امیر رضا دهقانی نیا مطرح کرد:

رشد 4 و نیم برابری قاچاق دام زنده/ خرید و فروش دام منوط به پلاک هویت شد

 امیر رضا دهقانی نیا مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: میزان قاچاق دام در هشت ماهه امسال با رشد 4 و نیم برابری به میزان 926 هزار و 477 راس دام رسیده است.

رشد 4 و نیم برابری قاچاق دام زنده/ خرید و فروش دام منوط به پلاک هویت شد
کد خبر: 261092
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۶:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر رضا دهقانی نیا مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به قاچاق دام در کشور گفت: قبلاً قاچاق دامبه صورت ورودی بود و لحاظ نشدن ضوابط بهداشتی دام مورد توجه قرار می‌گرفت. این در حالیست که حالا شرایط عوض شده و دام جزو کالا‌های مشمول قاچاق خروجی شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشترین قاچاق دام به کشور‌های همسایه از جمله عراق صورت می‌گیرد.

دهقانی نیا با اشاره به پیچیدگی‌های تثبیت دام قاچاق اظهار کرد: بعنوان مثال صاحب دام آن را به لب مرز برده و رها می‌کند و این دام به آن سوی مرز می‌رود حالا چه کسی باید دستگیر شود؟ و چه ضابطه‌ای باید در این خصوص اعمال شود؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر دلالان وارد کار می‌شوند و با عشایر ارتباط گرفته و آن‌ها را وسوسه به پرداخت بهایی گزاف می‌کنند.

دهقانی نیا تصریح کرد: در این حالت نیز عشایر مسیر خود را طی کرده و دام را در جایی رها کرده و باقی ماجرا را به دلال محول می‌کنند که تمام این‌ها پیچیدگی‌های مقابله با قاچاق دام را مشخص می‌کند.

مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: تمام این مشکلات بخاطر بی هویتی دام عشایر است که باید مسیر‌های کوچ آن‌ها مشخص و از سوی دیگر دامشان نیز هویت دار شود.

دهقانی نیا افزود: کارگروهی در معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و همه دستگاه‌های ذیربط ضمن حضور در این کارگروه تمام جوانب مبارزه با قاچاق دام را بررسی کرده اند. ماحصل این نشست تصویب شیوه نامه ضوابط خرید و فروش و حمل و نگهداری دام شد که این شیوه نامه برای ابلاغ به وزیر کشور ارسال شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این شیوه نامه از این به بعد تنها دامی می‌تواند خرید و فروش شود که دارای پلاک هویت باشد. این پلاک هویت باید از سامانه هویت وزارت جهاد برای تمامی دام‌ها تهیه شود.

وی ابراز کرد: این پلاک شناسه‌ای 15 رقمی و قابل رویت است که روی گوش دام نصب می‌شود و همه‌ی دام‌ها باید این پلاک را داشته باشند و صاحب دام با مراجعه به پنجره واحد کشاورزی باید ضمن ثبت دام خود این پلاک را نیز ثبت کند. دامدار برای دامی که تازه متولد می‌شود 5 روز فرصت دارد که این پلاک هویتی را دریافت کند.

مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از این پس خرید و فروش دام نیز در سامانه وزارت جهاد ثبت می‌شود و بدون انجام این روند خرید و فروش دام غیر قانونی است.

دهقانی نیا با اشاره به ضوابط حمل و نقل دام‌ها نیز اظهار کرد: بر اساس شیوه نامه جدید، حمل دام تنها از جانب شرکت‌های حمل و نقل که حامل گواهی بارنامه از سامانه برخط سازمان راهداری هستند، مجاز است و برای این کار نیز شرکت حمل و نقل باید استعلام گواهی بهداشتی و حمل دام را از پنجره واحد جهاد کشاورزی اخذ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها