محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی:

ورود مجمع به مصوبات مجلس نیازمند اصلاح قانون اساسی است/ مسئولان مجمع می‎گویند باید بر مصوبات مجلس نظارت کنند

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس می‎گوید اگر قرار باشد مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس ورود کند، باید قانون اساسی اصلاح شود. نظارت بر مجلس از طریق شورای‌نگهبان و نه مجمع انجام می‌شود.

ورود مجمع به مصوبات مجلس نیازمند اصلاح قانون اساسی است/ مسئولان مجمع می‎گویند باید بر مصوبات مجلس نظارت کنند
کد خبر: 260160
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۱۰:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره انتقاداتی که اخیرا به اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد می‎شود، می‎گوید: یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است.

فرهنگی در ادامه تصریح می‎کند: از ابتدا دو نظر حقوقی درباره مجمع وجود داشته اما هیچ کدام از این دو مورد در قانون نیامده. یکی این است که گفته می‎شود مجمع تنها می‎تواند نظر «بله» و «خیر» بدهد، یعنی این‎که نظر مجلس و یا شورای نگهبان را رد کند یا بپذیرد. نظر دیگر هم این است که رفع اختلاف صرفا به تأیید و عدم تأیید برنمی‎گردد بلکه برای رفع اختلاف، می‎تواند راه‎حل‎های بینابینی اتخاذ کند.

وی می‎افزاید: موضوع اصلی این است که مسئولانی در مجمع اعلام کردند که باید بر مصوبات مجلس نظارت داشته باشند و این نظارت محل بحث است. نظارت هم باید از طریق شورای نگهبان صورت بگیرد و نه از طریق مجمع. اگر قرار باشد مجمع به مصوبات مجلس ورودی داشته باشد باید قانون اساسی اصلاح شود.

آیت‎الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین حضور خود به عنوان رئیس مجمع گفت: اگر در جامعه اسلامی با معضلی مواجه شویم بعد از ارجاع مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص در پی حل معضل خواهد بود و سیاست‌هایی که به نحو پیشنهادی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می شود و همچنین تنافی برخی آرا بین مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان پدید آید مصالح جامعه را تشخیص و تصویب می کند، البته در حقیقت تنافی و تعارضی در بین نیست، چرا که شورای نگهبان بر حسب وظیفه قانونی، خلاف شرع و خلاف قانون اساسی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت را تشخیص می دهند و لذا بعضا وقتی برخی فقهای شورای نگهبان در مجمع حضور پیدا می کنند، برای تشخیص مصلحت، رای و نظری غیر از آنچه در شورای نگهبان داده اند، می دهند. لذا تعبیر تعارض که در متن آئین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، دقیق نیست و در واقع مجمع از حیث مصلحت نظر می دهد و این هیچ تنافی با وظیفه شورای نگهبان ندارد و به لحاظ نتیجه ، نظر مجمع حاکم است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایرناپلاس گفته‎بود که اختیار رهبری، نظارت بر حسن اجرای سیاست‎ها است و نه قانونگذاری و مداخله. قانون اساسی، مجلس را نهادی برای قانون گذاری مشخص کرده‎است، خود این کار مجمع، خلاف فلسفه تشکیل مجمع و فرمان امام است و مجموعا باعث تداخل قوا می‎شود. از مجمع انتظار می‎رود معضلات نظام را حل کند نه این‎که به آن اضافه کند.

منبع: ایرناپلاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها