کد خبر: 260226
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۱۴:۰۸:۰۰
| |

عضو اتاق بازرگانی ایران:

مشکلات صادرات کشور داخلی است

واعظی، عضو اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: مشکل مداومت و ثبوت صادرات محصول یا خدمت است. تاجرهای ترکیه با درک این موضوع شروع به تغییر در محصولات خود دادند و اکنون توانسته‌اند بخش زیادی را از بازار کنسرو مواد غذایی کردستان عراق را در اختیار بگیرند.

مشکلات صادرات کشور داخلی است
کد خبر: 260226
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ۱۴:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| واعظی در نشست خبری همایش راهکارهای عملی صادرات به بازارهای هدف که جمعه این هفته در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود در خصوص مشکلات صادرات، گفت: علاوه بر تحریم‌ها که در حال حاضر مشکل اصلی صادرات کشور است ما برخی از مشکلات داخلی هم داریم که بازرگانان ما را درگیر خودش کرده است.

وی ادامه داد: این مشکلات به چند سرفصل تقسیم می‌شود که مهمترین آن عدم طرح و برنامه صادرکننده است.عدم تولید و تهیه به موقع کالا باعث شده که ما نتوانیم در کشورهای پیشرفته بازار ثابتی داشته باشیم به طور مثال برای صادرات سفال لاله‌جین همدان به فرانسه نمی‌توانیم به خریدار تضمین بدهیم که هر هفته چه مقدار کالا می‌توانیم تحویل بدهیم. عمده‌ترین دلیل شکست ما در صادرات به روسیه نیز همین موضوع بود. روس‌ها نیازشدیدی به برخی محصولات کشاورزی داشتند و ما نیز به مقدار کافی این محصولات را تولید می‌کردیم اما نمی‌توانستیم یک برنامه دقیق صادراتی به آنها ارائه دهیم همین امر سبب شد که تاجران روس به رغم میل باطنی خود دوباره به سمت ترکیه بروند. در زمانی که قطر با کشورهای عربی دچار مشکل شد آنها حاضر شدند به ازای هر تن مرغ 80 سنت هزینه حمل و نقل بدهند اما باز ما نتوانستیم این نیاز آنها را تامین کنیم و ارزش افزوده فراوانی را از دست دادیم.

واعظی تصریح کرد: مشکل دیگر مداومت و ثبوت صادرات محصول یا خدمت است به طور مثال در صادرات کنسرو ذائقه کردها به محصولات ایرانی بسیار نزدیک است بر عکس ترکیه که مورد پسند ساکنان اقلیم کردستان نیست. تاجرهای ترکیه با درک این موضوع شروع به تغییر در محصولات خود دادند و اکنون توانسته‌اند بخش زیادی را از بازار کنسرو مواد غذایی کردستان عراق را در اختیار بگیرند. تولید بی‌کیفیت، عدم آشنایی با بازار و نداشتن ابزارهای بازاریابی و تبلیغات موثر از جمله عواملی است که هیچ ربطی به تحریم ندارند به طوری که اگر فردا مشکلات سیاست خارجی ما حل شود تغییر آنچنانی در وضعیت صادرات کشور به وجود نخواهد آمد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حمایت دولت‌ها از صادرکنندگان گفت: وزارت خارجه ترکیه به بازرگانانی که به قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان سفر می‌کنند و قصد فعالیت در آنجا را دارند یک بلک‌لیست می‌دهد که در آن شرکت‌ها و افراد کلاه‌بردار در این کشورها مشخص شده است. از طرف دیگر تاجران خود را بنا بر اعتباری که دارند در مقابل بازرگانان کشورهای مشترک المنافع تضمین کتبی می‌کنند. این در حالی است که ما چنین چیزی نداریم و فقط در بحث صادرات به عراق صندوق ضمانت فعال است که در صورتی که کسی به مشکل بخورد یک پروسه طولانی باید برای دریافت پول خود طی کنند.

وی با اشاره به مشکلات خارجی صادرات کشور گفت: عمده‌ترین چالش ما حمل و نقل، تعهد ارزی (پیمان‌سپاری) و دریافت پول است ما با توجه به این مشکلات و آسیب‌شناسی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم با استفاده از فعالین و افرادی که سابقه کار کردن در این شرایط را دارند چنین همایشی برگزار کنند. استفاده از تجارب آقایان اردکانی و نجات‌نیا که رایزنان سابق ایران در کشورهای چین و عراق بودند و سخنرانی آنها در این همایش در همین راستا است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها