کد خبر: 260814
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۸:۵۱:۰۰
| |

با هدف رصد هوشمند کالاهای اساسی

آغاز اجرای آزمایشی سامانه مهتا

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران گفت: سامانه مدیریت هوشمند تامین کالاهای اساسی (مهتا) به صورت آزمایشی از دیروز (23 دی) در 40 فروشگاه بخش تعاون به اجرا در آمد.

آغاز اجرای آزمایشی سامانه مهتا
کد خبر: 260814
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۸:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| بهمن عبداللهی روز دوشنبه در نشست رئیسان تعاونی‌ها با معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت معدن تجارت در سالن کنفرانس اتاق تعاون ایران، گفت: در شرایط کنونی یکی از مهمترین مشکلات، تامین و توزیع کالاهای اساسی است که بدون تردید این شرایط در ماههای آینده سخت تر خواهد شد.


وی افزود: برای اینکه مردم با کمبود کالا و یا مشکلاتی در عرصه توزیع مواجه نشوند، لازم است تا نظارت دقیق‌تری بر فرآیند توزیع کالا صورت بگیرد.
رئیس اتاق تعاون ایران ادامه داد: خوشبختانه کالای اساسی به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما گاهی اوقات، مردم در فروشگاه ها با کمبودهایی مواجه می شوند که این امر ناشی از اشکالاتی است که در بخش توزیع وجود دارد.


عبداللهی با اشاره به تخصیص 14 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا در هر سال از سوی دولت خاطر نشان ساخت: یکی از اقدام های اساسی که باید انجام شود، این است که بر فرایند واردات و توزیع کالا از مرحله تخصیص ارز تا توزیع نظارت دقیقی انجام شود.


این تعاونگر خاطرنشان ساخت: از هفت ماه گذشته بخش تعاون با کمک تیم کارشناسی سامانه مهتا را بررسی و اکنون به شکل آزمایشی در 40 فروشگاه به اجرا درآورده است.


وی افزود: پس از اجرای موفق این طرح، سامانه یاد شده از ابتدای سال آینده قابلیت اجرا در سراسر کشور را دارد و در این زمینه مقام های ارشد کشور نیز قول مساعدت و همکاری داده اند.


رئیس اتاق تعاون ایران در توضیح جزئیات سامانه مهتا گفت: بر اساس این طرح لازم است تا مشخصات دریافت کننده ارز دولتی از بانک مرکزی در سامانه درج شده و پس از آن نام و مشخصات وارد کننده و نوع کالاهای وارداتی در سامانه ثبت شود؛ باید مشخص شود کالاهای وارداتی جزو اقلام اساسی مصرفی از جمله برنج و شکر یا قند است و یا اینکه مشمول دریافت نهاده‌های دامی با نرخ دولتی شده است.


وی ادامه داد: پس از اینکه مشخص شد کالای وارداتی تحویل بخش تولید از جمله مرغداری و یا دامداری‌ها شده است، میزان گوشت و مرغ تولیدی محاسبه شده و بر همان اساس از تولیدکننده محصول نهایی تحویل گرفته و به فروشگاه ها داده می شود.


عبداللهی اظهار داشت: از سوی دیگر مشخصات سرپرستان خانوار بر اساس کد ملی و شماره تلفن همراه در این سامانه درج می شود و هنگامی که سهمیه آنها بر اساس تعداد اعضای خانوار مشخص شد برای آنها پیامکی ارسال می شود و نزدیک ترین فروشگاه ها به آنها معرفی شده و یک کد نیز در اختیار سرپرستان خانوار قرار می‌گیرد.


این تعاونگر تصریح کرد: همچنین مشخصات سرپرستان خانوار و کد آنها در اختیار فروشگاه ها نیز قرار می گیرد تا بدین ترتیب زمانی که افراد سرپرست خانوار به فروشگاهها مراجعه کردند، با اعلام کد میزان سهمیه دریافتی خود را به آسانی بتوانند تحویل بگیرند.


رئیس اتاق تعاون ایران خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از مزایای سامانه مهتاب این است که میزان موجودی کالاهای اساسی در کل کشور و موجودی فروشگاه ها مشخص است و به هر میزان که کالا در اختیار سرپرستان خانوار قرار گیرد از موجودی فروشگاه ها کاسته می شود.


وی در پایان خاطرنشان ساخت: برای اجرای سراسری این طرح معاون اول رئیس‌جمهوری و برخی وزیران قول مساعد داده اند که منتظر تصمیم نهایی آنها هستیم تا از ابتدای سال آینده سامانه مهتا در سراسر کشور اجرایی شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها