کد خبر: 260598
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۳:۰۰
| |

چرا دولت ترامپ لهستان را برای برگزاری نشست ضدایرانی انتخاب کرد؟ چرا بریتانیا، فرانسه و آلمان انتخاب نشدند؟

پمپئو اعلام کرد که ورشو پایتخت لهستان در تاریخ 13 و 14 فوریه میزبان این نشست خواهد بود. او گفت که هدف از این نشست تلاش برای ثبات، صلح، آزادی و امنیت در خاورمیانه است. اما چرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا و متحدان سنتی امریکا چون بریتانیا، فرانسه و آلمان برای برگزاری نشست انتخاب نشدند؟

چرا دولت ترامپ لهستان را برای برگزاری نشست ضدایرانی انتخاب کرد؟ چرا بریتانیا، فرانسه و آلمان انتخاب نشدند؟
کد خبر: 260598
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ورشو به درخواست آمریکا برای برگزاری نشستی با هدف بررسی فشار بر تهران میزبان نمایندگان برخی کشورهای جهان خواهد بود. اما چرا انتخاب دولت آمریکا کشور لهستان برای برگزاری این نشست بوده است؟

نشریه "نشنال" در گزارشی درباره علت اصلی انتخاب لهستان به عنوان کشور میزبان کنفرانس ضد ایرانی به رهبری امریکا می نویسد: "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه امریکا در جریان سفر به هشت کشور خاورمیانه از برگزاری قریب الوقوع اجلاسی جهانی برای رفع آن چه تهدید از جانب ایران خوانده گفت و از نمایندگان کشورهای برای شرکت در نشستی در این‌باره دعوت کرد. با این حال، این نشست در کشوری برگزار می‌شود که کمتر معمول بوده که کنفرانس‌هایی این‌چنینی برگزار کند: لهستان.


پمپئو اعلام کرد که ورشو پایتخت لهستان در تاریخ 13 و 14 فوریه میزبان این نشست خواهد بود. او گفت که هدف از این نشست تلاش برای ثبات، صلح، آزادی و امنیت در خاورمیانه است. اما چرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا و متحدان سنتی امریکا چون بریتانیا، فرانسه و آلمان برای برگزاری نشست انتخاب نشدند؟ لهستان اکنون تحت رهبری یک دولت راستگرای پوپولیست است؛ کشوری که متحد سنتی آمریکا بوده است. دولت کنونی لهستان روابط بهتری با ترامپ در مقایسه با دیگر دولت‌های اروپایی از جمله آلمان و فرانسه دارد. یک سخنگوی وزرات خارجه امریکا می‌گوید که لهستان نیز مانند سایر کشورهای اروپایی حامی برجام بود اما برگزاری نشست پیامی را انتقال می‌دهد که کشورها حتی علیرغم وجود دیدگاه‌های مختلف درباره موضوع برنامه هسته‌ای ایران می‌توانند بر سر مسائل مهم منطقه‌ای گردهم آیند".

این نشریه در ادامه می نویسد: "ظریف وزیر خارحه ایران، لهستان را به دلیل پذیرش برگزاری این نشست ضدایرانی محکوم کرد و آن را لکه ننگی پاک‌ناشدنی خواند. وزارت خارجه لهستان اما در بیانیه‌ای تاکید کرد که علیرغم حمایت از تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، باور دارد که این توافق، ایران را از فعالیت‌های -به ادعای آنها- بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای باز نداشته است. این وزارتخانه اشاره کرده که نمایندگان بیش از 70 کشور جهان برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند از جمله نمایندگانی از تمام اعضای اتحادیه اروپا".

نشنال می‌نویسد: "به نظر می‌رسد ورشو می‌خواهد در کنار واشنگتن بایستد. نیروهای آمریکایی به میزان 900 نفر در لهستان در قالب ناتو مستقر هستند. لهستان از امریکا خواسته تا پایگاه نظامی دائمی در آن کشور برای مقابله با نفوذ روسیه ایجاد کند. "آندره دودا" رییس جمهوری لهستان در کنفرانسی مطبوعاتی با رییس‌جمهوری امریکا گفت که این پایگاه می‌تواند "فورت ترامپ" نامیده شود. پس از آن بود که ترامپ دستور بازنگری در هزینه نیروهای نظامی امریکایی مستقر در آلمان را صادر کرد؛ نشانه‌ای از آنکه او احتمالا نگاه به شرق اروپا دارد و قصد دارد نیروهای امریکایی بیشتری را در آن منطقه مستقر کند. در نتیجه، با پذیرش برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان دولت آن کشور می‌خواهد تا زمانی که ترامپ در قدرت است حداکثر امتیازات را از آمریکا کسب کند".


در اعتراض به کنفرانس ضد ایرانی به اصطلاح صلح و امنیت در خاورمیانه با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان که قرار است در 24 و 25 بهمن ماه در ورشو برگزار شود، روز شنبه 22 دی ویچخ اونلت، کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.


در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشت و گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری نماید.

کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضدایرانی نبودن آن و بیان این که مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است، تاکید کرد.

رییس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان تاکید کرد: در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است.

کاردار لهستان با اشاره به روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت که پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذی‌ربط لهستان منعکس خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها