کد خبر: 261003
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

دست دلالان آثار هنری را از جشنواره فجر کوتاه کرده‌ایم

ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان آنکه برگزاری حراجی‌ها و «شو آف»های آثار تجسمی، میدان جولان سودجویان هنری را فراهم آورده است، گفت: با رویکردها و برنامه‌های مختلف، دست دلالان آثار هنری را از جشنواره تجسمی فجر کوتاه کرده‌ایم.

دست دلالان آثار هنری را از جشنواره فجر کوتاه کرده‌ایم
کد خبر: 261003
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی طی بهمن و اسفند 1397 برگزار خواهد شد که بار دیگر با تقسیم‌بندی و مجزا کردن بخش‌های مختلف هنرهای گسترده شاخه تجسمی شاهد شکل‌گیری نگاه تخصصی در برگزاری این رویداد از مجموع فعالیت جشنواره‌های هنری فجر خواهیم بود.


برگزاری چنین رخداد وسیعی چه در شکل محتوایی و چه در ساحت اجرایی که به شکل سراسری در ایران با مرکزیت تهران برگزار خواهد شد، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا به شمار می‌رود که بارِ دبیری این دوره از برگزاری جشنواره به دستان مردی از تبار هنرمندان نام‌آشنای عرصه هنرهای تجسمی کشور سپرده شده است؛ استاد ابراهیم حقیقی!


«ابراهیم حقیقی» طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری ایرانی متولد 13 مهر سال 1328 در تهران است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. حقیقی عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.


برای آشنایی با کم و کیف برگزاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که از پنجم بهمن تا 15 اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود سراغ مرد خستگی‌ناپذیر این رویداد رفتیم. حقیقی با تمام دل‌مشغولی و گرفتاری‌های برگزاری این جشنواره بخشی از وقت خود را به این گفت‌وگوی صمیمی و صریح اختصاص داد که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

در ادامه گفت‌وگو با ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌خوانید:

امسال با توجه به تغییراتی که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمد و انتصاب مدیران جدید ادارات کل این معاونت، به نظر می‌آید که در بخش جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه ویژه‌ای چه از نظر مدیریت و چه از نظر اجرایی صورت گرفته است. با توجه به سکانداری شما در دبیری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر و سابقه حضور درخشانتان در ادوار پیشین این رویداد، یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


حقیقی: آن‌چنانکه اشاره کردید، با تغییرات ایجاد شده در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور دکتر حسینی در این سمت و انتخاب دکتر مظفری به عنوان مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد، شاهد بودیم که بعد از بیش از یک دهه مطالبه اهالی هنر و برای نخستین بار آیین‌نامه‌هایی برای تمام جشنواره‌های هنری فجر نوشته شد.


این آیین‌نامه در حقیقت برای یکسان‌سازی حرکت جشنواره‌های تئاتر، سینما، موسیقی و تجسمی فجر تدوین شده است تا از این به بعد، آن رویدادها از یک سو بر مدار مدیریتی واحد در شکل اجرایی و برگزاری حرکت کنند و از سوی دیگر با تشکیل شورای هنرمندان، شاهد حضور و نقش فعال هنرمندان متخصص عرصه‌های مختلف در شکل‌گیری سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جشنواره‌های هنری فجر باشیم.


اما در مورد یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که دبیری آن بر عهده من گذاشته شده باید بگویم که نخستین گام در مسیر اجرایی این رخداد، انتخاب دبیران بخش‌های مختلف بود و امروز با توجه به کارهای صورت گرفته می‌توانم بگویم از افرادی که در این دوره انتخاب شدند بسیار خشنود و راضی هستم و فکر می‌کنم که این هنرمندان متخصص می‌توانند سبب ارتقای این جشنواره در هر بُعد کمی و کیفی باشند.

تقسیم‌بندی دهگانه، خواست هنرمندان بود


بعد از برگزاری دوره‌های هفتم تا دهم جشنواره‌های تجسمی فجر به شکل یکسان و داوری مشترک تمامی آثار حوزه‌های مختلف ومتنوع هنرهای تجسمی، در گام یازدهم این جشنواره شاهد بخش‌بندی 10 گانه‌ای در ذیل شاخه‌های هنرهای تجسمی هستیم. درباره این تقسیم‌بندی و بخش‌های مختلف مسابقه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح می‌فرمایید؟


حقیقی: جشنواره تجسمی فجر از دوره نخست تا هفتم به همین شکل تفکیک شده برگزار می‌شد اما در دوره هفتم، گردانندگان این رویداد تجربه‌ای متفاوت را رقم زدند تا به واسطه این تجربه کار داوری آثار برای تمامی رشته‌ها زیر یک بخش واحد به نام جشنواره تجسمی فجر به وقوع بپیوندد. به موجب این اتفاق شاهد بودیم که به عنوان مثال یک چیدمان در کنار یک تصویرگری یا نگارگری داوری می‌شد.


این اتفاق با مخالفت هنرمندان بخش‌های مختلف مواجه شد، هنرمندان اعتقاد داشتند کار داوری تخصصی رویدادی مانند هنرهای تجسمی فجر به سبب تنوع گونه‌ها و شیوه‌های مختلف تولید آثار هنری باید به شکل تفکیک شده برگزار شود که ما بار دیگر با رعایت این مهم، تلاش کردیم تا تغییرات ایجاد شده برای بخش‌بندی زیرمجموعه‌های هنرهای تجسمی با نگاه تخصصی صورت گیرد تا شاهد رضایت حداکثری هنرمندان در بحث داوری این آثار باشیم.


زمان و نحوه ارسال آثار برای حضور در جشنواره به چه صورت بوده و آیا هنرمندان اصل کار را ارسال می‌کردند یا طرح و اسکیس‌های اولیه؟ و آیا در صورت پذیرفته شدن الزام به ارسال اثر کار داشتند؟


حقیقی: فرصت ارسال کار به جشنواره تا سوم دی‌ماه بود و هنرجویان و هنرمندان در بخش کارهای تولیدی ابتدا طرح و یا اسکیس‌های خود را ارسال می‌کردند و در صورت انتخاب اولیه توسط هیات داوران تا دیروز، 23 دی‌ماه الزام به ارسال اثر نهایی برای حضور در داوری نهایی جشنواره داشتند.


اینجا لازم به یادآوری است که یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در 10 بخش هنری و تفکیکی «تصویرسازی»، «خوشنویسی»، «سرامیک»، «کاریکاتور و کارتون»، «گرافیک»، «عکاسی»، «مجسمه»، «نقاشی»، «نگارگری» و «هنرهای جدید» که خود این بخش شامل زیرمجموعه‌هایی چون ویدیوآرت، پرفورمنس آرت و چیدمان است را شامل می‌شود.

بدنه هنرهای تجسمی خارج از پایتخت ضعیف است


چارچوب برگزاری این دوره از جشنواره بر چه مبنایی استوار شده است؟


حقیقی: قطعا بار و نیروی اصلی در امر برگزاری بر روی خود جشنواره است. به هر حال جشنواره هنرهای تجسمی فجر مسابقه‌ای است که هر ساله هنرمندان از تمام ایران در آن شرکت می‌کنند و خوشبختانه پتانسیل حضور جوانان هنرجو از شهرستان‌ها در این رخداد همیشه فراتر از حد انتظار بوده است. بر همین اساس امیدواریم که امسال هم جوانان هنرجو و هنرمند سراسر کشور حضور پررنگی داشته باشند.


حقیقت آن است که به جز تهران که بیشتر امکانات در آن متمرکز است، دامنه فعالیت هنرمندان تجسمی در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها بدنه نحیف و لاغری را به خود اختصاص داده است، به همین دلیل در برگزاری جشنواره تجسمی فجر سعی داریم که هنرمندان بیشتری از شهرستان‌ها حضور داشته باشند.

تلاش برای آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با هنرهای تجسمی


افزوده شدن بخش گالری‌های تهران و دیگر استان‌ها برای حضور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در راستای اتفاقات جدید در این دوره از جشنواره است که صورت گرفته؟


حقیقی: بله! یکی دیگر از اتفاقاتی که باز هم برای نخستین بار در دوره یازدهم جشنواره تجسمی فجر به وقوع پیوسته است، افزوده شدن و حاضر بودن گالری‌های معتبر چه در تهران و چه در شهرستان‌ها باز می‌گردد که این گالری‌ها می‌توانند آثار هنرمندان خود را برای عرضه و ارائه به مخاطبان این رویداد در باغ موزه قصر به نمایش بگذارند تا علاوه بر ارائه آثار هنرمندان استان‌ها در قالب این جشنواره، گالری‌داران بتوانند آن آثار را به فروش برسانند.


در حقیقت با این اقدام تلاش کردیم تا نگاهی هم به گردش مالی و اقتصاد هنر داشته باشیم. هر چند ذکر این نکته الزامی است که یکی از اهداف برگزاری دوره یازدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر این نکته استوار است که بتوانیم با تدارک و برپایی برنامه‌های جنبی، زمینه آشنایی هر چه بیشتر عموم مخاطبان با شاخه‌های متعدد و متکثر هنرهای تجسمی را بیش از پیش فراهم کنیم و بتوانیم آثار هنری این عرصه را به تمامی افراد جامعه عرضه کنیم.


به عنوان نمونه یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره، نمایش فیلم‌هایی در مورد هنرهای تجسمی است که این برنامه خود دو بخش نمایش فیلم‌های مستند و فیلم‌های سینمایی مرتبط با عرصه هنرهای تجسمی مانند فیلم «کمال الملک» مرحوم علی حاتمی را شامل می‌شود. همچنین بنا داریم در صورت در دسترس بودن هنرمندان این آثار، جلسات پرسش و پاسخی را با حضور منتقدان هر دو عرصه سینما و هنرهای تجسمی برای برقراری رابطه صحیح میان جهان سینما و عرصه هنرهای تجسمی فراهم آوریم.

قیمت‌گذاری آثار تجسمی با هدف خرید توسط مردم عادی


جناب حقیقی، امسال درباره حضور سودجویان در بخش گالری‌ها صحبت‌های متعددی به میان آمده بود که به هر حال به عنوان یکی از آسیب‌های حوزه هنرهای تجسمی ما شناخته می‌شود هرچند شما با رد این مساله، گفته بودید که نباید از این واژه استفاده شود! ممکن است که در این باره بیشتر توضیح دهید؟


حقیقی: حضور این دست از افراد اگر چه وجود دارد و یا طی چند وقت اخیر پررنگ شده است و منکر آن نمی شوم اما حرف من این است این افراد ممکن است بیشتر در حراجی‌هایی که به واسطه ارائه آثار هنرهای تجسمی برگزار می‌شود حضور داشته باشند.


ما باید همواره خط تمیزی میان کسانی که «کلکسیونر و خریدار آثار» هستند با «دلالان آثار» قائل شویم! کلکسیونرها همواره گالری‌های خود را می‌شناسند و سعی می‌کنند در طول سال به شکل مستمر، خریدهایشان را برای تکمیل فرآیند فعالیت حرفه‌ای خود انجام دهند.

از میان 40 گالری که در اولین نشستی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور داشتند تقریبا 25 نفر از مدیران این گالری‌ها برای حضور در یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی اعلام تمایل کردند و تاکید داشتند نحوه حضورشان همانند فعالیت مستمرشان در طول سال در گالری‌شان استوار باشد. در طول هفته در گالری‌های موجود در سطح شهر و کشور شاهد افتتاح نمایشگاه‌های متعدد هستیم؛ اگر در برگزاری چنین رخدادهایی امکان حضور سودجویانی به زعم شما وجود داشته باشد در بطن برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش گالری‌ها بار دیگر ممکن است که شاهد این اتفاق باشیم!

اما تصور من بر این است که اگر این شیوه برگزاری حراجی‌های هنرهای تجسمی و «شو آف»هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد که به واسطه آن قیمت کالاها و محصولات هنرهای تجسمی را به شکل سرسام‌آوری بالا می‌برند، وجود نداشت یا به شرط وجود آن حراجی‌ها، فعالیتشان از شرایط استاندارد تبعیت می‌کرد بدون هیچ شکی شاهد حضور کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شدن حضور دلالان و سودجویانی به زعم شما در این حوزه خواهیم بود.


ما در تعاملی که با گالری‌دارهای حاضر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر داشتیم مقرر کردیم قیمت اجناسی که این گالری‌دارها روی محصولات خود قرار می‌دهند به نوعی باشد که مردم عادی نیز توانایی خرید آن محصولات را داشته باشد.

در این موضع هم نظریم!


در راستای تایید فرمایش شما؛ در طی این چند سال اخیر شاهد رونق فعالیت‌ گالری‌های سراسر کشور به ویژه پایتخت و ورود جدی آنها در مبحث اقتصاد هنرهای تجسمی هستیم و اتفاقا به سبب اقبالی که طی این چند سال چه به واسطه حضور کلکسیونرها و چه به واسطه حضور به قول شما دلال‌ها در گالری‌ها صورت گرفته، در کنار رونق بخش اقتصادی هنرهای تجسمی، شاهد فروش برخی آثار کپی در گالری‌ها بودیم! این مساله تا حدی جریان‌ساز شد که دکتر مظفری مدیر کل اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تعامل با دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای را به تمام گالری‌ها ابلاغ کردند تا از فروش آثار کپی در گالری‌ها جلوگیری شود. این مساله را که تایید می‌کنید؟


حقیقی: دقیقا اشاره درستی بود و نکته من هم بر همین مساله استوار است و خوشحالم که در این موضع با یکدیگر هم‌نظر هستیم!

جشنواره تجسمی فجر، سکوی پرش هنرمندان جوان است


جناب حقیقی یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری جشنواره های هنری فجر به ویژه در بخش تجسمی حمایت از هنرمندان جوان در سراسر کشور است. در جشنواره یازدهم که با سکان‌داری و دبیری شما قرار است اجرایی شود چه جایگاهی برای توجه به هنرمندان جوان به ویژه هنرمندان جوان خارج از پایتخت در نظر گرفته شده است؟


حقیقی: در تمام سال‌های فعالیتم تلاش کردم تا بیشترین حمایت را از هنرمندان جوانی داشته باشم که بناست آینده عرصه هنرهای تجسمی کشور را تضمین کنند. در برگزاری جشنواره یازدهم تجسمی فجر هم طی تعاملی که با گالری‌دارها برقرار کردیم، مقرر شده که در کنار فعالیت عمومی و عادی این گالری‌ها، بخشی از ارائه آثار آنها به هنرمندان و هنرجویان جوان اختصاص داشته باشد تا این هنرمندان علاوه بر تجربه حضور در یک جشنواره تخصصی قدرتمند، نخستین گام‌ها برای ورود به عرصه حرفه‌ای تولید و فروش آثار هنرهای تجسمی را نیز به واسطه جشنواره تجسمی فجر تجربه کنند.


در حقیقت اعتقاد دارم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستری برای معرفی هنرمندان جوان به جامعه هنرهای تجسمی کشور است و این رخداد می‌تواند در کنار معرفی آنها، سکوی پرش و پروازی برای هنرمندان در آینده فعالیت حرفه‌ای‌شان در تمامی شاخه‌های هنرهای تجسمی باشد.

برای برگزاری رویدادی جهانی، نیازمند رفتار بین‌المللی هستیم


در کنار تمام تغییراتی که در بخش‌های مختلف برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام یازدهم صورت گرفته شاید یکی از مهم‌ترین این تغییرات حذف بخش بین‌الملل و پیشوند بین‌الملل در برگزاری این رویداد است، درباره چرایی این اتفاق توضیح می‌فرمایید؟


حقیقی: این تصمیم از جانب اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این وزارتخانه اتخاذ شده است و در حقیقت دلیل اصلی آن به سبب مشکلات ارزی که تمام وزارتخانه‌های ما درگیر آن هستند باز می‌گردد. ما نیز قطعاً نمی‌خواستیم که تنها با دعوت از یک یا دو هنرمند خارجی اسم جشنواره را بین‌المللی بگذاریم! آن‌چنان که پیشتر برخی از جشنواره‌ها از این مساله سوءاستفاده کرده و یا با به نمایش درآوردن دو یا سه اثر از هنرمندان کشورهای همسایه بار دیگر تلاش خود را برای حفظ پیشوند بین‌المللی برای جشنواره هنرهای تجسمی فجر به کار ببندیم!


سعی داشتیم که همواره صداقت و سلامت هنر و هنرمندان ایرانی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های برگزاری این جشنواره مد نظر قرار دهیم. هر چند با سوءاستفاده از چنین اتفاقاتی که به آنها اشاره کردم ممکن است که ما شاهد برگزاری یک جشنواره بین‌المللی باشیم ولی در شکل و ماهیت این رخداد به هیچ وجه نمی‌توانیم به آن رویداد نام جهانی بدهیم. در حقیقت ما زمانی می‌توانیم به برگزاری یک جشنواره بین‌المللی در قامت فعالیت‌های هنری بپردازیم که رفتار ما نیز رفتاری بین‌المللی باشد. مانند آنچه در جشنواره‌های دیگر هنری مانند تئاتر و یا سینما اتفاق می‌افتد که ما شاهد حضور گروه‌های حرفه‌ای متعدد با برنامه‌ریزی مشخص در خلال این دو جشنواره یعنی تئاتر و سینمای فجر هستیم.


در هنرهای تجسمی باید صبوری به خرج دهیم تا به استحکام در شکل برگزاری این رخدادها در ساحت بین‌المللی برسیم. تلاش نخست ما آن است که جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در بالاترین کیفیت و رویکرد اجرایی، هم نام و هم شان انقلاب شکوهمند اسلامی و فجر انقلاب برگزار می‌کنیم و در آینده با تقویت بن‌مایه‌ها و ساختار این جشنواره، رویکرد بین‌المللی را به آن اضافه کنیم.

بودجه مصوب نهادها برای خرید آثار تجسمی محقق نشده است


شکی وجود ندارد که بازار محصولات هنرهای تجسمی از جمله بازارهای موفق در بدنه اقتصاد هنر ما شناخته می‌شود؛ اما از سوی دیگر وقتی پای صحبت هنرمندان می‌نشینیم متوجه می‌شویم که کمترین سود گردش مالی در این بازار متوجه آنهاست و در این میان بیشتر گالری‌داران و دلالان هنری نبض مالی و اقتصاد این هنر را در دست دارند. در نگاه دیگر نیز مسئولان همواره تأکید می‌کنند که در زمینه مقوله اقتصاد هنر باید بیشترین سود متوجه هنرمندان باشد؛ در ضلع سوم این مثلث با اتفاقی همراه هستیم که بیش از یک دهه است شاهد تأکیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اختصاص «یک درصدی» از بودجه تمامی وزارتخانه‌ها برای خریداری آثار هنرهای تجسمی هستیم که البته این قانون تاکنون محقق نشده است! جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای کمک به اقتصاد هنرمندان این عرصه چه گام‌هایی را می‌تواند بردارد که ما شاهد بیشترین انتفاع مالی از جانب هنرمندان بخش تجسمی کشورمان در بازار پر رونق و پر گردش هنرهای تجسمی در کشور باشیم؟


حقیقی: گردش مالی که اشاره کردید ممکن است که در نگاه نخست زیاد به نظر برسد؛ اما در مواجهه با گردش مالی عرصه سینما و یا موسیقی، میزان گردش مالی در عرصه هنرهای تجسمی بسیار اندک است. نکته بعد آن که بودجه‌ای که هر سال از جانب دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود در بخش هنرهای تجسمی در قیاس با بودجه‌های دیگر بخش‌های هنری بسیار کمتر است.

آنچنان که می‌دانید ما حداقل 10 رشته در جشنواره هنرهای تجسمی فجر داریم و تصور می‌کنم که با آنچه در ذهن من است بودجه‌ای که برای بخش تجسمی با تمام این تنوع مصوب شده بسیار بسیار پایین‌تر از بودجه حوزه سینماست. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که وقتی بودجه عرصه هنر را با بودجه حوزه ورزش قیاس می‌کنیم اصلا عددی به نظر نمی‌رسد و این گردش مالی آن قدر محدود و کوچک به شمار می‌آید که نمی‌توان روی آن حساب کرد!


امیدوار هستیم که با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها بتوانیم دولتمردان را متوجه این نکته کنیم که هنرهای تجسمی نه تنها در فرهنگ و برای رشد و آینده مدنیت هر جامعه‌ای موثر است بلکه نیاز است تا به آن بیش از همیشه پرداخته شود؛ چرا که جامعه نیازمند تربیت نسلی فرهنگی و فرهیخته برای آینده است.


آن یک درصد هم که شما اشاره کرده اید در کنار تمام تهدیدات هیچ وقت محقق نشد و حتی یک بار هم این عدد از یک درصد به «نیم درصد» در صحن علنی مجلس رسید که در شیوه اجرایی به «دو دهم درصد» تقلیل پیدا کرد! که همین دو دهم درصد از بودجه هم به هیچ وجه ممکن نشد! چرا که آئین‌نامه و الزام قانونی برای خرج بودجه نهادهای وزارتی حتی در حد عدد دو دهم درصد از کل بودجه آنها نیز به دلیل عدم نظام‌مندی و تدوین قانون و رای الزام و اجرا تاکنون محقق نشده است.


از سوی دیگر گویا فراموش کرده‌ایم که خرید آثار هنرهای تجسمی برای وزارتخانه و سازمان‌ها باید بر اساس چه مبنایی صورت بگیرد؟ آیا مدیر روابط عمومی یک سازمان، نهاد یا ارگان می‌تواند به عنوان خریدار آثار هنرهای تجسمی باشد یا آنکه لازم است در این میان کارشناسانی حضور داشته باشند تا نسبت به رویکرد، فعالیت و جایگاه نهادهای وزارتی یا سازمان‌ها و ارگان‌ها مشورتی برای خرید آثار هنرهای تجسمی در راستای فعالیت و یا رویکردهای فرهنگی آن سازمان‌ها و نهادها ارائه دهند. چرا که بخشی از سرمایه‌گذاری در عرصه هنرهای تجسمی بر مبنای ارزش افزوده است و در این میان سازمان‌ها نیز در ادامه فعالیت خود برای خرید آثار هنرهای تجسمی باید نگاهی به آینده و افزایش ارزش آثاری که خریداری کردند داشته باشند.


ورود به این مقوله، نگاه کارشناسی و مستقل به خود می‌خواهد که امیدواریم در دولت دوازدهم و هم‌سو با فعالیت معاونت هنری جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدایت دکتر حسینی شاهد تحقق آن باشیم.

ایران را به نمایشگاه هنرهای تجسمی بدل کنیم


به عنوان سوال پایانی درباره بخش‌های جنبی و ویژه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیح می‌دهید؟


حقیقی: یکی از بخش‌های ویژه جشنواره تجسمی فجر، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هنری در استان‌های مختلف کشور است که پیش زمینه این اتفاق با سفرهای مختلفی که مدیر کل اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی استان‌ها و شهرستان‌ها داشتند فراهم شد. به واسطه آن سفرها مقرر شده است که هم‌زمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر که مرکزیت آن در تهران استت، دیگر استان‌ها، شهرستان‌ها و مخاطبان در سراسر ایران از این جشنواره سهم و نصیبی داشته باشند.


همچنین مقرر شده است علاوه بر اینکه ما به عنوان نماینده برگزاری این جشنواره آثاری را از تهران برای ارائه به استان‌ها و شهرستان‌ها ارسال می‌کنیم، ادارات کل ارشاد استان‌ها در تعامل با هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های مختلف زمینه‌ای را فراهم کنند تا آنها نیز آثار خود را به شکلی اختصاصی در اختیار گالری‌ها و نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی قرار دهند تا به واسطه برگزاری یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ایران را به نمایشگاهی از آثار هنرمندان کشورمان در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی بدل کنیم.


دیگر بخش ویژه جشنواره یازدهم هنرهای تجسمی فجر بخش مقالات و پژوهش‌های تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی است که علاوه بر امکان حضور تمامی علاقه‌مندان در این بخش، به تعدادی از منتقدان، کارشناسان و استادان شناخته‌شده حوزه دانشگاه نیز سفارش‌هایی دادیم تا مجموعه ای از مقالات، تحقیق‌ها و پژوهش‌های خود را برای این بخش ارسال کنند تا در نهایت بتوانیم همسو با خروجی این بخش کتابی را با رویکرد نگاه علمی و آکادمیک به عرصه هنرهای تجسمی کشورمان منتشر کنیم.


دیگر فعالیت بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر پرداخت مستقیم بر نویسندگان، منتقدان و مجلاتی است که به شکل تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی فجر فعالیت می‌کنند اما تا به امروز کمتر به آنها بها داده شده است. ما نویسندگان و منتقدان سینمایی را به راحتی می‌شناسیم و می‌توانیم نام آنها را به زبان بیاوریم؛ اما در عرصه هنرهای تجسمی چنین قدرتی نداریم و امیدوار هستیم به واسطه برگزاری این بخش به معرفی منتقدان هنری شناخته شده کشور بپردازیم تا علاوه بر شناخت عمومی مردم با آنها شاهد حضور پررنگ‌تر نقد آثار هنری در عرصه هنرهای تجسمی باشیم.


همچنین به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بخشی به عنوان 40 نمایشگاه در 40 شهر خواهیم داشت که به واسطه آن در 40 شهر ایران، 40 نمایشگاهی از آثار کلاسیک و مدرن موزه هنرهای معاصر را برگزار خواهیم کرد.
همچنین باز هم به مناسبت این مهم، شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی به کیوریتوری سیف الله صمدیان از عکاسان شناخته شده کشورمان درباره عکاسی روزهای انقلاب و لحظات پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خواهیم بود. در خلال این نمایشگاه شاهد ارائه برترین آثار عکاسان انقلاب خواهیم بود که بدون هیچ شکی یکی از بخش‌های جذاب جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام یازدهم به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها