کد خبر: 260964
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۲:۱۷:۰۰
| |

قطر پایگاه نظامی العدید را توسعه می‌دهد

وزیر خارجه آمریکا در دیداری که با امیر قطر در دوحه داشت، از نقش این کشور در مبارزه با تروریسم تشکر کرد. همچنین دوحه و واشنگتن یادداشت تفاهمی برای توسعه پایگاه هوایی العدید به امضا رساندند.

قطر پایگاه نظامی العدید را توسعه می‌دهد
کد خبر: 260964
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفری که به دوحه داشت، با تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار کرده و از تلاش‌هایی که این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی از طریق نقش سازنده پایگاه هوایی العدید ایفا می‌کند، تشکر کرد.

در مذاکرات پامپئو و آل‌ثانی به روابط دوستانه و همکاری‌های استراتژیک دو کشور قطر و آمریکا در زمینه‌های مختلف به ویژه نتایج گفت‌وگوی استراتژیک دو طرف، راه‌های تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های دفاعی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری و نیز تلاش‌های دو کشور در زمینه‌ مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی پرداخته شد.

همچنین در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه بحران منطقه خلیج فارس و شرایط فلسطین، سوریه و افغانستان گفت‌وگو شد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این دیدار از دوحه خواست به اختلاف خود با کشورهای عربی پایان دهد.

او در ادامه گفت: (دونالد) ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بر این باور است که اختلاف کشورهای عربی طولانی شده و باید پایان یابد.

پامیئو افزود: ما زمانی که با هم کار کنیم، قوی‌تر هستیم و اختلافات محدود هستند، زمانی که ما با چالش مشترکی مواجه باشیم، کشمکش‌ها و اختلافات میان کشورها مفید نیستند.

همچنین وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، پامپئو در دوحه با محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، همتای قطری خود سه یادداشت تفاهم از جمله تفاهم‌نامه هماهنگی بیشتر برای گسترش حضور آمریکا در پایگاه هوایی العدید را امضا کرده و درباره قرارداد تسلیحاتی به ارزش 26 میلیارد دلار با همتای قطری خود گفت‌وگو کرد.

پامپئو این یادداشت تفاهم را «کلید امنیت دفاعی آمریکا» توصیف کرد.

دو طرف در بیانیه مشترکی که پس از اتمام دور دوم کنفرانس گفت‌وگوی استراتژیک منتشر کردند، بار دیگر بر پایبندی خود به بیانیه مشترک‌شان درباره همکاری‌های امنیتی جهت تقویت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است، آمریکا از پیشنهاد سخاوتمندانه قطر برای توسعه تاسیسات حساس پایگاه‌های مورد استفاده نیروهای آمریکایی در این کشور و اقدامات برای راه‌اندازی این پایگاه‌ها و استانداردهای ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) که موجب افزایش قدرت عملیاتی نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو مستقر در قطر می‌شود، استقبال کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها