کد خبر: 260196
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۱۲:۱۱:۰۰
| |

بلومبرگ گزارش داد:

2019؛ سالی سخت برای عربستان

بلومبرگ با انتشار مقاله‌ای درباره پرونده روابط آمریکا- عربستان نوشت که سعودی‌ها باید مواظب باشند که در دام رئیس‌جمهوری آمریکا گرفتار نشوند، چرا که متحد ریاض، آمریکا است و نه شخص رئیس‌جمهور.

2019؛ سالی سخت برای عربستان
کد خبر: 260196
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «حسین ابیش» پژوهشگر مؤسسه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در واشنگتن با انتشار مقاله‌ای در خبرگزاری بلومبرگ نوشت که عربستان سعودی از شراکت تازه با دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» خوشحال است اما آل‌سعود خود را در معرض خطر آتش اختلاف احزاب سیاسی در آمریکا قرار داده‌ است که برای هر دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود.

وی در توضیح این مطلب نوشت: «به نظر می‌رسد دموکرات‌های مجلس نمایندگان از بسیاری از اختلافات مرتبط با عربستان مانند جنگ یمن برای حمله به سیاست خارجی ترامپ استفاده می‌کنند».

این نویسنده آمریکایی افزود: «جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول، ویرانگری‌های ناشی از جنگ یمن و سرکوب فعالان سعودی از جمله مدافعان حقوق زن توسط حکومت و بسیاری از موضوعات دیگر، کانون توجه منتقدان ترامپ در ماه‌های آینده خواهد بود».

وی تأکید می‌کند که حتی برخی از جمهوری‌خواهان نیز در این زمینه زبان به اعتراض گشوده‌اند. حامیان ترامپ چون «لیندسی گراهام» از ایالت کارولینای جنوبی و «مارکو روبیو» از ایالت فلوریدا در راستای تلاش برای تشویق رئیس‌جمهور به اتخاذ سیاست‌ خارجی بین‌المللی درست و سنتی، انتقاداتی را به عربستان و آل سعود مطرح کرده‌اند.

ابیش معتقد است که ائتلاف قوی بین دو کشور مبتنی بر منافع متقابل به موضوعی برای رقابت دو حزب و حصول منافع سیاسی بیشتر تبدیل شده است. وی در ادامه می‌افزاید که خطر اصلی در این موضع نهفته است که هر نوع تغییری در شرایط سیاسی هر یک از دو کشور ممکن است ائتلاف مذکور را تحت‌الشعاع قرار داده و آن را تضعیف کند.

نخستین سفر خارجی ترامپ در سال 2017 با دیدار از ریاض آغاز شد که به تعبیر این نویسنده مایه فریفتگی و احیای غرور آل سعود شد.

از آن زمان ترامپ در بیشتر موارد از طریق معاملات جدید سلاح با عربستان به مبالغ هنگفت میلیاردها دلاری دست یافت. این در حالی بود که سران سعودی نیز در مقابل، با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران مسرور شدند.

برای درک بهتر این موضوع باید خطری را که برخی اسرائیلی‌ها درباره نردیکی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ترامپ مطرح می‌کنند، بیان کنیم.

وی در ادامه نوشت که تمایل قوی نتانیاهو به جمهوری‌خواهان آمریکا و دشمنی او با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، در واقع نشان‌دهنده مبارزه با این عقیده است که نباید روابط آمریکا- اسرائیل را نوعی رابطه حزبی توصیف کرد.

البته اسرائیل از حمایت کانون‌های قوی سیاسی در آمریکا در هر دو حزب راست و چپ برخوردار است اما در مقابل، عربستان چنین امتیازی را در دست ندارد. شرکت‌های نفتی و پیمانکاران دفاعی می‌توانند معاملاتی چون اسلحه را انجام دهند اما هیچ یک نمی‌توانند این تلاش‌ها را با تعهد کامل به رفاه ریاض همراه کنند.

2019 سال سختی برای عربستان خواهد بود

ابیش می‌نویسد با توجه به آمادگی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای موضوعاتی که در چند ماه آینده اتفاق خواهد افتاد، احتمالا سال 2019 سال سختی برای عربستان در واشنگتن باشد. بنابراین عاقلانه است که ریاض به تعامل با دموکرات‌ها ادامه دهد چنانچه که بزرگ‌ترین حامی آمریکایی اسرائیل انجام می‌دهد.

در حالی که برخی تلاش‌های عربستان در این راستا بوده است اما این نویسنده معتقد است که برخی دیگر در دام این دیدگاه افتاده‌اند که جمهوری‌خواهان محافظه‌کار را دوست و متحد و دموکرات‌های لیبرال را به عنوان تهدید بر می‌شمرند.

حتی برخی مؤسسه‌های تبلغاتی مهم عربستان در دوره اخیر اقدام عجیبی در حمله به دو نماینده زن مسلمان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا کرده و مقاله‌ها و برنامه‌های گفت‌و‌گو و نیز توئیت‌های سعودی، «رشیده طالب» از ایالت میشیگان و «الهان عمر» از ایالت مینه‌سوتا، دو عضو جدید کنگره را محکوم کرده و آنها را به جنبش اخوان المسلمین منتسب دانستند.

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: «چنین به نظر می‌رسد کسانی که در صف ترامپ نیستند در منبر ایران و قطر، دو دشمن منطقه‌ای عربستان باشند و باید به عنوان تهدید در نظر گرفته شوند».

وی معتقد است آن گونه که تصور می‌شود، دولت اوباما عربستان را به نفع شراکت با ایران کنار نگذاشت اما به نظر می‌رسد که ترامپ رویکردی عکس این موضوع را اتخاذ کرده است.

نویسنده در پایان معتقد است که اگر ترامپ بتواند آمریکایی‌ها را قانع کند که ائتلاف با عربستان در حقیقت حلقه وصل دولت او است و نه ادامه شش دهه سیاست خارجی آمریکا، قطعا دموکرات‌ها همین موضوع را در قبال موضوع روابط با ریاض اتخاذ خواهند کرد.

وی تأکید کرد که اعتقاد اشتباه دموکرات‌ها که احتمالا از افکار اوباما الهام گرفته‌اند، به مفهوم عدم شراکت با ریاض و آغاز گفت‌و‌گوی جدید با تهران است و این در رابطه با عربستان نیز عین همان کابوس است. بنابراین برای آمریکا نیز قطعا فاجعه خواهد بود. با این وجود، افراد حاضر در هر دو گروه سهوا سناریوی احمقانه گذشته را تکرار می‌کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها