کد خبر: 260995
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۳:۵۵:۰۰
| |

مجیدی کارگردان سینما:

ظرفیت‌های سینمایی چین برای رشد سینمای ایران کافی است

مجید مجیدی کارگردان معروف ایرانی با اشاره به ظرفیت‌های سینمایی چین مانند برخورداری از امکانات، مخاطب و سالن گفت: سینمای ایران نیز در حوزه‌های نرم افزاری مانند برخورداری از کارگردانان بسیار خوب، ظرفیت‌های بزرگی دارد و تلفیق دو سینما، تحولی عظیم ایجاد می‌کند.

ظرفیت‌های سینمایی چین برای رشد سینمای ایران کافی است
کد خبر: 260995
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۳:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجیدی در مورد کمیت سالن های سینمایی در چین گفت: چین با یک میلیارد و 300 میلیون مخاطب و دارا بودن 60 هزار سالن سینما، ظرفیت بسیار بزرگی برای سینمای ایران تلقی می شود اما متاسفانه در طول این سال ها از این ظرفیت بزرگ علیرغم روابط خوب سیاسی و فرهنگی، غافل بودیم.


مجیدی تاکید کرد این در حالی است که بیشتر فضای سینمای چین را کشورهای غربی مانند آمریکا و سینمای هالیود اشغال کرده است و از طرف دیگر دانشگاه های سینمایی چین، مسئولین و شرکت های سینمایی این کشور هم همواره علاقه مند به همکاری با سینمای ایران و باز کردن راه ورود سینمای ایران به چین هستند که به نظرم باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم.


وی با اشاره به اینکه ورود سینمای ایران به چین هم به جهت اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی بازار بسیار خوبی را برای سینمای ایران فراهم خواهد کرد افزود: نخستین قدم های ارتباط میان سینمای دو کشور و همچنین ورود سینمای ایران به چین، فراهم شده است.


مجیدی با اشاره به امضای قرارداد همکاری خود با استودیو سینمای کودک چین برای ساخت یک فیلم در این کشور اظهار امیدواری کرد این قرارداد مسیر و راهی برای ورود سینمای ایران به چین از دو بعد فرهنگی و اقتصادی باشد.


«مجید مجیدی» کارگردان معروف و صاحب نام ایرانی که دو ماه پیش عنوان پروفسوری افتخاری «آکادمی فیلم پکن» را دریافت کرد و استاد افتخاری بزرگترین آکادمی فیلم آسیا شد قرار است با همکاری چینی ها فیلم بسازد.


تفاهم نامه ساخت این فیلم روز گذشته یکشنبه با حضور مجیدی، عادل خانی سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و همچنین مقامات استودیو فیلم کودک چین و گروه همکاری های فیلم چین در پکن امضا شد.

سینمای چین از توان تکنیک بالایی برخوردار است


او با اشاره به اینکه سینمای چین از توان تکنیکی بالایی در زمینه سخت افزاری برخوردار است تصریح کرد چین از نظر جلوه های ویژه یا همان (CJI)، توان بسیار بالایی دارد.


مجیدی ادامه داد: کمپانی های فیلم سازی چین در حوزه کارهای کامپیوتری و جلوه های ویژه سینمایی خیلی پیشرفته هستند و استفاده از آنها می تواند دستاورد بزرگی برای سینمای ایران باشد از سوی دیگر بسیاری از تجهیزات سینمایی چین در داخل همین کشور تولید می شود که می تواند بازار مناسبی برای سینمای ایران باشد.


مجیدی فعالیت سینمای سیار در چین را هم یکی دیگر از ظرفیت های سینمای این کشور دانست که ورود آن به ایران می تواند در افزایش تعداد مخاطبان سینما تاثیرگذار باشد.

سینمای سیار چین الگویی موفق برای ایران


این کارگردانی صاحب نام ایرانی تاکید کرد چینی ها در حوزه نمایش خانگی نیز از امکاناتی مانند سینمای سیار استفاده می کنند و جمعیتی در حدود 600 میلیون نفر از روستاییان کشور را تحت پوشش قرار داده اند.


به گفته وی چین با این خلاقیت، جمعیت بالای روستایی این کشور را به سبد خانواده سینمای اضافه کرده است و امیدوارم این الگو بتواند برای سینمای ایران نیز مناسب باشد به ویژه اینکه تعداد سالن های سینمایی در ایران بسیار کم و حدود 400 مورد است و حتی تعدادی از شهرهای ما سینما هم ندارند.


به گفته وی این الگوی چین می تواند در ایران هم اجرایی شود و در کنار هزاران روستا، تعدادی از شهرهای ما هم که سالن سینما ندارند از آن بهره مند شوند که از نظر اقتصادی و فرهنگی می تواند برای سینما ایران دستاورد بزرگی باشد.

از سینمای آسیا غافل بودیم


مجیدی اظهار کرد یکی از ضعف های ما این بوده است که هیچ وقت چشم به سینمای آسیا نداشته ایم شاید جشنواره ها، ما را از این اهداف دور کرده اند در حالی که بازارهای بسیار گسترده ای در هند و چین و حتی کشورهای اطراف خود داریم.


به گفته وی سهم سینمای غرب در چین بسیار بالا است اگرچه خود چینی ها در سال های گذشته سعی کرده اند این سهم را پایین بیاورند یکی از دلایل روی آوری چینی ها به سینمای ایران، کمرنگ کردن حضور سینمای غربی است و این می تواند فرصت بسیار مناسبی برای صنعت سینمای ایران باشد.


مجیدی افزود: سینما از دو بخش صنعت و هنر تشکیل شده است و اگر نتوانیم در حوزه صنعت روی پای خود بیاستیم باید بپذیریم با توجه به زیرساخت های حوزه سینما در کشور خیلی نمی توانم به جهت اقتصادی متکی به سینمای خودمان باشیم علیرغم اینکه سینمای ما قدرتمند، بزرگ و دارای استعدادهای زیادی به ویژه در میان نسل جوان است.


وی با بیان اینکه این ظرفیت ها، فرصت های مهمی به ویژه در حوزه اقتصادی برای کشورهایی مانند ایران است تاکید کرد اگر ما بتوانیم سالانه 5 تا 6 فیلم به بازار سینمای چین وارد کنیم واقعا یک تحول عظیم در سینمای ایران روی خواهد داد.


او افزود: فروش گیشه در چین خیلی بالا است به طوری که سال گذشته بالای 14 میلیارد دلار بوده است و اگر ما بتوانیم سهم کوچکی از این فروش را در چین کسب کنیم سینمای ما را دچار جهش خواهد کرد.


به گفته وی فروش های اندکی که برای سینمای ایران وجود دارد واقعا نمی تواند سبد سینمای ایران را به جهت اقتصادی پر کند.

فیلم بعدیم در ایران خواهد بود


مجیدی در مورد برنامه آینده اش برای فیلمسازی گفت: فیلم بعدیم در ایران خواهد بود و امیدوارم سال آینده بتوانم فیلمبرداری آن را در تهران آغاز کنم.


او محوریت فیلم را در راستای همان کارهای قبلی خود عنوان کرد و افزود: محوریت فیلم هم کودکان هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها