کد خبر: 260860
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۹:۴۲:۰۰
| |

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بنیاد مستضعفان اجازه انجام فعالیت اقتصادی در خارج از کشور را ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: بنیاد مستضعفان از نظر قانونی امکان انجام فعالیت اقتصادی در خارج از کشور را ندارد.

بنیاد مستضعفان اجازه انجام فعالیت اقتصادی در خارج از کشور را ندارد
کد خبر: 260860
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۹:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| افتتاح یک باشگاه مجلل برای ایرانیان در دبی، حقوق های میلیونی کارمندان و‌ مدیران و امتیازات ویژه اینها بخشی از حاشیه های این روزهای نهادی به نام بنیاد مستضعفان که در افکار عمومی مطرح شده است.

بنیاد مستضعفان نهادی غیرانتفاعی و البته حکومتی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که یکسال بعد از انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی(ره) با هدف تجمیع اموال و دارایی های مصادره شده از عناصر وابسته به رژیم شاه فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور به یکی از نهادهای مالی قدرتمند در کشور تبدیل شد به گونه ای که در وضعیت فعلی بیش از 189 شرکت در زیرمجموعه این نهاد مشغول به فعالیت هستند.

اینکه این روزها بنیاد مستضعفان برخلاف نامی که یدک می کشد ظاهرا وارد دور جدیدی از فعالیت های اقتصادی شده و به زعم بعضی از منتقدین از قافله پرداختن به موضوعاتی چون فقر و ناتوانی اقشار ضعیف دست جامانده است قطعا در این مقطع زمانی امری مهم و ارزشمند است.

گسترش دایره فعالیت های اقتصادی بنیاد مستضعفان در داخل و خارج از کشور و اذعان سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در دفاع از حقوق های میلیونی این نهاد به مدیران و کارمندانش سبب شد تا در تماس با بعضی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس خواهان پیگیری این موضوع باشیم اما نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی یا از این موضوع بی اطلاع بودند و یا در کل بنایی برای مصاحبه نداشتند.

بعد از تماس با تک تک نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی و ابراز بی اطلاعی بخش عظیمی از آنها درباره فعالیت های بنیاد مستضعفان در گفت و گو با حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس فعالیت های بنیاد مستضعفان در خارج از کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

فلاحت پیشه با بیان اینکه از افتتاح باشگاه ایرانیان در دبی توسط بنیاد مستضعفان اطلاع ندارد اظهار کرد: در دوران رژیم شاه باشگاه و سازمانی به همین نام در دبی مشغول به فعالیت بود از این رو اگر نهادی که امروز در دبی از سوی بنیاد مستضعفان به ایرانیان خدمات ارائه می دهد همان سازمان و ارگان قبل از انقلاب باشد قطعا باتوجه به رویکرد کاری بنیاد مستضعفان مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: برطبق وظایف و رویکردهای قانونی بنیاد مستضعفان در راستای رسیدگی و سازماندهی به اموال باقی مانده از دوران شاه مسئولیت هایی را برعهده دارد که شاید باشگاه ایرانیان دبی از آن دست باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان طبق قانون به جز حفاظت و نگهداری از اموال باقی مانده از رژیم های گذشته و مشارکت در پروژه های اجتماعی کشور در جهت محرومیت زدایی و فقر در ایران مسئولیت دیگری را برعهده ندارد از این رو قطعا انجام امور اقتصادی از سوی این نهاد تحت لوای هر نام و فعالیتی امکانپذیر نیست.

فلاحت پیشه تاکید کرد: بنیاد مستضعفان اجازه قانونی سرمایه گذاری در عرصه اقتصادی در خارج از کشور ندارد و حیطه فعالیت این نهاد از نظر مالی تنها به نظارت بر عملکرد نهادها و شرکت های قبل از انقلاب و البته اموال و دارایی های آنها محدود است.

وی گفت: بنیاد مستضعفان اجازه انجام هیچگونه فعالیت اقتصادی را در خارج از کشور ندارد.

منبع: خبر فوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها