کد خبر: 260702
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

سند کمک ایران به مردم لهستان + عکس

شهردار اصفهان در واکنش به اقدام ضدایرانی لهستانی‌ها، سندی از کمک ایران به مردم لهستان در جنگ جهانی دوم را منتشر کرد.

سند کمک ایران به مردم لهستان + عکس
کد خبر: 260702
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هفتاد و هفت سال پیش، هم‌زمان با آوارگی مردم لهستان در جنگ جهانی دوم در سال 1320، ایرانی‌ها به 150 هزار نفر از پناهندگان این کشور که به دلیل جنگ سرگردان مانده بودند، پناه دادند، اما این روزها دولت لهستان قرار است در این کشور نشستی ضدایرانی ترتیب دهد.

پس از انتشار این خبر قدرت‌اللّه نوروزی شهردار اصفهان با انتشار توئیتی به اقدام ضدایرانی لهستانی‌ها واکنش نشان داد و نوشت:

«این تصویر تمبری است که اداره پست لهستان برای یادبود اقامت لهستانی‌ها در ایران طی جنگ جهانی دوم چاپ کرده و روی آن نوشته شده است: اصفهان شهر کودکان لهستانی!


دیروز خبر برگزاری نشست ضدایرانی به میزبانی لهستان منتشر شد. تاوان عشق را اینچنین نمی‌دهند...!:».

تمبر

گفتنی است، به دنبال وقوع جنگ جهانی دوم در سال 1939 میلادی و با گسترش ناآرامی‌های حاصل از جنگ، مردم کشور لهستان مورد هجوم نیرو‌های آلمان نازی از یک طرف و شوروی از طرف دیگر قرار گرفتند و تعداد زیادی از مردم این کشور به کشور شوروی منتقل و در اردوگاه‌ها اسکان داده شدند و بسیاری دیگر نیز به طور دسته جمعی اعدام شدند.

بعد از گذشت دو سال از جنگ جهانی قرار بر این شد که علاوه بر عبور افراد نظامی تجهیز شده لهستانی از خاک ایران، زندانیان و افراد داخل اردوگاه‌ها نیز از طریق ایران به فلسطین و آفریقا مهاجرت کنند.

این عمل با نقض بی‌طرفی ایران در تاریخ سوم شهریور سال 1320، امکانپذیر شد و مردم ایران در آن سال به 150 هزار نفر از پناهندگان لهستانی که به دنبال جنگ سرگردان مانده بودند، پناه دادند.

بسیاری از پناهندگان لهستانی، ایران را خانه دوم خود می‌نامیدند اما نوادگان پناهجویان لهستانی طی روز‌های آینده در ورشو، پایتخت کشورشان، میزبان یک نشست خصمانه و ضدایرانی به رهبری آمریکا خواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها