کد خبر: 260509
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۰:۴۸:۰۰
| |

عفونت روده‌ای، نتیجه مصرف برخی مسکن‌ها

نتایج یک بررسی حاکی از آن است که مصرف برخی از مسکن‌ها ممکن است عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (C. difficile) را تشدید کند.

عفونت روده‌ای، نتیجه مصرف برخی مسکن‌ها
کد خبر: 260509
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۰:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پزشکان با بیان اینکه مصرف برخی از مُسکن‌ها عامل تشدید کننده عفونت کلستریدیوم دیفیسیل است، اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده می‌تواند به کنترل بیماری و علائم آن کمک کند.

کلستریدیوم دیفیسیل باکتری است که موجب التهاب روده‌ای می‌شود. معمولا افراد بزرگسالی که در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرند به این بیماری مبتلا می‌شوند و علائم آن اغلب پس از مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک ظاهر می‌شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا، C. difficile عامل 500 هزار مورد عفونت در بیماران این کشور در مدت یک سال بوده‌ است. همچنین بیش از 80 درصد مرگ و میر این بیماران در میان افراد 65 سال به بالا بوده‌ است.

بیمارانی که آنتی بیوتیک دریافت کرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت C. difficile هستند زیرا این داروها می‌توانند بر فلور طبیعی روده تاثیر بگذارند. همچنین مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDs) که به منظور تسکین درد و پایین آوردن تب و التهاب توصیه می‌شود می‌تواند عفونت کلستریدیوم دیفیسیل را تشدید کند.

محققان آمریکایی به مطالعه روی تعدادی موش مبتلا به عفونت کلستریدیوم دیفیسیل پرداختند. این موش‌ها در دو گروه قرار گرفتند و یکی از این گروه‌ها با داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی تحت درمان قرار گرفتند. در پایان مطالعه مشاهده شد تنها حدود 20 درصد از موش‌هایی که با این دارو تحت درمان قرار گرفته بودند زنده ماندند در حالی که شانس نجات موش‌های گروهی که از این داروها دریافت نکرده بودند بیشتر بوده و حدود 80 درصد از آنها جان سالم به در بردند.

به گفته محققان مصرف داروهای NSAID می‌تواند شدت عفونت را افزایش داده و شانس زنده ماندن را در مبتلایان به آن کاهش دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها