسط فراکسیون امور زنان مطرح شد می تواند با جامع نگری و لحاظ شرایط کنونی جامعه، در کاهش ازدواج های زود هنگام تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی افزود: ارائه آموزش های لازم در سطح خانواده ها و آگاه سازی آنان از آسیب‌های فردی و اجتماعی ناشی از ازدواج های زود هنگام در کاهش پدیده کودک همسری به مراتب نقش موثرتری از وضع قوانین دارند و جای خالی ارائه آموزش های کاربردی در سطح جامعه و خانواده ها به ویژه در مناطق کم برخوردار که براساس برخی سنت‌های غلط گذشتگان خود اقدام به ازدواج فرزندان خود در سنین پایین می‌کنند کاملا احساس می‌شود.

این کارشناس آسیب های اجتماعی با تاکید بر اینکه شرایط سنی عامل اصلی در ازدواج نیست، تصریح کرد: رسیدن به بلوغ های 5 گانه جسمی، عقلی، اجتماعی و اقتصادی، اخلاقی و بلوغ روانی و عاطفی اصلی ترین معیار در تشخیص سن مناسب برای ازدواج است که بر اساس شرایط و محیط زندگی هر جامعه و خانواده‌ای متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایط کنونی جامعه ما، به طور متوسط دختران در سنین 20 تا 25 سال و پسران در سنین 24 تا 28 سال به تمامی بلوغ های 5 گانه جسمی، عقلی، اجتماعی، روانی و اخلاقی می رسند و می‌توانند با تصمیم های عقلانی، تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی خانواده، تفاهم اخلاقی و درک متقابل و نیز توان تشخیص مصالح فردی، اجتماعی و خانوادگی تضمین کننده یک زندگی موفق باشند.

این مدرس دانشگاه آزاد ارومیه با بیان اینکه ازدواج زود هنگام و کمتر از سن قانونی و شرعی که فرد به پختگی و ثبات شخصیتی نرسیده باشد تبعات زیان باری در فرد و جامعه خواهد داشت، تصریح کرد: شیوع طلاق‌های عاطفی، افزایش بزهکاری های اجتماعی عدم بهره مندی از تحصیلات عالی بروز آسیب های شخصیتی و جسمی در طرفین از جمله عواقب ازدواج‌های زود هنگامی است زیرا طرفین در آن به لحاظ حقوقی و روانشناختی به بلوغ لازم نرسیده‌اند.

وی، اجبار خانواده‌ها و اسرار طرفین را مهم ترین عوامل رخ دادن ازدواج های هیجانی و در سنین پایین برشمرد و افزود: آشنایی نداشتن و آموزش ناکافی خانواده ها در زمینه ازدواج و تصمیم گیری بر اساس برخی سنت های غلط گذشته موجبات رواج پدیده کودک همسری در جامعه را فراهم ساخته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها