کد خبر: 260570
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۸:۱۰:۰۰
| |

یک عضو کمیته کشوری دیابت هشدار داد:

چند درصد جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به دیابت هستند؟

عضو کمیته کشوری دیابت با بیان اینکه شیوع دیابت در زنان بیشتر است، عنوان کرد: چاقی یکی از زمینه‌های بروز دیابت است و با توجه به اینکه چاقی در زنان بیشتر است، دیابت نیز به دنبال آن بیشتر می‌شود. همچنین طبق مطالعات، دیابت در مردم شهرنشین بیشتر از مناطق روستایی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که شیوع بالایی دارد.

چند درصد جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به دیابت هستند؟
کد خبر: 260570
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت در نشست خبری که پیرامون هفته دیابت برگزار شد، گفت: تصور می‌شد تا سال 2025 شیوع دیابت به 380 میلیون در دنیا برسد، ولی طبق آخرین آماری که از طریق IDF منتشر شده است، شیوع دیابت در حال حاضر به 382 میلیون رسیده است. این نشان می‌دهد که دیابت به عنوان معضل سلامتی مطرح نیست و بیشتر یک معضل توسعه‌ای است چرا که در حال افزایش است و این بیماری در بین جوانان رشد یافته است.

وی ادامه داد: نزدیک به یک دهه قبل مطالعات مدون علمی برای بیماری‌های غیرواگیر انجام شده که اطلاعات خوبی از شیوع دیابت و پیش دیابت در اختیار ما قرار داده است. شیوع دیابت در دور اول این مطالعات 7.8 درصد بود و در دور دوم که سه سال بعد انجام شد، این عدد به 9 درصد رسید و طبق آخرین آمار در سال گذشته، 11.34 درصد افراد بالای 20 سال، مبتلا به دیابت و 14.6 درصد جمعیت بالای 20 سال به پیش دیابت مبتلا هستند. به طور کلی 10 میلیون نفر از جمعیت ایران گرفتار دیابت و یا پیش دیابت هستند.

این عضو کمیته کشوری دیابت با بیان اینکه شیوع دیابت در زنان بیشتر است، عنوان کرد: چاقی یکی از زمینه‌های بروز دیابت است و با توجه به اینکه چاقی در زنان بیشتر است، دیابت نیز به دنبال آن بیشتر می‌شود. همچنین طبق مطالعات، دیابت در مردم شهرنشین بیشتر از مناطق روستایی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که شیوع بالایی دارد. همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع دیابت حدود هفت درصد است و در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس 17 تا 20 درصد مردم درگیر بیماری دیابت هستند.

استقامتی با بیان اینکه بیماری دیابت می‌تواند اقتصاد بهداشت کشور را تهدید کند، افزود: کنترل بیماری دیابت آسان نیست، چرا که یک بیماری مزمن است و به مدل مراقبتی بیماری‌های مزمن نیاز دارد. در این مدل، سیاست‌گذاران، جامعه، سیستم‌های درمانی، سیستم جمع‌آوری اطلاعات از بیماران،‌ غربالگری و پیشگیری نقش زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بالا بردن آگاهی در بیماری دیابت اهمیت زیادی دارد، افزود: در اولین دور مطالعات نیمی از بیماران شناسایی شده بدون علامت بوده‌اند، ولی در آخرین مطالعه، این جمعیت به 35 درصد کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی در زمینه دیابت بهبود پیدا کرده است.

استقامتی ادامه داد: ما قادر به غربالگری تمام جمعیت ایران نیستیم، چرا که پرهزینه است. تنها می‌توانیم افرادی که پرخطر هستند را غربالگری کنیم. افراد بالای 45 سال یا کسانی که دچار چاقی، کم تحرکی، فشار خون بالا، زمینه‌ بیماری‌های قلبی و همچنین زنانی که نوزادان درشت به دنیا می‌آورند، در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و نیاز به غربالگری دارند.

وی با بیان اینکه وزن بالا می‌تواند باعث بروز دیابت شود، گفت: وزن معیاری است که با انجام محاسباتی می‌تواند خطر دیابت را نشان دهد. به این صورت که وزن به کیلوگرم تقسیم بر عدد 1.6 به توان 2 که حاصل آن اگر 18.5 تا 23 بود، مناسب و اگر 23 تا 25 بود، خطر دیابت دارد و اگر 25 به بالا بود، فرد دچار اضافه وزن تا چاقی مفرط است و در این افراد خطر دیابت 60 برابر می‌شود. در کشور ما 25 میلیون نفر دچار چاقی هستند و 26 میلیون نفر در معرض خطر ابتلا دیابت‌ قرار دارند.

وی با اشاره به فشار خون و نقش آن در بروز دیابت، گفت: در کشور ما 11 میلیون نفر فشار خون بالا دارند. 81 هزار مورد از 400 هزار مرگ در کشور در ارتباط با فشار خون است. همچنین بالا رفتن چربی خون نیز می‌تواند یکی دیگر از علل بروز دیابت باشد. 15 میلیون نفر نیز در کشور چربی خون بالا دارند و 31 هزار مرگ نیز به دلیل ارتباط با مشکلات فشار خون است.

این استاد بیماری‌های غدد و متابولیک با بیان اینکه 95 درصد هزینه‌های ناشی از دیابت، مربوط به عوارض بعد از بیماری است، عنوان کرد: برخی از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش عوارض پس از بیماری دیابت است، چرا که بروز برخی از مشکلات ناشی از دیابت مثل سکته بسیار پرهزینه است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها