کد خبر: 260459
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰
| |

افزایش قیمت نفت سنگین

کاهش تولید در آلبرتای کانادا و عربستان سعودی، به افزایش قیمت نفت سنگین منجر شده و پالایشگاههای فراوری کننده نفت سنگین را در مخمصه بدی انداخته است.

افزایش قیمت نفت سنگین
کد خبر: 260459
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که محدودیتهای تولید در آلبرتا، قیمت‌های داخلی را به بالاترین حد خود در حدود یک دهه گذشته رسانده است، بهای سایر گریدهای نفتی مانند "عرب هوی" و "هوی لوییزیانا سوییت" نیز افزایش پیدا کرده است. انتظار می‌رود سعودی‌ها در راستای تلاش برای متعادل کردن بازار جهانی، تولید نفت سنگین را محدود کنند.

به گفته جان اوئرز، نایب رئیس شرکت مشاوره "ترنر میسون" در دالاس، معمولا زمانی که سعودی‌ها تولیدشان را کاهش داده‌اند، ‌نفت سنگین و متوسط بوده است. این به معنای آن است نفتی که بیش از 10 درصد از خوراک پالایشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد، به میزان فزاینده‌ای با کمبود عرضه مواجه شده است به خصوص که تولید ونزوئلا نیز دچار فروپاشی شده است. بیش از نیمی از نفت سنگین جهان در آمریکا فراوری می‌شود.

در کانادا قیمت نفت سنگین از ماه گذشته که کاهش تولید اجباری 325 هزار بشکه در روز به دلیل محدودیت ظرفیت خطوط لوله اعلام شد، جهش پیدا کرده است. نفت "وسترن کانادین سلکت" با اختلاف قیمت 6.95 دلار در هر بشکه نسبت به "وست تگزاس اینترمدیت" معامله می‌شود که کوچکترین اختلاف قیمت در حدود یک دهه گذشته است و برای پوشش هزینه حمل ریلی یا انتقال از طریق خطوط لوله به منطقه گلف کاست کفایت نمی‌کند. در حالی که اختلاف قیمت در اکتبر 50 دلار بود.

در این بین، عربستان سعودی عرضه خود را در دسامبر حدود 500 هزار بشکه در روز محدود کرد و انتظار می‌رود صادراتش به دلیل توافق اوپک و متحدانش برای کاهش تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز، در ماه میلادی جاری کاهش بیشتری داشته باشد.

در ونزوئلا که یک صادرکننده نفت سنگین است، صادرات در سال 2018 به دلیل فروپاشی اقتصادی و سیاسی این کشور، به پایینترین میزان در 28 سال گذشته سقوط کرد.

"هوی لوییزیانا سوییت" که معمولان ارزانتر از "لایت لوییزیانا سوییت" معامله می‌شود، روز جمعه 45 سنت گران‌تر فروخته شد که بزرگترین اختلاف قیمت از مارس بود.

عربستان سعودی قیمت فروش رسمی گرید "عرب هوی" برای فوریه را به آمریکا 50 سنت بالاتر از شاخص نفت ترش آرگوس اعلام کرده است که در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بازار آسیا

اگر سعودی‌ها به واقع بیشتر عرضه نفت مدیوم و سنگین را کاهش دهند، بازار آسیایی که معمولا گریدهای مذکور را از عربستان می‌خرد، به شدت از این بابت لطمه خواهد خورد. در نتیجه عرضه محدودتر گریدهای مذکور، اختلاف قیمت نفت دوبی با وست تگزاس اینترمدیت افزایش پیدا خواهد کرد و صادرات نفت خلیج مکزیکو به آسیا را سودآور خواهد کرد.

پالایشگاهها در سرتاسر گلف کاست و میدوست، میلیاردها دلار در تجهیزات فراوری نفت سنگین در سه دهه گذشته هزینه کرده‌اند و انتظار داشتند عرضه نفت سبک محدودتر شده و عرضه نفت سنگین از سوی کانادا، ونزوئلا و مکزیک رشد بیشتری پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انقلاب شیل و همچنین تولید نفت فراساحلی از سوی برزیل و غرب آفریقا باعث افزایش عرضه نفت سبک شد در حالی که عرضه از سوی ونزوئلا کاهش پیدا کرد. رشد عرضه کانادا نیز به دلیل محدودیتهایی که در زیرساخت انرژی این کشور وجود دارد، به تاخیر افتاده است.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها