درخواست فعالان صنعت نساجی برای اصلاح نرخ پایه صادراتی تولیدات

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت به درخواست فعالان صنعت نساجی برای «اصلاح نرخ پایه صادراتی محصولات نساجی و پوشاک» اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد قابل بررسی است.

درخواست فعالان صنعت نساجی برای اصلاح نرخ پایه صادراتی تولیدات
کد خبر: 260407
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| بانک مرکزی بیست و هشتم آبان ماه در بخشنامه ای چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد.


در این بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی به صادرات سالیانه تا یک میلیون یورو، بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو، بیش از سه میلیون یورو تا 10 میلیون یورو و بیش از 10 میلیون یورو تقسیم بندی شده که بر مبنای آن، صادرات تا یک میلیون یورو از فروش ارز در سامانه نیما معاف است.


صادرکنندگان با درآمد بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو مکلفند 50 درصد ارز صادراتی را به سامانه نیما واگذار کنند.


در مورد درآمد بیش از سه میلیون یورو تا 10 میلیون یورو باید 70 درصد ارز صادراتی عرضه شود.


صادرکنندگان با درآمد بیش از 10 میلیون یورو نیز مکلفند 90 درصد ارز صادراتی را در سامانه نیما عرضه کنند.

لزوم واقعی شدن نرخ های پایه صادراتی


در این زمینه، «مجید نامی» عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران امروز (یکشنبه) به ایرنا گفت: واردات پوشاک از آغاز امسال ممنوع شد، بر این اساس بازار داخلی جذاب تر شده و بیشتر تشنه پوشاک ایرانی است.


به گفته این مقام صنفی، برندهای خارجی فعال در ایران برای ادامه فعالیت به تولید 20 درصد محصولاتشان در داخل کشور مجاب شدند.


وی یادآوری کرد: همه این شرایط به محدودیت صادرات منجر شد؛ با این حال در سال های گذشته آمار سالیانه 40 میلیون تا 60 میلیون دلاری صادرات پوشاک به ثبت رسید که رقم بالایی نیست.


نامی اضافه کرد: برپایه بخشنامه بانک مرکزی همه صادرکنندگان به ارائه تعهدنامه برگشت ارز مکلفند و بانک مرکزی مکلف است فقط برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که چگونگی بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.


وی افزود: در دوران دولت های نهم و دهم برای بالا نشان دادن ارزش صادرات، نرخ های پایه صادراتی از سوی گمرک بالا و بیش از ارقام واقعی در نظر گرفته می شد؛ صادرکنندگان نیز برای برخوردار شدن از جوایز صادراتی یا معافیت های مالیاتی به این موضوع روی خوش نشان داده و اعتراضی نداشتند.


نامی ادامه داد: به این ترتیب آمار سالیانه 40 میلیون تا 60 میلیون دلاری صادرات پوشاک نیز واقعی نبود و شاید نصف این ارقام صحیح باشد.
این مقام صنفی بیان داشت: امروز که موضوع برگرداندن ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما مطرح شده، بازرگانان و صادرکنندگان واقعی شدن نرخ های پایه صادراتی را خواستارند.


«بیشتر صادرکنندگان پوشاک ارز حاصل از صادرات را صرف واردات مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز می کنند و باقیمانده را به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز می فروشند».

اصلاح ارزش پایه صادراتی برخی کالاها


در این پیوند، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار ایرنا گفت: بازرگانانی که متقاضی اصلاح ارزش پایه صادراتی هستند باید نظر کارشناسی و فنی خود را به‌همراه آنالیز قیمت تمام‌ شده کالای مورد نظر از طریق تشکل‌های ذیربط با پیشنهاد ارزش صادراتی و نیز مدارک و مستندات لازم به دفترهای تخصصی وزارتخانه ارائه کنند تا موارد، بررسی و کارشناسی شود.


«افسانه محرابی» اضافه کرد: ارزش پایه صادراتی کالاهای مرتبط با این حوزه از قبیل فرش ماشینی، موکت، کیسه پلی‌پروپیلن و انواع پوست و چرم، بررسی شده و عمده آنها در سامانه گمرک ایران اصلاح شده است.

بازگشت ارز حاصل از صادرات


مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما یادآوری کرد: بسیاری از مناسبات ایران و عراق بر مبنای ریال ایران است و با ابلاغ مصوبه هیات وزیران مبنی ‌بر بازگشت ارز به سامانه نیما، برخی واحدهایی که به طور ریالی به کشورهای همسایه بویژه عراق و افغانستان صادرات داشتند دچار مشکلاتی در چگونگی بازگشت ارز شده اند.


وی ادامه داد: بر این اساس، پیشنهاد مستثنی شدن محصولات نهایی صنعت نساجی از جمله فرش ماشینی، کفش و پایپوش از شمول دستورالعمل بانک مرکزی ارائه شد که در نهایت به ابلاغیه بیست و هشتم آبان بانک مرکزی درباره چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور منجر شد.


به گفته وی، آمار میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل احصاست.

رشد 26 درصدی صادرات کالای نساجی و پوشاک در 9ماهه امسال


مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات 891 میلیون دلاری کالاهای نساجی و پوشاک در 9 ماهه امسال و رشد 26 درصدی آن در همسنجی با پارسال خبر داد.


محرابی افزود: بیشترین حجم صادرات در حوزه کالایی انواع کفپوش، کفش و پایپوش، پارچه و نخ بود.


به گفته این مسئول، بیشترین رشد صادرات در این مدت در مورد کالاهایی مانند انواع نخ، انواع پتو، کفش و پایپوش به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها