دبیرکل اوپک از به خطر افتادن منبع درآمد اوپکی‌ها ابراز نگرانی کرد

دبیرکل اوپک با وجود خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز متعادل شدن بازار نفت در سال 2019، نسبت به تاثیر احتمالی جنگ تجاری آمریکا و چین بر رشد بازارهای بزرگ آسیا و آسیب‌دیدن تقاضا برای نفت ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل اوپک از به خطر افتادن منبع درآمد اوپکی‌ها ابراز نگرانی کرد
کد خبر: 260871
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۰۹:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد بارکیندو در حاشیه کنفرانس "مجمع انرژی جهانی" شورای آتلانتیک در ابوظبی به شبکه "سی ان بی سی" آمریکا گفت: ما نگران ادامه اختلافات تجاری هستیم. رشد مستمری که از زمان آخرین بحران مالی جهانی مشاهده کرده بودیم از این مساله متاثر شده است. هرگونه اقداماتی که روی تجارت تاثیر بگذارد یا آن را محدود کند روی رشد اقتصادی و در نتیجه، تقاضا برای انرژی تاثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر خارج از آمریکا، چین و هند از نظر تقاضا برای انرژی روشن‌ترین نقاط مانده‌اند، بنابراین می‌توانید نگرانی ما را نسبت به طولانی شدن مذاکرات تجاری تصور کنید.

چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است و خریدش 18.6 درصد از کل واردات جهانی در سال 2017 را تشکیل داد. طبق گزارش اخیر شرکت وود مکنزی، رشد پرشتاب هند باعث خواهد شد این کشور از چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده نفت تا سال 2024 پیشی بگیرد، اما اگر جنگ تجاری به رشد اقتصادی چین به شدت ضربه بزند شوک ناشی از آن در سایر نقاط آسیا منعکس خواهد شد و منبع درآمد تولیدکنندگان اوپک را تهدید خواهد کرد.

در حال حاضر فشار تعرفه‌های آمریکا و تقاضای کمتر در چین، در پیش‌بینی‌های اقتصاد این کشور انعکاس یافته است. رویترز هفته گذشته به نقل ازمنابع آگاه از سیاست اقتصادی چین خبر داده بود این کشور سرگرم برنامه‌ریزی برای تعیین هدف رشد پایین‌تر شش تا 6.5 درصد در سال 2019 در مقایسه با حدود 6.5 درصد در سال 2018 است.

سه روز مذاکرات تجاری میان دونالد ترامپ و مقامات چینی در پکن هفته گذشته انجام گرفت و اعتماد بازارهای آسیایی را با امیدواری سرمایه‌ گذاران به حل اختلافات دو کشور بهبود بخشید.

تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان که سال گذشته به اوج خود رسید، بازارهای سهام جهانی را متلاطم کرد. آمریکا روی 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه سنگین وضع کرد و چین نیز به نوبه خود به تلافی پرداخت.

بانک توسعه آسیا اواخر سال گذشته اعلام کرد آسیای در حال توسعه به پیش‌بینی‌های رشد خود در سال 2019 دست پیدا خواهد کرد، اما نسبت به ریسک‌های نزولی ناشی از حمایت‌گرایی تجاری فزاینده هشدار داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها