رئیس فراکسیون کارگری مجلس:

مجلس پیگیر حل مشکل قطارهای سریع السیر است

علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از آنجا که حمل و نقل ریلی برای نگهداری و بقا نیازمند تصویب مابه التفاوت قیمت تمام شده و درآمد در قالب یارانه و کمک زیان از سوی مجلس است، نمایندگان مجلس پیگیر حل مشکل قطارهای سریع السیر هستند.

مجلس پیگیر حل مشکل قطارهای سریع السیر است
کد خبر: 260958
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| موضوع توقف ارائه خدمات از سوی ترن‌ست‌ها، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را برای پیگیری به شرکت رجا کشاند تا در خصوص احتمال بیکاری 350 کارگر فعال در این قطارها و راهکارهای جلوگیری از آن گفت و گو کند.


قضیه توقف خدمت‌رسانی قطارهای خودکشش یا همان ترن‌ست‌ها، در هفته های اخیر رسانه ای شد؛ این قطارها به دلیل بالا بودن هزینه‌های ارزی خود با افزایش قیمت دلار از سویی و افزایش نیافتن قیمت بلیت در شبکه ریلی، توانایی انطباق هزینه و درآمد را نداشتند و از همین رو اعلام شد که حرکت این قطارها متوقف می‌شود.


ماجرا از آن قرار بود که شرکت رجا معتقد بود برای اقتصادی‌شدن فعالیت ترن‌ست‌ها لازم است تا دلار با قیمت 4200 تومان یعنی نرخ ارز رسمی به آنها اختصاص پیدا کند اما در مقابل وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت به صراحت اعلام کرد که دلار 4200 تومانی تنها برای تامین کالاهای اساسی به کار گرفته می‌شود و این قطارها می‌توانند از طریق سامانه نیما ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.


اما نکته‌ای که در این بین اهمیت بالایی داشت این بود که با توقف حرکت ترن‌ست‌ها، احتمال بیکار شدن 350 کارگر فعال در این بخش تقویت شده است؛ بر همین اساس، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران که ریاست فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، به دفتر مرکزی شرکت رجا رفت و دلیل حضور خود را پیگیری موضوع دلایل وقفه در سیر ترن‌ست‌ها و احتمال بیکاری کارگران در بخش‌های مرتبط با خودکشش‌ها عنوان کرد.

تکذیب تعدیل نیروی کار در «رجا»


بنا بر اعلام روز دوشنبه شرکت رجا، محجوب پس از شنیدن آخرین وضعیت‌ فنی و سیر قطارهای خودکشش(ترن‌ست‌ها) یکی از دغدغه‌های اصلی را احتمال بیکار شدن 350 کارگر این بخش در صورت توقف قطارهای پرسرعت عنوان کرد.

البته مدیرعامل رجا به وی اطمینان داد با توجه به نگرش مسئولان هگتا (هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی) تعدیل نیروی کار در برنامه‌های این شرکت وجود ندارد.


رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام های انجام شده در خصوص قطارهای پرسرعت (ترن‌ست)، گفت: قطار در همه‌ دنیا مهم‌ترین و ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل است بنابراین سیستم حمل و نقل ریلی باید توسعه پیدا کرده تا در وقت مردم و مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی شود.


وی افزود: قطارهای خودکشش از مهم‌ترین برنامه‌های کاهش مصرف سوخت است و در این خصوص وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های متولی باید یارانه انرژی بپردازند و از قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز منابعی به این بخش تعلق گیرد.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به گران شدن ارز باید یا قیمت بلیت قطارهای مسافری اصلاح می‌شد یا کمک زیان پرداخت می‌شد، که هیچ کدام از اینها صورت نگرفت.

پیشنهاد تهاتر برای حمایت از قطارهای حومه‌ای


محجوب افزود: پیشنهادهایی در ذیل تبصره 14 لایحه بودجه سال آتی به کمیسیون اجتماعی و سایر کمیسیون ها ارائه شده است و امیدوارم یکی از پیشنهاد های الخاقی به تبصره‌های 2،12، و 13 و الحاقیه تبصره یک این لایحه به تصویب برسد تا بتوانیم کمک زیان را بپردازیم.


وی تاکید کرد: از آنجایی که حمل و نقل ریلی برای نگهداری و بقاء نیازمند تصویب مابه التفاوت قیمت تمام شده و درآمد در قالب یارانه و کمک زیان از سوی مجلس است، در مجلس پیگیر حل این مشکل هستیم.


محجوب همچنین در خصوص اقدام های لازم برای حمایت از قطارهای حومه‌ای نیز گفت: سال گذشته در زمان بررسی بودجه پیشنهاد تهاتر بدهی‌های رجا بابت دیزل به راه آهن با مطالبات رجا از دولت ارائه شد اما در صحن مجلس به تصویب نرسید.


وی ادامه داد: مجلس و دولت باید به این بخش توجه کنند چون حفظ قطارها برای تامین امنیت و راحتی مردم یک ضرورت است، قطار وسیله‌ سفر آسان، کم هزینه و پرمنفعت است که باید مابه التفاوت هزینه‌ها و درآمد آن پرداخت شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها